۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
تب داغ قیمت میوه در بازار؛ مردم قدرت خرید ندارند
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

تب داغ قیمت میوه در بازار؛ مردم قدرت خرید ندارند

گرگان- تب قیمت میوه‌های تابستانه هم مثل تب هوای این روزهای گلستان بالا کشیده است؛ مردم قدرت خرید ندارند و مسئولان می‌گویند فصل نوبرانه بگذرد قیمت‌ها تعدیل پیدا می‌کند.

زهرا بهرامی؛ بازار: میوه‌های تابستانه مانند آلو ۱۰ هزار تومان و زردآلو ۲۳ هزار تومان در میدان بار عرضه می‌شود و البته وقتی این میوه‌ها به مغازه‌های سطح شهر می‌رسند قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد.

هر کیلوگرم آلو بین ۱۳ تا ۱۷ هزار تومان و زردآلو بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود.

مردم می‌گویند نظارتی بر قیمت بازار میوه گلستان وجود ندارد و قیمت میوه در مغازه‌های پائین شهر و بالا شهر متفاوت است و این تفاوت قیمت‌ها گاهی از هر کیلوگرم پنج تا هفت هزار تومان هم عبور می‌کند.

میوه از سبد خانوار خارج شد
یک شهروند گرگانی دراین باره به خبرنگار بازار با اظهار اینکه این روزها به دلیل شیوع کرونا، کم رونق شدن خیلی از کسب و کارها و تورم فزاینده، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، افزود: قیمت انواع میوه در بازار استان دو ماهی است سربه فلک کشیده است و با این افزایش قیمت، میوه از سبد خرید خانوار خارج شده است.

قیمت میوه داخلی خیلی به میوه وارداتی وابسته نیست، اختلاف قیمت میوه در گلستان بیشتر تحت تأثیر خرید نقد یا نسیه و کیفیت محصول در کنار انصاف فروشنده است

علی محمدخانی ادامه داد: روز گذشته قیمت هر کیلوگرم آلو ۱۷ هزار تومان، زردآلو ۳۷ هزار تومان، سیب درختی ۱۵ هزار تومان و توت فرنگی ۱۲ هزار تومان بود؛ این قیمت‌ها مربوط به مغازه‌های بازارچه نعلبندان است؛ قیمت بسیاری از میوه‌ها در مغازه‌های مسیر شالیکوبی و ناهارخوران بیش از این قیمت‌هاست.

وی اضافه کرد: اختلاف قیمت میوه در مغازه‌ها بسیار زیاد است گاهی تفاوت قیمت از پنج تا هفت هزار تومان در هر کیلو هم عبور می‌کند.

محمدخانی تصریح کرد: به نظر می‌رسد نظارتی بر بازار عرضه میوه در استان وجود ندارد چراکه تفاوت قیمت پنج تا هفت هزار تومانی در یک میوه باکیفیت یکسان قابل هضم نیست.

فصل میوه نوبرانه است؛ قیمت‌ها تعدیل می‌شود
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز افزایش قیمت میوه در بازار را ناشی از خلاء زمانی موجود بین میوه‌های زمستانه و تابستانه می‌داند و در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: این مقطع زمانی، عرضه میوه‌های زمستانی مانند پرتقال، سیب و نارنگی کم شده و میوه‌های تابستانه هنوز نرسیده است.

نوید رضا فراهانی افزود: این خلاء زمانی موجود باعث افزایش قیمت‌ها شده است؛ معمولاً از اردیبهشت تا اواسط خرداد شرایط بازار میوه گلستان اینگونه است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون فصل میوه نوبرانه است؛ قیمت‌ها شکسته می‌شود؛ هنوز میوه‌ها فصل خیلی وارد بازار نشده است.

بخش دولتی در قیمت‌گذاری دخیل نیست
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با این توضیح که فقط بخشی از آلو، آلوچه و هلوی ۶۰ روزه استان به برداشت نوبرانه رسیده است، اضافه کرد: قیمت میوه استان خیلی به میوه وارداتی وابسته نیست، لذا اختلاف قیمت میوه در گلستان بیشتر تحت تأثیر خرید نقد یا نسیه و کیفیت محصول در کنار انصاف فروشنده است.

فراهانی توضیح داد: بخش دولتی در قیمت‌گذاری میوه استان دخیل نیست و عرضه و تقاضا در میادین بار قیمت میوه را مشخص می‌کند؛ مگر خرید تضمینی اتفاق بیفتد که کمتر شاهد خرید تضمینی محصول باغ‌های استان گلستان هستیم.

وی تصریح کرد: اواخر خرداماه وقتی میوه‌های باغ‌های استان وارد بازار شود، قیمت‌ها به این شکل نمی‌ماند و کاهش می‌یابد.

فروشنده مجاز است ۳۰ درصد به قیمت خرید میوه و تره‌بار از میادین اضافه کند؛ اما چون هزینه کرد به دلار است و درآمد بر اساس ریال، افزایش قیمت میوه در مغازه‌ها تا ۲۰۰ درصد هم لحاظ می‌شود

روایت نائب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان از قیمت‌گذاری میوه در بازار استان قابل تأمل است. فرامرز ابوجعفری به خبرنگار بازار اظهار کرد: کیفیت، نوع میوه و نحوه بسته‌بندی قیمت میوه را در میادین میوه و تره‌بار تعیین می‌کند، اختلاف قیمت میوه در میادین سراسر کشور با۵۰۰ تا هزار تومان اختلاف تقریباً یکسان است.

وی با اشاره به اینکه این اختلاف قیمت ۵۰۰ تا هزار تومانی هم به دلیل کرایه حمل است، توضیح داد: از اول فروردین ۱۳۹۶بر اساس نامه ابلاغی سازمان جهاد و صنعت، معدن و تجارت، عرضه میوه‌های خارجی به غیر از آناناس، انبه، موز و نارگیل ممنوع و قاچاق است؛ میوه‌های خارجی مانند سیب ترش به قیمت هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان، انگور ۱۲۰ هزار تومانی و گلابی شیلی ۱۳۰ هزار تومانی که به طور قاچاق وارد بازار شده‌اند در سبد خانوار گلستانی‌ها وجود ندارند.

مردم قدرت خرید ندارند
نائب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار گرگان افزود: میوه از سبد خانوار خیلی از گلستانی حذف شده است؛ قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و این موضوع کاملاً ملموس است؛ خیلی‌ها تا مهمانی نداشته باشند میوه نمی‌خرند.

ابوجعفری به ساز و کار قیمت‌گذاری میوه هم اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس قانون نظام صنفی، فروشنده مجاز است ۳۰ درصد به قیمت خرید میوه و تره‌بار از میادین اضافه کند؛ اما چون هزینه کرد به دلار است و درآمد بر اساس ریال، افزایش قیمت میوه در مغازه‌ها تا ۲۰۰ درصد هم لحاظ می‌شود.

وی اضافه کرد: یک میوه فروش ساده که قرار است در پائین شهر ماهی حداقل یک میلیون تومان اجاره مغازه بدهد با فروش چند کیلو میوه با ۳۰ درصد افزایش می‌تواند چنین هزینه‌ای را در آورد؛ به علاوه آن نهاد نظارتی چند بار در ماه می‌تواند نظارت کند.

پای خواربار فروشان در کفش میوه‌فروشان
نائب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان گلستان تصریح کرد: عمده مشکل ما عرضه میوه و تره‌بار در خواربار فروشی‌ها است؛ الان تقریباً در همه مغازه‌های خواربار فروشی، میوه و تره‌بار عرضه می‌شود؛ آن‌ها پیاز را کیلویی دو هزار تومان می‌خرند و هشت هزار تومان می‌فروشند.

عمده مشکل ما عرضه میوه و تره‌بار در خواربار فروشی‌ها است؛ الان تقریباً در همه مغازه‌های خواربار فروشی، میوه و تره‌بار عرضه می‌شود

ابوجعفری با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰۰ واحد میوه و تره‌بار مجوز دارند، گفت: تعداد سوپر مارکت‌های مجوزدار دو هزار و ۲۰۰ واحد است و برآورد ما این است حدود هزار و ۵۰۰ تا دو هزار واحد غیرقانونی هم در استان فعال هستند؛ نظارت بر قیمت میوه در این واحدها چگونه است اصلاً نظارتی وجود دارد؟

وی بیان کرد: این مشکل تنها مختص استان گلستان نیست و با این معضل در سایر استان‌ها هم مواجه هستیم؛ تا شرایط اینگونه باشد امکان نظارت بر قیمت میوه و تره‌بار هم وجود ندارد و اوضاع سر و سامان نمی‌یابد.

افزایش قیمت میوه در بازار گلستان فشار مضاعفی بر دوش اقشار کم درآمد استان گذاشته است و عامل اصلی آن را باید در عدم نظارت کافی نهادهای نظارتی جستجو کرد.

کد خبر: ۲۱٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha