۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
کاهش هزینه تولید تجهیزات انرژی خورشیدی با افزایش سرمایه گذاری‌ها
مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران مطرح کرد

کاهش هزینه تولید تجهیزات انرژی خورشیدی با افزایش سرمایه گذاری‌ها

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: با افزایش سرمایه گذاری در بخش تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه تولید فتوولتائیک (تجهیزات تبدیل انرژی خورشیدی به برق) به یک دهم کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، سیدمسلم موسوی مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با بیان اینکه تمرکز اصلی ما در تولید تجهیزاتی مثل پنل خورشیدی یا توربین بادی و پس از آن نیروگاه است، گفت: در یک دهه گذشته هزینه تولید سیستم‌های فتوولتائیک یک دهم شده است یعنی به قدری سرمایه گذاری افزایش یافته و تکنولوژی توسعه پیدا کرده است که هزینه سرمایه گذاری اولیه آن به اندازه یک دهم کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر فناوری‌هایی که در دنیا استفاده می‌شود از نوع سیلیکونی است و اگر بخواهیم ارزش زنجیره صنعت سیلیکونی را بررسی کنیم حلقه اول آن تولید پلی سیلیکون است که خود به دو بخش متال گرید و بالاتر از آن سولار گرید است.

مدیرعامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران گفت: از اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۹۰ یک کارخانه برای تولید سلول‌های خورشیدی در کشور ایجاد شد که مکانیزمی قدیمی داشت و البته منشا ان وزارت نیرو نبود بلکه وزارت ارتباطات بود، اما بدلیل اینکه بازاری نداشت کارخانه تعطیل شد و تجهیزاتش به فروش رسید؛ تنها شرکتی که توانست بخشی از بازار ایران را تامین کند شرکت تابان بود که اوایل دهه ۹۰ تاسیس شد با ظرفیت ۱۲۰ تا ۲۰۰ مگاوات تولید سالیانه که تکنولوژی آن با سال ۹۳ یا ۹۴ مطابقت داشت.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه تولید سلول‌های خورشیدی، شمش و ویفه، پلی سیلیکون؛ شرکتی که بتواند محصولی به بازار ارائه دهد را نداریم، اما در کشور چندین شرکت در این حوزه‌ها سرمایه گذاری کرده اند؛ در حوزه سل یکی دو شرکت سرمایه گذاری کرده اند و تجهیزات آن را از خارج آورده اند و ادعا کرده اند که تولید دارند، اما تا به حال از این شرکت‌ها خریداری نشده است.

موسوی اضافه کرد: یک شرکت در دو سه سال اخیر ورود پیدا کرده است که کل زنجیره را احداث و حلقه اول را تا حدودی احداث کرده است یعنی سیلیکون متال گرید را احداث کرده است با ظرفیت ۴۰ هزار تن و در سولار گرید قرار است به ظرفیت ۱۰ هزار تن برسد، اما هنوز در حلقه اول مانده است طوری که شهریور ماه ۱۴۰۱ خط تولید سیلیکون متال گرید را راه اندازی کرده است و بناست ارتقا دهد به سیلیکون سولار گرید و بقیه زنجیره.

مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران درباره اینکه نیاز کشور چند مگاوات است و نیروگاه‌های تجدید پذیر و خورشیدی چه میزان از آن را تامین می‌کنند، گفت:مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برنامه هفتم مصوبه‌ای را گذاشته است که البته هنوز نهایی نشده است مبنی بر اینکه ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر به میزان ۱۲ هزار مگاوات باشد؛ به طور مثال برنامه وزارت نیرو در دولت جدید، احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر بوده است بطوری که اسفندماه ۱۴۰۱ مجوز ۴ هزار مگاوات آن را از شورای اقتصاد گرفته اند.

وی افزود:با تمام برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده است ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور هزار مگاوات معادل یک گیگاوات است که از این میزان ۳۸۰ مگاوات آن را نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌کنند.

موسوی گفت: راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی عمدتاً با سرمایه گذاری خارجی بوده و از پنل‌های خارجی در آن‌ها استفاده شده است و پنل‌های داخلی پوشش کمتری را دارند.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha