۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
رقص آتش و بلوط‌های خاکستر؛ زاگرس از نفس افتاده است
سرمایه‌های ملی در آتش سهل‌انگاری نابود شد؛

رقص آتش و بلوط‌های خاکستر؛ زاگرس از نفس افتاده است

یاسوج- منطقه حفاظت شده خائیز در کهگیلویه و بویراحمد همچنان در آتش می‌سوزد و نابودی گونه های مختلف گیاهی و جانوری را در این منطقه رقم می‌زند تا تراژدی مرگ زاگرس در آتش رقم بخورد.

صدیقه امیدی؛ بازار: قصه سوختن جنگلهای زاگرس قصه تازه ای نیست و مرگ بلوطهای هزار ساله در آتش هرسال اتفاق می افتد و هیچگاه از خاکسترشان بلوطی تازه نخواهد رویید.

مردم آمدند، نیروهای امدادی آمدند اما امکانات همچنان همچون گذشته است و این امکانات توان مقابله با این آتش را ندارد تا در سه روز آتش سوزی ۲۰۰ هکتار از مناطق حفاظت شده در آتش سهل انگاری آنان که آتش افروختند، بسوزد.

اطفای حریق در این منطقه تاکنون شش مصدوم بر جای گذاشته، آتش اما همچنان در باد می رقصد و بلوطها را خاکستر می کند.

آتش سوزی مراتع و منابع جنگلی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز شهرستان کهگیلویه در ۱۵ کیلومتری از شهر دهدشت که از عصر دیروز آغاز شده همچنان ادامه دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه باید امکانات و تجهیزات اطفاء حریق از جمله بالگردهای آبپاش به منطقه اعزام شوند، گفت: آتش سوزی مراتع و منابع جنگلی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز شهرستان کهگیلویه در ۱۵ کیلومتری از شهر دهدشت که از عصر دیروز آغاز شده همچنان ادامه دارد.

اسدالله هاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: هر ساعت بخشهای زیادی از مراتع در این منطقه در آتش می سوزد.

غنی ترین مناطق زیستی کشور در محاصره آتش
وی تصریح کرد: نیروهای امدادی و مردم برای مهار آتش بی وقفه تلاش می کنند اما صعب العبور بودن و گرمای شدید کار را بسیار سخت کرده است.

هاشمی افزود: منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری، این منطقه بیش از یکهزار و ۵۰۰ راس کل و بز در این منطقه وجود دارد و گونه هایی همچون پلنگ، کاراکال و پرندگان با ارزشی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار نیز در این منطقه زیست می کنند.

هاشمی افزود: مناطق حفاظت شده استان، از غنی ترین مناطق زیستی به لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیا هستند.

باد و آتش در خائیز جنگل را خاکستر می کنند
دستهای بسیاری برای مهار این آتش در تلاش هستند اما گسترش آتش و صعب العبور بودن منطقه، کار را سخت کرده و تنها راه مقابله با این آتش استفاده از بالگردهای آبپاش است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۹ نفر از نیروهای امدادی، پرسنل و داوطلبان جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه در منطقه خائیز حضور دارند، گفت: این نیروها از زمان شروع آتش سوزی به منطقه اعزام شدند.

امان الله جهان بین در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: چهار تیم هم اکنون در منطقه برای مهار آتش تلاش می کنند و یکی از نیروها نیز مصدوم و به پایین منتقل شد.

وی اظهار داشت: تلاشها برای مهار آتش ادامه دارد اما وزش باد سبب شده که مهار آتش سخت تر شود و آتش شعله ور شود.

هلی برن نیروها با بالگرد به ارتفاعات
مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز از حضور دو فروند بالگرد برای هلی برن نیروها به ارتفاعات در روز گذشته خبر داد.

غلامحسین حکمتیان در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: دو فروند بالگرد ارتش کار انتقال نیروهای را به ارتفاعات انجام دادند.

وی اظهار داشت: بعداز ظهر جمعه شش سورتی پرواز برای انتقال نیروها انجام شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه امروز هشت بالگرد برای مهار آتش سوزی مناطق خائیز و دیل به کهگیلویه و بویراحمد اعزام می شوند، گفت: این بالگردها از سوی هوانیروز ارتش، هوافضای سپاه، هلال احمر و بالگرد شرکت نفت گچساران برای مهار آتش به مناطق حفاظت شده خائیز کهگیلویه و دیل گچساران اعزام می شوند.

حضور هشت بالگرد آبپاش برای مهار آتش
 حسین کلانتری در گفتگو با خبرنگار بازار، افزود: از ابتدای آتش سوزی که در ساعت ۱۹ روز پنجشنبه آغاز شد، نیروهای امدادی و مردم در منطقه حضور دارند و با تمام توان برای مهار آتش تلاش می کنند.

وی تصریح کرد: عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا مهار آتش سخت شود و امروز بالگردهای آب پاش نیز در مهار آتش همکاری می کنند.

یک سهل انگاری به یک فاجعه تبدیل می شود و از یک منطقه تنها خاکستر بر جای می گذارد و این وظیفه همه ما است که در برابر طبیعت مسئولیت پذیر باشیم

کلانتری با بیان اینکه آتش سوزیها خسارات جبران ناپذیری بر جنگلها و مراتع و گونه های مختلف گیاهی و جانوری وارد می کنند، گفت: یک سهل انگاری به یک فاجعه تبدیل می شود و از یک منطقه تنها خاکستر بر جای می گذارد و این وظیفه همه ما است که در برابر طبیعت مسئولیت پذیر باشیم.

به گزارش خبرنگار بازار، این زخم که هر ساله بر پیکر زاگرس می خورد گاهی با ته سیگاری، گاهی با باقی مانده زباله ای، گاهی با آبی در یک بطری و گاهی با بی مبالاتی دوباره سر باز می کند و سرمایه های ملی و هکتارها جنگل و مرتع را با مرگ پیوند می دهد، این زخمها تن زاگرس را نا توان می کند و طبیعت در آنی از نفس می ایستد.

کد خبر: ۲۱٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha