۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
بررسی چالش‌های صنعت لوسترسازی| تولیدکنندگان نظر دولتی‌ها را تصدیق نمی‌کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

بررسی چالش‌های صنعت لوسترسازی| تولیدکنندگان نظر دولتی‌ها را تصدیق نمی‌کنند

تهران- تولید کنندگان لوستر و لوازم روشنایی از مشکلات و مسائل صنفی‌شان می‌گویند، تولید کنندگانی که به واسطه تلاطم‌های اقتصادی روز به روز مشتریان خود را نیز کمتر می‌بینند.

مرجان شرف، بازار؛ دغدغه تولیدکنندگان لوستر و صنایع روشنایی این است که بر اثر تورم و نوسانات ارز بازار بی رونقی را تجربه می کنند از این رو چشم امید به صادرات و کمک مسئولان در تثبیت نرخ ارز دوخته اند. صنعتگران این رسته نبود بودجه و عدم حمایت دولت در تامین نقدینگی را بزرگترین مشکل این صنف می دانند.

نوسانات ارز، کمبود مواد اولیه، قطعی برق و ...که ادامه تولید را برای هر صنعتگری سخت می کند، از گلایه هایی هستند که تولیدکنندگان لوستر را ناراضی و مسئولان را به دادن وعده های گوناگون واداشته است

تامین بودجه و نقدینگی چالش بزرگ

مدیر بازرگانی پارس الوند الکتریک در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تولیدات ایرانی شامل گستره بزرگی از انواع لامپ های LED تا حبابی، کارگاهی، پنل ها، مینیاتوری، کلید های اتومات بی متال و حرارتی است لذا این امر نشان می هد که ر تولید و تنوع آن مشکل نداریم، گفت: تلاطم و افزایش قیمت ارز از جمله مشکلات صنایع روشنایی به خصوص برای واردات مواد اولیه است.

حمایت دستگاه‌های دولتی از تولیدگران در حد صفر بوده و این مهمترین مشکل و مانع بر سر راه صنایع تولیدی تهران است

مریم حسنی ادامه داد: مشکل اصلی تولیدکنندگانی مانند ما تامین و افزایش بودجه و نقدینگی محسوب می شود. با حل این موضوع می توانیم تعداد شاغلان و صادرات بیشتر را در برنامه کاری خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه قطعی برق برای تولید کنندگان آسیب زاست ادامه داد: قطعی برق در سال گذشته تبدیل به یکی از بزرگترین چالش ها، مشکلات و سبب خسارت بسیاری به تولید کنندگانی مانند ما شد، اما شرکت های بیمه خدماتی را ارائه نکرده اند و از آنجا که نوسانات چه الکتریکی و چه الکترونیکی باعث سوختن وسایل در منازل می شود کارخانه ها باید جبران خسارت را برعهده بگیرند.

توجه بیشتر به صادرات

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به صادرات پنج میلیون دلاری لوستر در سال گذشته بیان کرد: در صورت ثابت نگاه داشتن نرخ ارز کشورهای بیشتری خواهان لوستر ایرانی هستند؛ گرچه نباید فراموش کرد که کشورها معاملات زمان دار به معنی اینکه تا چند سال آینده با یک قیمت مشخص از ما خرید خواهند کرد را امضا می کنند در غیر اینصورت به سمت کشورهایی می روند که ثبات اقتصادی بیشتری داشته باشند.

حمیدرضا منافی با بیان اینکه نوسانات ارزی تولید کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد گفت: یکی از راهکارهای خروج از رکود با توجه به پایین آمدن قدرت خرید مردم، توجه بیشتر به صادرات است اما حمایت های دولتی در این زمینه در سطح پایینی قرار دارد.

وی ادامه داد: در موضوع مواد اولیه در صنعت لوستر کمبود نداریم و این صنعت که حاصل دسترنج صنعتگران برای تولید کالای با کیفیت ایرانی بوده در سطح جهانی نیز کیفیت قابل قبولی دارد تا آنجا که در برخی مواقع کشور ترکیه برخی از محصولات تولیدی های بی برند ایرانی را خریداری و به نام خود به کشورهای اروپایی صادر می کند.

بررسی چالش‌های صنعت لوسترسازی |تولیدکنندگان نظر دولتی‌ها را تصدیق نمی‌کنند

اشتغالزایی صنعت لوستر در کشور

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران با بیان اینکه هزینه تولید لوستر ایرانی نسبت به کشور چین گرانتر است گفت: با این وجود به کشور های روسیه، ارمنستان، رومانی، ترکیه و بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داریم و در بخش شخصی تعدادی از تاجران به کشورهای اروپایی نیز فروش دارند.

حمیدرضا منافی با اشاره به اشتغالزایی بسیار مهم این صنعت در کشور افزود: حدود یک هزار واحد تولیدی که هر کدام بین ۱۰ الی ۳۰۰ نفر شاغل دارند در زمینه لوستر مشغول به کار هستند و در صدد هستیم تا ساخت شهر لوستر را به منظور تجمیع شاغلان این صنف در تهران آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه خرید داخلی لوستر در اثر تورم و گرانی ها رو به کاهش است بیان کرد: صادرات به کشور های همسایه و حوزه خلیج فارس از جمله عراق، پاکستان، ترکیه و برخی از کشورهای اروپایی مانند روسیه و ... در حال انجام بوده و این روند حالت صعودی نیز به خود گرفته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر تهران بیان کرد: صادرات می تواند اثر گرانی فلزات جهانی را برای تولید کنندگان جبران کند به عنوان نمونه در سال گذشته پنج میلیون دلار لوستر به کشورهای خارجی فروخته و در صورت افزایش می توانیم به رونق بازار در این زمینه امیدوار باشیم

حمایت ها ناکافی است

اما با تمام این وعده ها و اقدامات مثبتی که صورت گرفته یا حداقل مسئولان بیان می کنند تولید کنندگان حمایت های دولتی را ناکافی دانسته، ناراضی هستند و عدم حمایت مسئولان دولتی را بزرگترین مشکل می دانند و مواردی مانند کمبود صادرات، نوسانات نرخ ارز و مشکلات نقل و انتقال ارز به کشور را زمینه ساز مشکل در صادرات و تولید می‌دانند.

بانک ها شرایط سختی را پیش پای تولید کنندگان قرار می دهند

مدیرعامل شرکت نورسازان درباره موانع تولید در صنعت روشنایی و لوستر به خبرنگار بازار گفت: حمایت دستگاه‌های دولتی از تولیدگران در حد صفر بوده و این مهمترین مشکل و مانع بر سر راه صنایع تولیدی تهران است.

محمد پور طالع با بیان اینکه بانک ها شرایط سختی را پیش پای تولید کنندگان قرار می دهند ابراز کرد: تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند سمت بانک ها و سازمان‌های دولتی نروند. لوستر های ایرانی می توانند بازار های کشورهایی از قبیل قرقیزستان، پاکستان و عراق را اشغال کنند اما در این زمینه مشکلات بخصوص در مورد نقل و انتقال ارز جلوی پیشرفت کار ما را می گیرد.

رقابت پذیری بازار

شایان ذکر است که با توجه به اینکه تاکید دولت سیزدهم بر ارائه و خرید و فروش مواد اولیه در بورس است اما بسیاری از تولیدکنندگان خرد هنوز نتوانسته اند این کار را انجام دهند و به اجبار از بازار آزاد خریداری می کنند.

مسئله دیگر در بحث رقابت پذیری با کشور چک به عنوان یک تولید کننده قدرتمند است، در این بازار چقدر تولیدکنندگان ایرانی با سابقه ۸۰ ساله و استفاده از ذوق و هنر ایرانی توان گرفتن بازار از این کشور به نفع خود و افزایش تکیه بر صادرات غیر نفتی را دارند ؟

کد خبر: ۲۱۶٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha