۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
چشم انداز بین المللی انرژی ۲۰۲۱ واشنگتن؛ چرا آمریکا و جهان به انرژی هسته ای نیاز دارند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

چشم انداز بین المللی انرژی ۲۰۲۱ واشنگتن؛ چرا آمریکا و جهان به انرژی هسته ای نیاز دارند؟

تولید برق با کربن صفر که از انرژی هسته‌ای به دست می‌آید، تنها راه‌حل مقیاس‌پذیری است که می‌تواند الزامات لازم جهت کاهش تغییرات آب و هوایی را برآورده کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا (EIA)، در گزارش چشم انداز بین المللی انرژی ۲۰۲۱ خود، به روند عرضه، تقاضا و انتشار انرژی جهانی تا سال ۲۰۵۰ اشاره می کند که نیاز به انرژی هسته ای را پیش بینی می کند.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که مصرف انرژی جهان تا سال ۲۰۵۰ حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که دلیل آن رشد اقتصادی قوی، افزایش دسترسی به انرژی و برق و رشد سریع جمعیت در کشورها و قاره‌های غیرعضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) است.

پیش‌بینی می‌شود که معادل دی اکسید کربن و انتشار آن که تغییرات انتشار ناشی از تغییرات کاربری زمین و جنگل‌داری را حذف می‌کند، در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تقریباً ۵ درصد و در کشورهای غیر عضو بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۵۰ رشد ۳۵ درصدی داشته باشد.

برآورده ساختن این تقاضای پیش‌بینی‌شده یک چالش بزرگ خواهد بود، به‌ویژه اگر به انرژی پاک نیاز داشته باشیم. در واقع، تولید برق با کربن صفر که از انرژی هسته‌ای به دست می‌آید، تنها راه‌حل مقیاس‌پذیری است که می‌تواند الزامات لازم (استفاده بیشتر از انرژی، هزینه‌های قابل مدیریت، انتشار کمتر و بهبود امنیت انرژی جهانی) را برآورده کند.

وضعیت صنعت هسته ای ایالات متحده آمریکا

از اوت ۲۰۲۰، ناوگان راکتورهای هسته ای ایالات متحده آمریکا در نود و چهار راکتور فعال است. با این حال این رقم با چشم اندازهای ناراحت کننده ای روبرو است. از دست دادن مرکز انرژی دوان آرنولد در آیووا حادثه نگران کننده ای است.

از سال ۲۰۱۳، یازده رآکتور هسته ای بسته شده و برای از کار انداختن برنامه ریزی شده است. هشت مورد دیگر نیز تا سال ۲۰۲۵ بسته و از رده خارج می شوند. اگر این روند ادامه یابد، ایالات متحده می تواند بیش از ۱۰ درصد از ظرفیت هسته ای کشور را ظرف یک دهه از دست بدهد. این امر بسیار گیج کننده است، زیرا مردم آمریکا از انرژی هسته ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حمایت می کنند.

در واقع ایالات متحده آمریکا به انرژی هسته‌ای به‌عنوان بخش اصلی استراتژی انرژی بلندمدت خود متعهد است که با تصویب دو لایحه برای ارتقای راکتورهای هسته‌ای پیشرفته در کنگره ۱۱۵ آمریکا، تثبیت شد.

اولین مورد، قانون قابلیت‌های نوآوری انرژی هسته‌ای سال ۲۰۱۷ در سپتامبر ۲۰۱۸ به تصویب رسید و وزارت انرژی (DOE) را ملزم می‌کند تا یک راکتور آزمایش نوترونی سریع همه کاره ایجاد کند که می‌تواند به توسعه سوخت و مواد برای راکتورهای پیشرفته کمک کند. قانون دوم، قانون نوآوری و نوسازی انرژی هسته‌ای بود که کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای ایالات متحده را ملزم می‌کند «یک چارچوب نظارتی اختیاری مناسب برای فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای ایجاد کند».

درست است که نیروگاه هسته ای ایالات متحده آمریکا باید بر چالش هایی غلبه کند، مانند زمان طولانی ساخت و ساز، مسائل مربوط به مدیریت پروژه، رقابت ناشی از قیمت های پایین گاز طبیعی و واکنش منفی بخشی از مردم به چشم انداز راکتور(های) هسته ای در همسایگی با مراکز تجاری آنها. همچنین باید گفت اینرسی بوروکراتیک در تمام سطوح در ایالات متحده آمریکا بر رآکتورهای نسل بعدی - که به آنها راکتورهای نسل چهارم (Gen IV)، راکتورهای کوچک مدولار (SMRs) و میکرو راکتورها گفته می شود- و ساخت و سازهای جدید انرژی هسته ای در حال ساخت و استقرار آسیب می رساند.

انرژی هسته ای اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد

انرژی هسته ای برای آینده محیط زیست بسیار مهم است. استفاده از زغال سنگ در سطح جهان در حال افزایش است و تعهدات COP ۲۷ برای کاهش انتشار دی اکسید کربن و متان را به هم می زند. چین و هند متعهد شده اند که استفاده از زغال سنگ را به طور نامحدود افزایش دهند. هر دو در حال خرید افزایش حجم سوخت های فسیلی از روسیه با تخفیف شدید هستند.

به همین ترتیب، انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر فناوری قادر به پاسخگویی به نیاز فزاینده به برق و استفاده بیشتر از انرژی در چین، هند، بقیه کشورهای آسیا و جمعیت رو به رشد آفریقا نیستند. فقط انرژی هسته ای توانایی تولید برق پایه قابل اعتماد را دارد و در عین حال کربن صفر تولید می کند تا با تقاضای فزاینده امنیت انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مقابله کند.

به طور کلی باید گفت انرژی هسته ای برای تحقق هدف به صفر رساندن انتشار کربن ناشی از گازهای گلخانه ای و تامین انرژی لازم برای ایجاد ثبات در شبکه های برق رسانی و تسهیل ادغام انرژی های تجدیدشدنی موجود از جمله انرژی خورشیدی و باد به عنوان منبع تولید برق و انتقال به انرژی پاک اهمیت دارد.

انرژی اتمی منبع محکمی برای تولید برق با کربن پایین است و می تواند جایگزین سوخت های فسیلی شود و گرما و هیدروژن لازم را برای کربن زدایی در منابع صنعتی و حمل و نقل فراهم کند.

بنابراین انرژی هسته ای یکی از سرمایه گذاری های موثر در احیای اقتصادی بعد از همه گیری کرونا است که به طور مستقیم به اهداف توسعه انرژی پایدار در زمینه انرژی، توسعه اقتصادی و اقدامات آب و هوایی کمک می کند. استفاده از انرژی هسته ای؛ به ویژه فن‌آوری هسته‌ای پیشرفته، پاسخ مناسب قدرت نرم انرژی به جنگ‌افروزی و نظارت بر محیط‌زیست برای نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم است.

کد خبر: ۲۱۶٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha