۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
تهدیدهای بازار سرمایه در کنار فرصت ها است
یادداشت؛

تهدیدهای بازار سرمایه در کنار فرصت ها است

همان‌قدر که اقتصاد کشور با مشکلات تورمی روبرو است به همان اندازه مسئولان تلاش می کنند با سیاست های تحمیلی در بازارهای مالی نقدینگی را کنترل کنند.

حامد شایگان؛ گروه بورس: بازار سرمایه بعد از جهشی که در شش ماه گذشته داشته تازه به سطحی رسیده که سهمی نیم درصدی از جریان پولی کشور پیدا کند و ارزش دلاری بورس تهران هم در محدوده ۱۶۰ میلیارد دلار باقی مانده که تقریبا ۵۰ درصد کمتر از ارزش دلاری بورس تهران در مرداد ۱۳۹۹ است و از آنجایی که به تازگی رییس کل بانک مرکزی ادعا کرده حدود ۱۶ میلیارد دلار در دست مردم به صورت نقد است ارزش ۱۶۰ میلیارد دلاری بورس بسیار فاجعه است زیرا حدود ۱۰ درصد از ارزش بورس ایران در کیف پول مردم قرار دارند و این به معنای ثروتمند بودن مردم نیست بلکه به معنای ارزش پایین بورس تهران است.

بازار سرمایه در عین حال که وارد روند صعودی شده بدون ریسک نیست و در این شرایط احتمال زیان برای برخی معامله گران هم هست، مگر اینکه آنها دارای سواد بورسی کافی باشند که تشخیص دهند چه زمانی بخرند و چه زمانی بفروشند

این موضوع گواه این است که بازار سرمایه هنوز برای جبران عقب ماندگی خود جای رشد دارد و فعلا روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد، اما در این مسیر قطعا فراز و فرودهایی هم خواهد داشت و برخی هم در این فضا نوسان گیری می کنند و تازه کارها هم ممکن است در قیمت های سربه سر خرید قبلی از بورس خارج شوند و عده ای هم سهام را در اوج قیمت بخرند. بنابراین بازار سرمایه در عین حال که وارد روند صعودی شده بدون ریسک نیست و در این شرایط احتمال زیان برای برخی معامله گران هم هست، مگر اینکه آنها دارای سواد بورسی کافی باشند که تشخیص دهند چه زمانی بخرند و چه زمانی بفروشند. از این رو نه تنها روند کلی بازار مهم است و سهامداران باید روندهای کوتاه مدت و بلندمدت را تفکیک کنند و براساس آن استراتژی معاملات را تدوین کنند، بلکه باید روند هر یک از سهام را هم مجزا از شاخص کل بورس ترسیم کنند و چشم انداز سرمایه گذاری خود را طبق یک ارزیابی تکنیکال و بنیادی برنامه ریزی کنند.
در حال حاضر فراتر از مسائل معامله گری عامل دیگری که در موقعیت کنونی بر بازار تاثیر می گذارد سیاست های کلان اقتصادی کشور است از یک سو تورم همچنان افسار گسیخته، بازارهای کالایی را بهم می ریزد و از سوی دیگر هنوز نقدینگی و پایه پولی در حال افزایش است و سیاست گذاران در حال بررسی این مسأله هستند که مقصر آن دولت به دلیل کسری بودجه است یا اضافه برداشت بانک ها به دلیل ناترازی. سیگنال طبیعی اقتصاد کنونی به بازارهای مالی کاملا مشهود است به همین دلیل ارزش معاملات در بورس همچنان صعودی است اما نمی توان اثر مداخلات خارجی در بورس را نادیده گرفت.
به عبارت دیگر همان‌قدر که اقتصاد کشور با مشکلات تورمی روبرو است به همان اندازه مسئولان تلاش می کنند با سیاست های تحمیلی در بازارهای مالی نقدینگی را کنترل کنند، از این رو فعلا ماموریت بازار سرمایه جذب نقدینگی است و تا زمانی که دولت سیگنال تورمی از آن نگیرد اجازه رشد به آن می دهد.

کد خبر: ۲۱۶٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha