۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
میزان افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

میزان افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

بازار آهن و فولاد هر ساله در حال گسترش است و چه در سطح جهانی و چه در سطح ملی، بیشترین سرمایه‌ها را معمولا به خود اختصاص می‌دهد.

 با وجود اینکه مرکز آمار و بانک مرکزی از انتشار گزارش‌ تحولات قیمت مسکن شهر تهران طی دو ماه پایانی سال طفره رفته‌اند، سیگنال‌های اقتصادی حاکی از آن است که روند قیمتی در این بازار مولد همچنان افزایشی است. پیمان مولوی، اقتصاددان و کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، بازده مسکن از انتهای آذر ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲ را به صورت نقطه‌ای حداقل ۳۰ درصد برآورد کرده است!

مناطق پر تقاضای تهران برای خریداران مسکن

خرید آپارتمان در چیتگر، تهران‌پارس و شهرک غرب از جمله عبارت‌های پرجستجو در بازار مسکن پایتخت به‌حساب می‌آیند. متقاضیان مسکن در عین حال به محدوده دریاچه چیتگر علاقه نشان می‌دهند و البته به اسلامشهر، مرزداران، تهرانسر و تهرانپارس غربی در محدوده جغرافیایی خود شهر تهران چشم دوخته‌اند. واوان، پرند، پردیس و شهر قدس از دیگر نقاط محبوب بازار مسکن پایتخت به‌حساب می‌آیند.

خرید ورق استیل: https://parhamsteel.com/product-category/varagh-steel/

افزایش قیمت آهن و ورق استیل از دلایل دیگر افزایش قیمت مسکن

بازار آهن و فولاد هر ساله در حال گسترش است و چه در سطح جهانی و چه در سطح ملی، بیشترین سرمایه‌ها را معمولا به خود اختصاص می‌دهد. عوامل متعددی بر قیمت تمام شده فولاد تاثیر گذار است. خرید ورق استیل در سال آینده به قیمت استیل در سال آینده گره خورده است و از عوامل زیر پیروی می‌کند.

سنگ آهن، ماده اولیه تولید فولاد است، در نتیجه قیمت جهانی سنگ آهن از جمله مهم‌ترین عوامل در نوسانات قیمت استیل در ایران است. قیمت جهانی سنگ آهن، قیمت نفت و قیمت ارز، هر یک با تاثیر بر یکدیگر، قیمت‌ مقاطع فولادی را تغییر می‌دهند. فراموش نکنید که مواد اولیه پرکاربردی چون کک، نیکل، کروم و قراضه آهن نیز اثر خود را بر قیمت فولاد در بازار خواهند گذاشت.

میزان عرضه و تقاضا تاثیرات عمده‌ای بر قیمت نهایی تمامی محصولات و کالاها در جهان دارد. بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنا نیست. به طور کلی اگر افزایش یا کاهش تقاضا باعث افزایش و یا کاهش میزان تولید نگردد به ترتیب باعث رشد و یا افول قیمت ورق استیل خواهد شد. مثلا در فصل گرم که خرید ورق استیل به مراتب بیشتر از فصل سرد است و امکان افزایش چند برابری تولید نیز وجود ندارد، قیمت‌ها رو به افزایش می‌گذارند.

قیمت ارز، با اثر گذاری مستقیم و غیرمستقیم، بازار فولاد را دچار نوسان می‌کند. با بالا رفتن نرخ دلار در بازار کشور، مستقیما قیمت تیرآهن افزایش خواهد داشت. از طرفی، قیمت دلار بر نرخ مواد اولیه و شمش فولادی در دراز مدت تاثیر می گذارد. از اثرات روانی قیمت دلار نیز نباید غافل بود. با نوسان دلار، مردم واکنش‌های نوسانی نشان می‌دهند و خرید و فروش در بازار دچار تغییرات پیش بینی ناپذیری خواهد شد.

نرخ تورم، بر قیمت انواع مقاطع فولاد مانند تمامی کالاهای موجود در بازار اثر می‌گذارد. در صورتی که نرخ تورم همچون سال ۱۴۰۲، روند افزایشی داشته باشد، قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ نیز همچنان افزایش خواهد داشت. متاسفانه پیش‌بینی‌ها نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد و در نتیجه افزایش قیمت آهن با شیب زیاد را نشان می‌دهد.

خرید ورق استیل ۳۰۴: https://parhamsteel.com/product-category/varagh-steel/stainless-steel-sheet-۳۰۴/

خرید ورق استیل 304

میزان افزایش قیمت مسکن و اجاره در سال ۱۴۰۲

نرخ ارز و نرخ تورم عواملی هستند که به‌طور سنتی روی بازار مسکن تاثیر می‌گذارند. امسال هر دو عامل توان خود را از قبل صرف کرده‌اند و فعلا نا و نفس ندارند. سال گذشته تورم عمومی سالانه ۴۷ درصد، تورم نقطه به نقطه۵۳ درصد و تورم مسکن در تهران ۶۶ درصد بود؛ بنابراین قیمت مسکن در پایتخت همین حالا هم ۱۳ درصد بالاتر از میانگین سایر کالاها است. از طرف دیگر با توجه به اینکه توان طرف تقاضا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و عمده واحدهای عرضه شده برای فروش در بازار مسکن شهر تهران را آپارتمان‌های متراژ بالا تشکیل می‌دهد، رشد بیشتر مسکن محتمل به‌نظر نمی‌رسد. فعالان بازار مسکن از رشد ۲۷ درصدی دستمزدها به‌عنوان کد رمز بعدی بازار مسکن در سال جدید یاد می‌کنند و می‌گویند این عامل قادر خواهد بود اجاره‌بها را نهایتا تا ۳۰ درصد بالا ببرد. رشد قیمت مسکن، در بهترین حالت همپای همین عدد به‌پیش خواهد رفت.

خرید استیل دکوراتیو طلایی: https://parhamsteel.com/product-category/decorative-steel/

کد خبر: ۲۱۶٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha