۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
پوشش شبکه پهن باند در ۶۸ درصد روستاهای خراسان شمالی؛ توسعه ارتباطات در اولویت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

پوشش شبکه پهن باند در ۶۸ درصد روستاهای خراسان شمالی؛ توسعه ارتباطات در اولویت

بجنورد- ۶۸ درصد روستاهای خراسان شمالی به گفته مسئولان ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به اینترنت پهن باند مجهز هستند، این در حالی است که به عقیده کارشناسان می بایست زیرساخت های ارتباطی در روستاها و جاده‌های استان ارتقا یابند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان خراسان شمالی با حدود هشتصد و ۷۰هزار نفر جمعیت دارای بیش از یک‌میلیون و دویست هزار سیم‌کارت فعال است و به‌عبارتی ضریب نفوذ تلفن همراه در این استان چیزی حدود ۱۳۸ درصد است. این استان باوجود بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر جاده اصلی و فرعی، بیش از ۹۲ درصد این جاده‌ها توسط اپراتورهای تلفن همراه پوشش ارتباطی دارند.

خراسان شمالی از حیث ضریب نفوذ تلفن ثابت جایگاه ۲۱، ضریب نفوذ همراه اول جایگاه ۱۶، و ضریب نفوذ ایرانسل جایگاه یازدهم در بین استان‌های کشور قرار دارد و به گفته کارشناسان می بایست شرایط ضریب نفوذ اینترنت در این استان ارتقا یابد.

مسئولان می گویند بیش از ۵۲ هزار مشترک اینترنت پرسرعت ثابت و ۶۸۱ هزار مشترک اینترنت سیار در استان وجود دارد تا ضریب نفوذ شبکه پهن باند در خراسان شمالی نیز به ۸۲ درصد برسد و در حال حاضر تمام شهرهای استان تحت پوشش اینترنت G۳و G۴ بوده و از خدمات اینترنت پرسرعت بهره‌مندهستند اما زیرساخت های ارتباطی در این استان در چه وضعیتی قرار دارند؟

در این رابطه گفتگویی با سید علی مرتضوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی در خصوص گزارشی از وضعیت شاخص‌های ارتباطی این استان صورت گرفته است که از این نظر می‌گذرد.

* ضریب نفوذ تلفن ثابت در خراسان شمالی و تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت را بگویید
خراسان شمالی دارای بیش از ۳۲۴ هزار تلفن ثابت است که از این تعداد ۲۴۱هزار تلفن دایر است و اکنون ضریب نفوذ تلفن ثابت ۲۷ درصد است. بیش از ۵۲ هزار مشترک اینترنت پرسرعت ثابت و ۶۸۱ هزار مشترک اینترنت سیار در استان وجود دارد تا ضریب نفوذ شبکه پهن باند در خراسان شمالی نیز به ۸۲ درصد برسد.

اکنون ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای تلفن خانگی هستند که ۷۳ درصد تحت پوشش تلفن همراه و ۶۸ درصد به شبکه پهن باند دسترسی دارند که تعدادی از آن‌ها از محل طرح یو اس او ، تعدادی دیگر توسط اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات این دسترسی را پیداکرده‌اند و امیدواریم با توسعه هر چه بیشتر زیرساخت‌ها شاهد ارتقای بیش‌ازپیش شاخص‌ها در مناطق روستایی باشیم.

* در خصوص کاهش شکاف دیجیتال و توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بگویید
در این رابطه با رایزنی‌ها و پیگیری‌های استاندار و نمایندگان شهرستان‌ها با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوبات کم‌سابقه‌ای در این زمینه برای استان گرفته شد.

با توجه به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در روستاهای استان، اولویت اقدامات و برنامه‌های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، رشد شاخص‌های ارتباطی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته در راستای کاهش شکاف دیجیتال و توسعه پایدار استان است.

* وضعیت پوشش اینترنتی خراسان شمالی چگونه است؟
اکنون تمام شهرهای استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردار هستند و احداث ۵۰سایت تلفن همراه روستایی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته به پیمانکاری شرکت خدمات ارتباطی اپراتور دوم (شرکت ایرانسل) (که تعداد ۱۰ سایت متعلق به شهرستان راز و جر گلان نصب و راه‌اندازی شده است) و همچنین احداث شش سایت تلفن همراه روستایی به پیمانکاری شرکت خدمات ارتباطی اپراتوراول (همراه اول) به‌منظور توسعه پوشش موبایل و اخذ مجوز ارتقاء تکنولوژی ۲۰ سایت تلفن همراه روستایی به نسل سه و چهار موبایل صورت گرفته است.

* از محل طرح USO چه تعداد خودپرداز در روستاهای نیازمند نصب و راه‌اندازی شده است؟
۳۴ دستگاه خودپرداز روستایی در روستاهای پرجمعیت و نیازمند دستگاه خودپرداز از محل این طرح نصب و راه‌اندازی شده و بیش از ۱۶۰ کیلومتر از پروژه ۳۸۰ کیلومتری فیبرنوری روستایی به‌منظور ارتقاء پهن باند مراکز و سایت‌های تلفن همراه روستایی این حوزه اجراشده است.

این اقدامات در راستای دسترسی همه به شبکه ملی اطلاعات و ایران هوشمند و باهدف افزایش اشتغال و کاهش شکاف دیجیتالی و توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات برای افزایش رفاه روستاییان است.

*چه تعداد مدارس استان هوشمند سازی شده‌اند؟
طرح هوشمند سازی مدارس در شهرهای زیر ۲۰ هزار خانوار و روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار اجراشده است و در این طرح، مدارسی که از سوی آموزش‌وپرورش معرفی و امکان فنی دارند، از مزایای شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت برخوردار خواهند شد

در استان مجوز اتصال ۳۶۸ مدرسه از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مخابرات ایران ابلاغ‌شده و تاکنون اتصال  ۲۱۹ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت برقرار و مابقی در حال انجام است.

*برای توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در این زمینه تعداد ۱۰۷ طرح بااعتباری بالغ‌بر ۳۹ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال ۱۲۸ نفر موفق به اخذ تسهیلات اشتعال پایدار روستایی و عشایری شدند.

*طرح مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با چه هدفی انجام‌شده است؟
این طرح باهدف آشنایی سربازان وظیفه با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای این حوزه و کمک به اشتغال پذیری و تسهیل ورود آن‌ها به بازار کار با مسئولیت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اجرا شد و امیدواریم با توسعه استان در حوزه آی سی تی و استفاده بهینه از زیرساخت‌های ارتباطی موجود، زمینه اشتعال نیروهای تحصیل‌کرده و دانشی، رونق کسب‌وکارها، تولید و مهاجرت معکوس نخبگان به استان فراهم شود.

*در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی صورت گرفت؟
در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن و نیاز به ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی در سطح ملی و استانی، ضمن انجام اقدامات با هماهنگی وزارت متبوع و واحدهای تابعه و نظارت بر عملکرد اپراتورها در توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات و اینترنت در استان و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی و فضای مجازی اقداماتی صورت گرفت.

این اقدامات ازجمله سامانه ۱۹۵ برای ثبت درخواست‌ها و شکایات مردم از خدمات اینترنت ثابت و همراه، سامانه ایران کارفا برای ثبت درخواست تسهیلات کم‌بهره توسط متقاضیان و شرکت‌های حوزه آی سی تی، راه‌اندازی سامانه پاسخگویی ۴۰۳۰به‌منظور پاسخگویی به پرسش‌های مردم در خصوص ویروس کرونا، ارسال پیامک با سرشمارِ وزارت بهداشتV.Behdasht برای پیشگیری و مراقبت خانوارها، تخصیص ۱۰۰گیگابایت اینترنت رایگان برای کاربران اینترنت ثابت و هم‌زمان توسعه واگذاری پهنای باند اپراتورها، تخصیص اینترنت رایگان به تمام دانشگاه‌ها برای توسعه آموزش‌های الکترونیک، شروع اجرای پروژه هوشمند سازی و اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای کمتر از۲۰هزار خانوار استان، تسریع درروند اجرایی پروژه ایجاد سایت‌های تلفن همراه در مناطق مرزی و محروم و کمتر توسعه‌یافته، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی دولت الکترونیک و خریدهای اینترنتی و اجرای مسیرهای فیبر نوری در مناطق روستایی برای تأمین پهنای باند اپراتورهای تلفن همراه و مراکز مخابراتی روستایی (پیمانکاری شرکت مخابرات ایران) صورت گرفت.

همچنین در خصوص رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در دفاتر پیشخوان، با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و هماهنگی با وزارت متبوع ، فرآیند فروش و ثبت‌نام سیم‌کارت از سوی اپراتور از طریق دفاتر پیشخوان خدمات که موجب تجمع مردم و ایجاد صف کند تا اطلاع ثانوی متوقف و ثبت‌نام و فروش سیم‌کارت رایگان به‌صورت آنلاین انجام و فرآیند تحویل سیم‌کارت‌ها نیز پس از انجام احراز هویت با استفاده از ظرفیت شرکت پست در محل سکونت و یا محل کار متقاضیان انجام می‌شود.

* در خصوص پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات که به دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد بگویید
پنج شنبه هفته گذشته مراسم آنلاین رونمایی و بهره‌برداری از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال برای جهش تولید، برای نخستین بار در کشور بیش از یک هزار کاربر با کمک یک پلت فرم بومی ارتباطی (ویدئو کیک) بر بستر شبکه ملی اطلاعات شرکت داشتند، این ویدئو کنفرانس بزرگ‌ترین ویدئو کنفرانسی بوده که تاکنون در کشور برگزارشده است.

در این مراسم با دستور رئیس‌جمهور، سه پروژه بزرگ (پروژه بزرگ مرکز داده، پروژه خدمات ابری زیرساختی و طرح هر خانه، یک تلویزیون اینترنتی) در راستای توسعه زیرساخت شبکه ملی ارتباطات و همچنین ارتقا سهم محتوای داخلی بر بستر این شبکه و یک طرح حمایتی از استارت‌آپ‌ها افتتاح شد.

ارزش مجموع طرح‌های افتتاح‌شده دو هزار و۲۸۰ میلیارد تومان است که از این میان برای افتتاح مرکز داده اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات شرکت ایرانسل، ۱۱ هزار میلیارد ریال، افتتاح پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات شرکت آسیا تک، هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، افتتاح طرح حمایتی کسب‌وکارهای دیجیتالی آسیب‌دیده از کرونا، دو هزار۵۰۰ میلیارد ریال و برای طرح انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی، ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

کد خبر: ۲۱٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha