۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
 ضرورت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه برای تحقق شعار سال
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

ضرورت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه برای تحقق شعار سال

افقه، کارشناس اقتصادی گفت: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مرتضی افقه؛ کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه مالیات هم به عنوان منبع درآمد دولت و هم به عنوان ابزاری برای سیاست‌گذاری کاربرد دارد، گفت: مالیات یک سیاست انقباضی و ضد تورمی محسوب می‌شود، چون این سیاست کاهش تقاضا را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه به درستی اجرا شود می‌تواند به تحقق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، کمک کند. بخش عمده‌ای ازمشکلات اقتصادی کشور ما مربوط به ضعف در برنامه‌ریزی نیست، بلکه ضعف در اجرای برنامه‌های خوب است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت می‌تواند با گرفتن مالیات از افراد پردرآمد و خرج آن در مسیر تولید به تحقق شعار سال و رسیدن به مهار تورم کمک کند.

افقه با اشاره به این امر که اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه منجر به جذاب شدن سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و بازار سرمایه می‌شود، گفت: البته در چندین سال گذشته موانعی سر راه تولید بوده و دولت با اجرای این طرح تصمیم بر کاهش سوداگری دارد.

این کارشناش اقتصادی تاکید کرد: هدف بالقوه طرح مالیات بر عایدی سرمایه کاهش دلالی و التهاب در بازارهای نامولد مانند خودرو، مسکن، طلا و سکه و ارز است. اگر دولت بتواند با سازوکارهایی که در اختیار دارد، این طرح را بر بخش دلالی متمرکز کند و دلال‌ها نیز نتوانند راه گریزی پیدا کنند، قطعا تاثیر گذارخواهد بود، در این شرایط سرمایه‌ به سمت بخش مولد حرکت می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: هم اکنون سود دلالی زیاد است و شاید تاثیرگذاری این طرح در ابتدا کم باشد، ولی باز منجر به سوق دادن سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد می‌شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha