۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
 زنگ خطر بحران بازنشستگی در مالزی به صدا درآمد
در نتیجه اتخاذ سیاست‌های معیشتی دوره کرونا؛

زنگ خطر بحران بازنشستگی در مالزی به صدا درآمد

بسیاری از مالزیایی‌ها در دوران همه‌گیری کرونا مجبور به بهره‌برداری از پس‌انداز دوران بازنشستگی خود شدند، اکنون گفته می‌شود ۸۱ درصد از آنها پس از بازنشستگی دچار فقر خواهند شد.

به گزارش بازار، زمانی‌که دولت مالزی در اوایل سال ۲۰۲۰ برای مدیریت کرونا اعلام قرنطینه عمومی کرد، بسیاری از مالکان کسب و کارها وادار به تعطیلی مشاغل و اخراج کارمندانشان شدند. با ادامه محدودیت‌ها در سال ۲۰۲۱، بسیاری از مشاغل که برای حفظ خود تقلا کرده‌ بودند به کلی ناامید شدند. در این شرایط بود که بسیاری از مالکان کسب و کارهای کوچک تصمیم گرفتند از صندوق تامین کارکنان، جایی که مالکان و کارمندان کسب و کارها برای دوران بازنشستگی خود طی سال‌ها پول پس‌انداز می‌کنند، پول برداشت کنند تا شاید به این شکل بتوانند کسب و کار خود را نجات دهند. تصمیمی که توانست بسیاری از زندگی‌ها و کسب و کارها را نجات دهد؛ در آینده تبعات تلخی برای بازنشسته‌ها خواهد داشت.

در مجموع در دوران همه‌گیری و اعمال محدودیت‌ها، پس از آنکه محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر وقت مالزی، برداشت از صندوق تامین کارکنان را برای کمک به مردم تسهیل کرد، مالزیایی‌ها درحدود ۱۴۵ میلیارد رینگت، برابر ۳۳ میلیارد دلار از این صندوق برداشت کردند. این مبلغ ۱۵ درصد از پولی است که در صندوق پس‌انداز شده است.

اولین طرح برداشت از این صندوق در آوریل دو سال پیش اجرا شد و به افراد اجازه می‌داد ماهی ۱۱۳ دلار از حساب‌های خود برداشت کنند. آخرین فاز این طرح مارس سال گذشته اجرا شد و امکان برداشت ۲ هزار و ۲۵۳ دلار را فراهم می‌کرد. اگرچه این طرح در دوران کرونا برای بسیاری از مالزیایی‌ها به راه نجاتی تبدیل شد، اما احتمال وقوع بحران قریب‌الوقوع بازنشستگی را در این کشور تشدید کرد؛ کشوری که باوجود نرخ پایین دستمزد، میزان بالای بدهی و نرخ رو به رشد امید به زندگی، هیچ آمادگی برای دوران بازنشستگی میلیون‌ها کارگر ندارد.

بازنشستگان در آستانه فقیرشدن
ماه گذشته بانک مرکزی مالزی هشدار داد که هر مالزیایی ۱۹ سال پیش از مرگش در معرض خطر اتمام پس‌انداز بازنشستگی قرار دارد. تا پایان سال گذشته، ۵۱ درصد از ۶.۷ میلیون عضو صندوق تامین کارکنان با سن زیر ۵۵ سال، کمتر از ۱۰ هزار رینگت در این صندوق پس‌انداز داشتند. در آوریل سال ۲۰۲۰تعداد این افراد ۴.۷ میلیون نفر برآورد شده بود.

انوار ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی اوایل ماه جاری در پاسخ به پارلمان مالزی اعلام کرد ۸۱ درصد از اعضای صندوق تامین کارکنان مالزی پس از بازنشستگی به اندازه‌ای پس‌انداز ندارند که بتوانند کیفیت زندگی خود را بالاتر از خط فقر نگه دارند. صندوق تامین کارکنان هم در واکنش به وضعیت موجود هشدار داده است که برداشت‌های متعدد از حساب پس‌انداز دوران بازنشستگی در طولانی‌مدت بر اعضای صندوق تاثیر منفی خواهد گذاشت. به گفته سخنگوی این صندوق، براساس نرخ امید به زندگی در مالزی، داشتن ۱۰ هزار رینگت در پس‌انداز به این معنی است که فرد بازنشسته برای دوره‌ای ۲۰ ساله تنها ماهی ۴۲ رینگت، یا ۹.۵۰ دلار پول در اختیار خواهد داشت.

اقتصاددانان مالزیایی هم معتقدند دادن اجازه برداشت از صندوق تامین کارکنان به مردم تصمیمی اشتباه بوده است که در نهایت منجر به ایجاد بحران بازنشستگی برای بازنشستگان خواهد شد، زیرا بازنشستگانی که هیچ پشتوانه‌ای به جز پس‌اندازشان در صندوق تامین ندارند، دردوران بازنشستگی در فقر زندگی خواهند کرد، و این شامل جمعیت بزرگی از مالزی که حتی در این صندوق حساب پس‌اندازی ندارد نمی‌شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha