۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
۸۹۰ هزار تن کود ذخیره‌سازی به استان‌ها تحویل داده شد
مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی:

۸۹۰ هزار تن کود ذخیره‌سازی به استان‌ها تحویل داده شد

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کودهای یارانه‌ای تولید داخل هستند، گفت: ۸۹۰ هزار تن کود ذخیره‌سازی شده به استان‌ها تحویل داده شده است.

به گزارش بازار، حمید رسولی در خصوص تامین و توزیع کود در فصل بهار افزود: برنامه‌ای که در سال جدید از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کودهای یارانه‌ای ابلاغ شد شامل توزیع سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: به این ترتیب ۲ میلیون ۴۰۰ تن کودهای ازته، ۵۵۰ هزار تن کودهای فسفاته و ۲۵۰ هزار تن کودهای پتاسه باید بین کشاورزان توزیع شود.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه خرید، مناقصه‌های برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۱۴۰۱ به خوبی انجام شده است تا توزیع کود در کشت بهاره ۱۴۰۲ به خوبی اجرایی شود.

وی افزود: مناقصه‌ها و قراردادها عملیاتی شده و بخش قابل توجهی از نیاز کشت بهاره در اسفند ماه وارد کشور شده است.

رسولی با بیان اینکه بخش قابل توجه‌ای از کودهای یارانه‌ای مربوط به تولیدکنندگان داخلی است که آنها را از مراکز تولید تحویل گرفته‌ایم، تصریح کرد: کشت بهاره با ذخیره بیش از ۴۵۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای آغاز شده است و در حال حاضر در ۲۷ روز گذشته ۴۴۰ هزار تن کود علاوه بر ذخیره به استان‌های تحویل داده شد.

به گفته وی، خوشبختانه با وجود اینکه در مقطع کشت بهاره هستیم و اوج تقاضا و مصرف برای کودهای یارانه‌ای وجود دارد، اعتراض و گلایه‌ای از کمبود کود ملاحظه نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به اولویت‌بندی در برخی استان‌ها بیان کرد: سیاست وزارتخانه تخصیص کودهای یارانه‌ای به محصولات اساسی و استراتژیک اعم از گندم، جو، برنج، چغندر قند، کلزا و دانه‌های روغنی است.

وی در ادامه افزود: در سال جاری براساس برنامه‌ریزی انجام شده، در صورت تامین منابع وزارتخانه به تمام محصولات کشاورزی کودهای یارانه‌ای تحویل می‌دهیم.

رسولی گفت: ممکن است کود برخی از کشاورزان که محصولات غیراساسی و غیراستراتژیک تولید می‌کنند، صد درصد نیاز آنها را تامین نکند اما کود مورد نیاز برای محصولات اساسی به‌طور کامل مطابق سیاست‌های وزارتخانه تامین و تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور متوسط روزانه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تن کودهای یارانه‌ای از کارخانه‌های داخلی و بنادر به استان‌ها حمل و تحویل شبکه بزرگ توزیع کارگزاری می‌شود و روند تحویل کود دارای شرایط بسیار مطلوبی است.

مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد کودهای یارانه‌ای تولید داخل هستند، گفت: در اوایل دهه ۹۰ بخش بزرگی از کودهای مصرفی کشور از محل واردات تامین می‌شد اما در سال‌های اخیر با اجرای طرح خودکفایی کودهای کشاورز با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی، ۲۵ پروژه خودکفایی مصوب شد و این پروژه‌ها آغاز به کار کرد.

وی افزود: تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۷ پروژه از ۲۵ پروژه به مرحله اجرا رسید و ظرفیت تولید داخلی افزایش یافت، بر همین اساس ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کودهای یارانه‌ای در سال ۱۴۰۱ توسط شرکت خدمات حمایتی تامین و توزیع شد.

این مقام مسوول ادامه داد: فقط ۳۴۰ هزار تن کود که حدود ۱۰ درصد است از محل واردات تامین می‌شود و ۹۰ درصد آن تولید داخلی است.

رسولی با بیان اینکه در حوزه کودهای کشاورزی وابستگی به واردات بسیار اندک است، گفت: زمانی که پروژه‌های باقیمانده تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، کشور در تولید داخلی کودهای کشاورزی کاملاً خودکفا می‌شود و نیازی به واردات نداریم. در حالی که با توجه به منابع و معادنی که در کشور وجود دارد، نگاه ما به صادرات است.

مجری طرح خودکفایی کودهای در خصوص تخصیص کود یارانه‌ای به پنبه عنوان کرد: این موضوع در حال نهایی شدن است و پنبه نیز جزو محصولاتی است که تخصیص کود یارانه‌ای به آن مثل سنوات گذشته پایدار و عملیاتی خواهد شد و به شکل ویژه این موضوع در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد.

کد خبر: ۲۱۶٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha