۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
استاندارد کنترل کیفیت برای صنعت سیمان ضروری است| ورود به بورس شرایط را بدتر کرد
رییس اسبق انجمن بتن ایران مطرح کرد

استاندارد کنترل کیفیت برای صنعت سیمان ضروری است| ورود به بورس شرایط را بدتر کرد

برخی اعتقاد دارند سیمان های تولید شده در داخل کشور از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و ورود این صنعت به بورس شرایط را بدتر کرده است.

بهناز صفری؛ بازار: با توجه به این که بسیاری اعتقاد دارند سیمان های تولید شده در داخل کشور از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و از سوی دیگر ورود این صنعت به بورس شرایط را بدتر کرده است در این رابطه بازار با هرمز فامیلی ، رییس اسبق انجمن بتن ایران گفت و گویی انجام داده است.

با توجه به شرایطی که در حال حاضر در صنعت سیمان وجود دارد آیا ورود این محصول به بورس می تواند راه گشای این صنعت باشد یا نه؟

به طور کلی ورود سیمان به بورس راهکار مناسبی برای حل مشکلات این صنعت نبوده و نیست ، زیرا نه تنها مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت برطرف نشد، بلکه یکسری مشکلات جدید هم وارد صنعت بتن و سیمان شد که کار را برای فعالان این حوزه مشکل تر کرده است .

لطفا در خصوص مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمده است توضیحاتی بفرمایید؟

اساسا مساله ای که در حال حاضر به وجود آورده اند این است که سیمان را گاهی وارد بورس کرده و گاهی هم از بورس خارج می کنند که این مساله تاثیر بدی بر روی صنعت سیمان گذاشته است.

این گونه سیاست گذاری ها باعث می شود هرج و مرج زیادی در حوزه سیمان ایجاد شود ، مثل بسیاری از سیاست گذاری ها که نباید هر دفعه یک نوع سیاستی را پیاده کنند . زیرا باید در سیاست گذ اری ها یک نوع ثبات رویه وجود داشته باشد تا هم خریداران و هم فروشندگان تکلیف خودشان را بدانند و بازار دچار آشفتگی نشود.

فرض کنید پیمانکاری از یک نوع سیمان مثلا سیمان کرمان برای فعالیتش استفاده می کند. ولی وقتی سیمان را بخواهند از بورس خریداری کنند، ممکن است یک بار سیمان یک کارخانه ای گیرشان بیاید و دفعه بعدی سیمان کارخانه ای دیگر را بتوانند بخرند. در نتیجه به طور کلی پیمانکاری ها بهم می ریزد. زیرا کارخانه های مختلف محصولاتی با کیفیت ها ی گوناگون تولید می کنند و خریداران ثابتی دارند. ولی وقتی سیمان وارد بورس می شود خریداران باید هر محصولی که در بازار موجود است را خریداری کنند که شاید اصلا مورد قبولشان هم نباشد.

محصولات کارخانه های سیمان از چه نظر باهم متفاوت هستند؟ و چه معیارهایی مدنظر خریداران است؟

مشکل اساسی که سال هاست در صنعت سیمان وجود دارد و در این مورد هم، بنده و بسیاری از کارشناسان درموردش صحبت کرده ایم این است که کنترل کیفیت آن طور که باید و شاید در کارخانه های سیمان وجود ندارد و این مساله بسیار مهم و تاثیرگذار است.

مشکل اساسی که سال هاست در صنعت سیمان وجود دارد و در این مورد هم، بنده و بسیاری از کارشناسان درموردش صحبت کرده ایم این است که کنترل کیفیت آن طور که باید و شاید در کارخانه های سیمان وجود ندارد و این مساله بسیار مهم و تاثیرگذار است

برای همین اعتقاد دارم این که اصلا سیمان وارد بورس شود کلا کار غلطی است. زیرا سیمان باید با کنترل کیفیت به کارش ادامه دهد. یعنی کیفیت سیمان به قدری تضمین شده باشد که مشتریان با خیال راحت بتواند محصول خودشان را خریداری کنند. لذا باید حتما کنترل کیفیت توسط بخشی خارج از کارخانه مورد تایید قرار بگیرد تا تضمین شده باشد .

یعنی این که کارخانه ای، نمی تواند هم خودش سیمان را تولید کند و هم خودش بر روی محصولاتش آزمایش انجام دهد و برایش کنترل کیفیت صادر کند. مگر کسی می گوید محصولی که من تولید کرده ام محصول بی کیفیتی است. همه محصولات خودشان را محصولی خوب و بدون نقص معرفی می کنند.

نظر شما این است که فرد یا ارگانی خا رج از مجموعه کارخانه های سیمان کار نظارت بر روی محصولات سیمانی را انجام دهند؟

بله همین طور است. باید یک فرد بی طرف در محیطی خارج از کارخانه م حصولات را مورد آزمایش قرار دهد و در خصوص کیفیت مطلوب آن نظر بدهد. در حال حاضر تمام کارخانه های سیمان ایران به همین شکل فعالیت کرده و محصولاتش را از نظر کیفیت خودشان بررسی می کنند و خودشان هم در خصوص آن نظر می دهند. برای همین است که سیمان سالهاست از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

کنترل کیفیت کارخانه های سیمان را باید فرد ی مستقل و خارج از کارخانه انجام دهد. یعنی نمی شود هم تولید کننده سیمان باشید و هم بگوید کیفیتش خوب و قابل قبول است

کنترل کیفیت کارخانه های سیمان را باید فردی مستقل و خارج از کارخانه انجام دهد. یعنی نمی شود هم تولید کننده سیمان باشید و هم بگوید کیفیتش خوب و قابل قبول است.

مگر مسول آزمایشگاهی که در یک کارخانه کار می کند و از آنجا حقوق می گیرد می گوید کیفیت سیمان خوب نیست. اگر چنین کاری را انجام دهد حتما او را از کارخانه اخراج می کنند.

در نتیجه چنین گواهی نامه هایی که توسط خود تولید کنندگان صادر می شود ارزش واقعی ندارد. بلکه گواهی نامه ای ارزشمند است که توسط آزمایشگاه های معتبری خارج از کارخانه مورد آزمایش و تایید قرار بگیرد.

آیا وضعیت در صنعت بتن هم به همین صورت است که می فرمایید؟

بله وضعیت بتن هم از شرایط پیش آمده مستثنی نیست. افرادی که بتن آماده می سازند از این وضعیت بسیار گله مند هستند ؛ زیرا معتقدند سیمان هایی که از کارخانه های مختلف خریداری می کنند کیفیت های گوناگونی دارند و از نظر کیفی به صورت یکسان تولید نمی شوند. بنابراین بر روی بتن های ساخته شده هم تاثیر می گذراند.

از جمله چیزهای مهمی که محصول سیمان باید دارای آن باشد استاندارد مقاومت است. اما متاسفانه چیزی که در بازار مشاهده می شود این است که برخی سیمان ها استاندارد مقاومت دارند و برخی ها هم فاقد چنین استانداردی هستند که این مساله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در بخش بتن کشور شده است.

البته تمام تصمیماتی که در این حوزه و بسیاری از حوزه های دیگر صنعتی گرفته می شود یکسری تصمیمات سیاسی است که این تصمیمات که هر بار هم برنامه هایش تغییر می کند صدمات جبران ناپذیری به صنایع مختلف می زند . در نتیجه اینگونه تغییرات باعث برهم خوردن وضعیت و ایجاد هرج و مرج در بسیاری از صنایع از جمله صنعت بتن ایران می شود.

بهترین راهکاری که می توان برای صنعت سیمان ارایه داد تا مشکلات این حوزه حل و فصل شود این است که سیمان باید استاندارد شود و استانداردهای کنترل کیفیت در تمامی کارخانه ها نیز لحاظ شود

بهترین راهکار برای بیرون رفت از این مشکلات چیست؟

بهترین راهکاری که می توان برای صنعت سیمان ارایه داد تا مشکلات این حوزه حل و فصل شود این است که سیمان باید استاندارد شود و استانداردهای کنترل کیفیت در تمامی کارخانه ها نیز لحاظ شود.

استاندارد شدن هم یعنی این که یک آزمایشگاهی وجود داشته باشد که وضعیت سیمان های تولید شده داخل کشور را کنترل کنند. زمانی که من رییس انجمن سیمان بودم فریادم در آمده بود که سیمانی که تولید می شود را نمی توانید خودتان آزمایش کنید.

این مشکلاتی است که از قبل وجود داشته و همچنان این مشکلات ادامه دارد؛ ولی متاسفانه هیچ تدبیری در این راستا اندیشیده نشده است تا به مشکلات واقعی سیمان رسیدگی شود. کشورما دارای ثروت فراوانی است؛ اما به خاطر عدم مدیریت صحیح همیشه دچار مشکلات زیادی می شود. منابع زیادی داریم ولی مدیریتی که این ثروت های خدادادی را به سامان برساند وجود ندارد. بنابراین تا این مسائل به درستی و با مدیریت صحیح اداره نشود وضعیت همین گونه خواهد بود.

کد خبر: ۲۱۶٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha