۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
خانه‌های پساکلنگی در مازندران| متقاضیان جیم شدند
بازار گزارش می‌دهد؛

خانه‌های پساکلنگی در مازندران| متقاضیان جیم شدند

ساری- مسکن ملی در مازندران مرحله از کلنگ زنی فراتر رفت و به پیش فونداسیون رسید اما با این حال همچنان این طرح از برنامه عقب مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: قرار بود هر سال کلید ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی توسط دولت به مالکانش در مازندران تحویل شود و با گذشت دو سال از عمر دولتمیزان مسکن تحویلی به متقاضیان با برنامه تدوین شده فاصله زیادی دارد.

براساس آخرین آمارها در جلسه شورای عالی و مسکن مازندران تاکنون بیش از ۱۱ هزار واحد مسکن ملی در استان به مرحله قرارداد و اجرا رسیده است و در مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی در روستاها به متقاضیان تحویل شده است.

مشکل کمبود مشکل کمبود زمین از یک سو، محدودیت ساخت در اراضی کشاورزی و باغی و تغییر کاربری آن از سوی دیگر سبب شد که تهیه زمین در استان مازندران برای ساخت مسکن ملی با موانع بسیار زیادی روبرو شود، با این حال تلاش شد با بهره گیری از فرصت های بافت فرسوده، روستاهای حاشیه شهرها و مسکن خودمالکی طرح ملی مسکن در مازندران از بن‌بست خارج شود.

عدم واریز آورده اولیه متقاضیان نیز چالشی فراروی ساخت مسکن ملی در مازندران محسوب می شود و بخش قابل توجهی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر مازندرانی که واجد ساخت مسکن ملی معرفی شده اند هنوز آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را برای ساخت مسکن ملی واریز نکرده اند.

محدودیت و کسری زمین

رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه در استان با محدودیت و کسری زمین برای ساخت مسکن ملی روبرو هستیم ارتفاع سازی و بلند مرتبه سازی را راهکاری برای جبران این کسری بیان کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تاکنون نشست‌های کارشناسی خوبی برای این مسئله برگزار شد و امیدواریم به زودی این طرح اجرایی شود.

خانه‌های پساکلنگی در مازندران| متقاضیان جیم شدند

وی بازآفرینی بافت های فرسوده شهری را از دیگر راهکارها برای تامین زمین موردنیاز طرح های مسکن ملی بیان کرد و افزود: همچنین باید از ظرفیت انبوه سازان برای شتاب بخشی در این طرح استفاده کنیم.

قرمز شدن فرم جیم

در استان مازندران بیش از ۱۱۸ هزار نفر متقاضی ساخت مسکن ملی بودند که بیش از حدود ۹۰ هزار نفر آنها به دلایل مختلف اصلی حذف شدند و اکنون ۲۸ هزار نفر در این طرح باقی مانده اند. قرمز شدن «فرم جیم» مهمترین عاملی که سبب شده بسیاری از متقاضیان مسکن در مازندران از قطار مسکن ملی خارج شوند.

فرم ج سبز ثبت نام مسکن، یعنی، در استعلام دولت، فرد متقاضی تسهیلات مسکن و افراد تحت تکفل وی، در ۵ سال گذشته، زمین یا ملکی به نام شان نبوده و وام خرید یا ساخت ملک نگرفته اند و از تاریخ ۲۲ بهمن ۵۷ تاکنون از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی استفاده نکرده اند.

علی دیوسالار سرپرست راه و شهرسازی مازندران نوسازی بافت‌های فرسوده را از مهم‌ترین اولویت ها برای تسریع و شتاب بخشی در طرح ملی مسکن بیان شهروندان متقاضی مسکن ملی باید نسبت به واریز آورده اولیه اقدام داشته باشند.

تهیه ۲۳۳ هکتار زمین مسکن ملی

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۲۳۳ هکتار زمین برای مسکن ملی تامین کردیم شما متقاضیان را بیش از ۲۸ هزار نفر ذکر وی افزود: بیش از دو هزار نفر از متقاضیان تاکنون نسبت به واریز آورده اولیه اقدام کردند در حالی که زمین مورد نیاز به به آنان تحویل شده است.

وی با بیان اینکه ۱۱ هزار واحد مسکن ملی در استان منجر به قرار داده شده است، سهمیه استان را برای ساخت مسکن ملی ۱۵۵ هزار واحد بیان کرد و افزد: طی ۴ سال فعالیت دولت ۱۵۵ هزار واحد مسکن در استان احداث می شود.

وی یادآور شد: در قالب برش یک ساله ۳۸ هزار واحد مسکن باید احداث شود و تاکنون ۱۱ هزار واحد مسکن ملی در استان منجر به عقد قرارداد شده است وهر هفته در استان شورای مسکن برگزار می شود و خوشبختانه آهنگ ساخت مسکن در استان شتاب یافته است.

در قالب برش یک ساله ۳۸ هزار واحد مسکن باید احداث شود و تاکنون ۱۱ هزار واحد مسکن ملی در استان منجر به عقد قرارداد شده است وهر هفته در استان شورای مسکن برگزار می شود و خوشبختانه آهنگ ساخت مسکن در استان شتاب یافته است

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران همچنین از تهیه زمین دولتی برای ساخت ۱۱ هزار و ۵۶۸ واحد مسکن ملی خبر داد و گفت: این اراضی در شهرستان های مختلف تامین و تهیه شده است.

دیوسالار با بیان اینکه دو هزار و ۴۰۰ واحد مسکن ملی به مرحله فونداسیون رسیده است، تعداد واحدهای مسکن خودمالکی را هفت هزار و ۷۶۵ واحد بیان کرد و گفت: این میزان در اسفند سال قبل هزار و ۵۳۶ واحد بوده است.

خانه‌های پساکلنگی در مازندران| متقاضیان جیم شدند

وی تامین زمین در شهرستان های غرب استان را از جمله مشکلات و دغدغه و بیان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با بهره گیری از ظرفیت روستاهای حاشیه هر شهر طرح های خود مالکی و بافت فرسوده پروژه جهش ملی مسکن را در این مناطق اجرایی کنیم.

دیوسالار شمار متقاضیان ثبت نام کننده برای مسکن ملی در استان ۱۱۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت از این تعداد ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر تایید شدند.

هزینه های مسکن در مازندران

افزایش هزینه های تولید مسکن رغبت متقاضیان را برای خانه دار شدن و ثبت نام در این طرح ملی کاهش داده است . اگر در گذشته با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در طرح‌هایی نظیر مسکن ملی افراد محروم و نیازمند خانه دار می شدند اکنون با ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان نیز دستشان به کلید خانه نمی رسد.

طبق بررسی کارشناسی در حال حاضر قیمت هر متر مربع مسکن ملی در مازندران به بیش از ۵ تا ۶ میلیون تومان می رسد و با احتساب هزینه های آب و غیره برای خانه داشتن یک واحد ۱۰۰ متری باید بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان پول واریز شود و بسیاری از متقاضیان از همین آن آذر هست

در حال حاضر ۵۰ انبوه ساز در مازندران متولی ساخت مسکن ملی هستند که تمامی فرایند کار را از صفر تا صد انجام می دهند و بهره گیری از ظرفیت انبوه‌سازان از برنامه‌های متولیان امر برای تحقق و ادعای مسکنی دولت به شمار می رود.

گرانی زمین، قیمت بالای مواد اولیه و مصالح و نداشتن آورده اولیه سبب شده تا هر روز شمار متقاضیان مسکن ملی در مازندران کاسته شود و از سوی دیگر افزایش هزینه های تولید مسکن در مازندران، خانه دارشدن را به آرزوی محال مبدل کرده است.

کد خبر: ۲۱۶٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha