۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کشمکش جدید بر سر عرضه خودرو در بورس یا سامانه یکپارچه
تاثیر استیضاح احتمالی وزیر صنعت بر بازار سرمایه

کشمکش جدید بر سر عرضه خودرو در بورس یا سامانه یکپارچه

آیا تصویب استیضاح وزیر صنعت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یک سیگنال برای بازار سرمایه محسوب می شود؟ زیرا عرضه خودرو در بورس و نرخ گذاری پایه پتروشیمی ها هنوز حل نشده است.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در چند روز اخیر به رکورد زنی های خود ادامه داده و همچنان با ثبت ارزش معاملاتی بالاتر از سال ۱۴۰۱ در تلاش است که روند صعودی خود را حفظ کند و همین مساله باعث شده که جریان های خبری بر روند بازار تاثیر چندانی نداشته باشد، برای نمونه در روزهای اخیر خبرهایی همچون افزایش قیمت خودرویی ها رقم خورد اما بورس واکنشی نداشت و حالا موضوع خبر استیضاح وزیر صنعت و جدال بر سر عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده است.

چند روز پیش وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بار دیگر تاکید کردند که عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده، با این حال گروه خودرویی هم عملکردی مشابه سایر گروه های بازار داشته و عملا واکنش خاصی نسبت به خبر نداشته اند و حالا مجلسی ها مقابل سیاست عرضه خودرو ایستاده اند.

موضوع تصویب استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح شده که یک سیگنال مهم برای بازار سرمایه محسوب می شود، زیرا علاوه بر بحث عرضه خودرو در بورس کالا یا سامانه یکپارچه، موضوع قیمت گذاری کالاها هم به این وزارتخانه مربوط است و عملا تغییر سکاندار آن می تواند بر بازار سرمایه هم تاثیر بگذارد.

به گفته یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل اینکه مصرفی و مورد نیاز مردم است نباید در فضای رقابتی عرضه شود، به همین دلیل مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستیم

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره موضوع عرضه خودرو در بورس کالا و ... صحبت هایی مطرح شده است، گفت: عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل اینکه مصرفی و مورد نیاز مردم است، از این رو نباید در فضای رقابتی عرضه شود، به همین دلیل مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستیم.

الله وردی دهقانی درباره تاکید اخیر وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس بر ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، افزود: به طور قطع هرکسی که از عرضه خودرو در بورس کالا دفاع می کند از دیدگاه خود به منافعی توجه می کند، برای نمونه وزیر اقتصاد به این دلیل روی موضوع عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می کند که سودی از این معاملات به بورس می رسد. همچنین اگر خودروسازان از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می کنند به این دلیل است که قیمت گذاری در بورس کالا رقابتی بوده و قیمت در معاملات آن بسیار بالاتر از فروش با نرخ کارخانه است، به همین دلیل حمایت می کنند. البته نباید نادیده گرفت غیر از این دو گروه، دلال ها هم از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می کنند، زیرا بین قیمت بازار آزاد و قیمتی که انها از بورس می خرند بسیار متفاوت است و آنها سود می برند.

این نماینده مجلس درباره رویکرد مجلس درباره ادامه عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: به طور قطع مجلس مخالف عرضه خودرو در بورس کالاست، به همین دلیل است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به زودی استیضاح خواهد شد.

واکنش گروه خودرویی به خبرها

گروه خودرو جزو معدود گروه هایی بورسی بوده که در آغاز حرکت صعودی بورس در پاییز ۱۴۰۱ به صف خرید رسیدند و در ادامه هم بازدهی بالایی را ثبت کردند، در حالی که هنوز خبری از عبور شاخص کل بورس از مقاومت های اصلیش نبود و بعد از آن در یک روند اصلاح زمانی قرار گرفت و با سایر گروه های بازار به حالت تعادل رسید.

وقتی خبری درباره عرضه خودرو در بورس کالا یا قیمت گذاری جدید خودروسازان مطرح می شود عده ای از فرصت استفاده کرده و از گروه خودرویی نوسان گیری می کنند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار درباره روند معاملات گروه خودرو در بورس کالا و واکنش آن نسبت به اخبار و ... گفت: به طور قطع گروه خودرو جزو گروه هایی است که معامله گران نمی توانند بر اساس وضعیت سوددهی یا دارایی آن‌ها برای اقدام خود تصمیم بگیرند، زیرا در شرایط کنونی دو خودروساز بزرگ دولتی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و این مساله در وضعیت آینده معاملات این گروه هم تاثیر می گذارد.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه گروه خودرویی بیشتر میزبان نوسان گیرها است، به همین دلیل واکنش های آنها براساس گروه خاصی از سرمایه گذاران در بازار است، افزود: این مساله باعث شده که جریان خبری در روند معاملات این گروه بسیار تاثیر گذار باشد، برای نمونه وقتی خبری درباره عرضه خودرو در بورس کالا یا قیمت گذاری جدید خودروسازان مطرح می شود عده ای از فرصت استفاده کرده و از گروه خودرویی نوسان گیری می کنند.

گروه خودرویی هم اکنون به مقاومت های اصلی خود رسیده اند و در موقعیت اصلاح زمانی هستند، از این رو واکنش اصلی شاخص گروه خودرویی متناسب با وضعیت شاخص کل بورس خواهد بود

او افزود: در حالی که هر یک از این عوامل در صورتی که در وضعیت سوددهی گروه خودرویی هم تاثیر گذار باشد بعد از مدتی در گزارش های مالی آنها تاثیر خواهد داشت و فورا اثر نمی گذارد. از طرف دیگر با بدهی های سنگینی که این شرکت ها دارند این تصمیم گیری ها درباره بازار خودرو ابتدا می تواند اثر منفی زیان را اصلاح کند.

بر اساس این گزارش می توان پیش بینی کرد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته های پیش رو استیضاح خواهد شد و جانشین بعدی او هم چند هفته ای درگیر موضوع قیمت گذاری خودرو و فروش خودرو از طریق روش هایی غیر از عرضه خودرو در بورس کالا خواهد شد و در این مدت گروه خودرویی هم که به مقاومت های اصلی خود رسیده اند اصلاح زمانی خواهند کرد و در نهایت واکنش اصلی گروه خودرویی متناسب با وضعیت شاخص خواهد بود و در مقطع کنونی هم عده ای با شانتاژ خبری و ... تلاش دارند تا از خبرهای مثبت خودرویی برای نوسان گیری از این گروه استفاده کنند.

کد خبر: ۲۱۶٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha