۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
جلوگیری از انتشار ۷۵ هزار تن گاز گلخانه‌ای در هوای پایتخت| تولید برق از فاضلاب
با بهره برداری از نیروگاه بیوگاز صورت می گیرد

جلوگیری از انتشار ۷۵ هزار تن گاز گلخانه‌ای در هوای پایتخت| تولید برق از فاضلاب

با بهره برداری از نیروگاه بیوگاز واحدهای ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران از ورود سالانه ۷۵ هزار تن کربن‌دی‌اکسید به جو جلوگیری کرده و  ۲.۴ مگاوات ساعت به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نیروگاه بیوگاز واحدهای ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با ظرفیت ۲.۴ مگاوات با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

این نیروگاه که از ورود سالانه ۷۵ هزار تن کربن‌دی‌اکسید به جو جلوگیری می‌کند، با دو مولد تولید همزمان برق و حرارت (CHP) با مجموع ظرفیت اسمی ۲.۴ مگاوات ساعت معادل تامین برق مصرفی یک شهرک مسکونی ۲۰ هزار نفری راه‌اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.

این نیروگاه امکان تولید ۱۵ میلیون کیلووات ساعت و کاهش ۷۵ هزار تن انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال را داراست.

در این پروژه علاوه بر این‌که بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب جمع‌آوری و از انتشار آن جلوگیری می‌شود، با تولید برق و حرارت از آن و خودداری از مصرف سوخت فسیلی برای تولید انرژی مورد نیاز، از تولید و انتشار گاز CO۲ نیز جلوگیری خواهد شد.

تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران که بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه است از هشت واحد تشکیل شده و واحدهای ۵ و ۶ آن با جمعیت زیر پوشش یک میلیون و ۵۰ هزار نفر در حال بهره‌برداری است. نیروگاه بیوگاز نیز بخشی از این واحدها محسوب می‌شود.

با پیگیری‌های انجام‌شده و با توجه به امکان بهره‌گیری موثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین‌المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم‌کربن، ثبت این پروژه تحت مکانیسم توسعه پاک (CDM) پروتکل کیوتو در سازمان ملل متحد ثبت شده است و اکنون با بهره‌برداری از نیروگاه و امکان دریافت گواهی‌های کاهش انتشار (CER) و فروش آنها در بازار کربن منابع درآمدی ارزی عاید کشور خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۶٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha