۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
حمایت از وزیر در گروی حمایت متقابل از کشاورز؛ انتقادهای صنفی از تنظیم بازار با پول کشاورزان!
بازار گزارش می دهد؛

حمایت از وزیر در گروی حمایت متقابل از کشاورز؛ انتقادهای صنفی از تنظیم بازار با پول کشاورزان!

با برکناری وزیر جهاد کشاورزی کارشناسان میگویند باید وزیری در مسند این وزارتخانه قرار بگیرد که تحت فشار هیات دولت تصمیم سازی نکند بلکه ضمن حمایت از کشاورزان، واقعیات بازار را به هیات دولت انتقال دهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: با برکناری وزیر جهاد کشاورزی از سمت خود چندی پیش سید محمد آقامیری که پیش از این به عنوان ریاست سازمان دامپزشکی کشور مشغول به فعالیت بود به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد و کارشناسان بسیاری در خصوص آنچه در دوره وزیر پیشین باید انجام می شد و نشد اظهار نظراتی ارائه می کنند که می تواند برای هر فردی که قرار بر این است بعد از این در این پست قرار بگیرد راهگشا باشد. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان و فعالان بخش نیز راهکارها و پیشنهاداتی برای خروج بخش کشاورزی از وضعیت فعلی و بحران هایی که با آن درگیر است ارائه می دهند و معتقدند با تغییر وزیر هیچ تغییری صورت نمی گیرد مگر اینکه اشتباهات پیشین تکرار نشود.

وزارت جهاد باید خود را با تشکل های بخش کشاورزی هماهنگ سازد نه بالعکس

علیرضا الوندی رئیس سازمان مردم نهاد هکا معتقد است یکی از اصلی ترین مشکلاتی که رویه کاری وزیر پیشین داشته است این بود که وزارتخانه را نتوانست با تشکل های بخش کشاورزی هماهنگ کند.

الوندی در گفتگو با بازار گفت: متاسفانه تصور وزرا غالباً این است که باید تشکل‌ ها با وزارتخانه هماهنگ شوند اما چون ۹۸ درصد تولید در بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می‌ شود لذا وزارتخانه باید با تولید کننده خود را هماهنگ کنند و آنها را در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها دخیل بداند تا بتواند کنترل بر بازار داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در مورد سه وزیر پیشینی که روی کار آمدند این هماهنگی ‌ها را ندیدیم که بین وزارتخانه و تشکل ها ایجاد شود با اینکه به همه این وزرا پیشنهاد مستقیم داده شده که با تشکل ها رابطه تنگاتنگی داشته باشند و در تصمیم سازی ها حتما از نمایندگان واقعی بخش کشاورزی، خبرگان، نظام های صنفی و اتحادیه های تولیدی بهره بگیرند اما این امر واقع نشد و این خود مشکلی برای تنظیم بازار به وجود آورد.

رئیس سازمان مردم نهاد هکا: سه وزیر پیشین جهاد کشاورزی به جای پذیرفتن واقعیات بازار و انتقال آن به هیات دولت، زیرفشار هیات دولت تصمیم سازی می کردند و به تشکل های بخش کشاورزی اعلام می کردند

الوندی افزود: در واقع عدم هماهنگی بین بخش تولید و بخش تصمیم ساز و گاها قیمت گذاری های دستوری صورت گرفت که منطقی نیست و قطعا در این مسیر موفق نمی شوند و نمی توانند بخش کشاورزی را با این رویه سامان دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین به نظر بنده عدم موفقیت سه وزیر گذشته همین امر بوده و اینکه به جای قبول کردن واقعیات بازار و منتقل کردن آن به هیات دولت بر عکس عمل می‌ کردند و تصمیم سازی هایی می کردند که شاید زیر فشار هیئت دولت بود و به اتحادیه ها و تشکل ها می گفتند که این امر محقق نمی شود. لذا کارهای این بخش پیش نمی رود تا زمانی که واقعیت امر که تولید دست مردم است و مردم باید در سیاست گذاری نقش داشته باشند، محقق نشود وزرای محترم عوض می شوند اما موفق نمی شوند.

رئیس سازمان مردم نهاد هکا در پایان گفت: متاسفانه هیچکدام از وزرای پیشین نتوانستند این واقعیت را جا بیندازند که واقعیت امر تولید در بخش کشاورزی مردم هستند و نظر مردم باید جلب شود و واقعیات اقتصادی واقعی در نظر گرفته شود؛ یعنی اقتصاد دستوری پاسخگو نیست اما این نکات را نتوانستند در هیئت دولت جا بیندازند.

دولت از جیب کشاورزان می خواهد بازار را تنظیم کند!

قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران نیز در این خصوص در گفتگو با بازار گفت: همانطور که می‌ دانید بخش کشاورزی تا ۹۰ درصد در حیطه کاری و در دست بخش خصوصی است و در این حوزه شاهد هستیم که وزارتخانه بنا به دلایل مختلف فرمان هایی اعم از تنظیم بازار و غیره صادر می کند. اما مساله مهم اینجا است که تا زمانی که برای بخش خصوصی منفعت نداشته باشد نمی‌ توان بازار را تنظیم کرد. به عبارت دیگر با فرمان های این وزارتخانه نمی توان بازار را تنظیم کرد و مثلا گفت مرغ و تخم مرغ و دیگر کالاها با این قیمت عرضه شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران: در حالی که با حذف ارز دولتی کشاورز و تولید کننده آسیب های جدی دیدند اما دولت کماکان می خواهد از جیب کشاورزان بازار را تنظیم کند و طبیعی است که شدنی نیست

پیشه ور افزود: همانطور که می دانید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید کننده و کشاورزان آسیب جدی دیدند، از آن طرف دولت می خواهد از جیب کشاورزان و تولید کننده ها بازار را تنظیم کند و طبیعی است که این اقدام مقدور نیست و در نهایت یا کشاورزی رها می شود و یا همه بخش ها ادامه می دهند و در این مسیر آسیب جدی می بینند.

وی خاطر نشان کرد: در بخش صنایع و ابزار آلات کشاورزی شاهد رشدهای چشمگیر حتی تا ۷۰۰ درصد قیمتها هستیم اما با تغییر ارز ۴۲۰۰ تومانی و رسیدن به ۲۸۵۰۰ و سپس ۵۰هزار تومان تولید برای کشاورزان بسیار گران شده است و فشار می آورد. لذا دولت باید یارانه ویژه ای به مصرف کننده و تولید کننده بدهد اما این اتفاق تا به امروز نیفتاده است.

پیشه ور افزود: در حالی که غالبا تصور می شود این ناکامی ها از منظر وزیر جهاد کشاورزی است اما بحث اصلی اینجا است که تا ۹۰درصد کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می شود و لذا صرفا با تعویض وزیر اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. چون کشاورزی مثل اصناف دیگر نیست که در صورت ضرردهی بتوان آن را پلمپ کرد بلکه باید در بخش کشاورزی مشوق داشته باشد؛ یعنی وقتی کود ۶۰هزار تومانی به یک میلیون تومان رسید و کشاورز ناگزیر به استفاده از آن است چه باید کرد! در حالی که اتفاقی که عملا می افتد این است که دولت انتظار دارد مهار تورم روی بخش تولید صورت بگیرد و این عملا امکان پذیر نیست.

اگر وزیر بعدی حمایت کننده باشد کشاورزان نیز از وزیر حمایت می کنند

رحیم نیازی عضو هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران نیز معتقد است بخش کشاورزی در تمام کشورهای دنیا البته کشورهای توسعه یافته همیشه مورد حمایت بخش دولتی است؛ یعنی به طرق مختلف کشاورزان از یارانه و سوبسیدهای خاص بهره مند هستند چه در زمینه خریدهای تضمینی، حمایت های مادی برای تسهیلات بانکی، در حمایت تثبیت قیمت ها که اگر کاهش یافت دولت به کشاورز کمک کند تا ضرر نکنند. همچنین حمایت هایی در بحث تامین نهاده‌ های تولید که به صورت ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار داده می شود و همچنین در بخش آموزش مورد حمایت هستند چون امنیت غذایی کشور را این بخش تامین می کند.

به این ترتیب نیازی در گفتگو با بازار گفت: در کشورهای توسعه یافته فعالان بخش کشاورزی مورد حمایت دولت هستند چون ضمن تامین امنیت غذایی کشور و داشتن تولید پایدار از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری می شود و یا به حداقل ممکن می رسد اما در کشور ما این مسائل مورد توجه مسئولین نیست.

وی ادامه داد: الان وزیر پیشین برکنار شده و برکسی آشکار نیست که جانشین وی قرار است چه اقداماتی برای حمایت از بخش کشاورزی به صورت یارانه های آشکار و پنهان در خصوص بذور کشاورزی، نهاده های کشاورزی، نهاده های دام و طیور، دارو درمان برای طیور و غیره است، انجام بدهد.

عضوهیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران: کشاورزان نیاز به حمایت جدی وزیری دارند که قرار است در وزارت جهاد کشاورزی روی کار بیاید و اگر حمایت کننده باشد قطعا تولید کننده ها و کشاورزان هم از وی حمایت می کنند

نیازی خاطر نشان کرد: کشاورزان نیاز به حمایت جدی وزیری دارند که قرار است در وزارت جهاد کشاورزی روی کار بیاید و اگر حمایت کننده باشد قطعا تولید کننده ها و کشاورزان هم از وی حمایت می کنند اما در دور گذشته شاهد هستیم که در این موارد کار خاصی انجام نشده؛ به طوری که به عنوان مثال الان بذر گندم در حالی که باید مورد حمایت باشد یارانه ای که شرکت های کشاورزی از جیب خود برای فروش بذر پرداخت کرده اند را هنوز دولت نداده است و شنیده ها حاکی است بنا دارد در قالب اوراق بدهد! که فروش آن در بازار چالش های خاص خود را دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که از فردی که بعد از این به عنوان وزیر جهاد کشاورزی روی کار خواهد آمد چه انتظاری می توان داشت نیز گفت: در این مقطع ما از رئیس جمهور انتظار داریم وزیری با دارا بودن دانش فنی در حوزه کشاورزی انتخاب کند. از سوی دیگر چون سرپرست معین شده و وی تا پیش از این در سازمان دامپزشکی فعالیت داشته و به خوبی می دانند که بخش دام و طیور چقدر آسیب پذیر است از سرپرست وزارت خانه انتظار داریم در این مورد اقدامات حمایتی به موقعی را انجام دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر چون فعالیت بخش زراعت و باغبانی نیز در فضای باز است و حوادث غیر مترقبه در کشور ما بسیار زیاد است و تولید در بخش کشاورزی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد لذا انتظار داریم وزیری که روی کار می آید نسبت به این مسائل آگاه باشد و آن را در نظر بگیرد. همچنین وزیر بعدی باید با انتخاب معاونین متعهد، متخصص و دانا این بخش را به درستی اداره کند و امیدواریم وزیر بعدی با برنامه خوبی وارد شود و با یک کارنامه خوب کار خود را ادامه بدهد.

گفتنی است در حالی سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی از سمت خود برکنار شد که طی ماه های اخیر انتقادات بسیاری به عملکرد وی از سوی کارشناسان و فعالان بخش صورت گرفته است. به طوری که بسیاری افزایش شدید قیمت های برخی اقلام اساسی خوراکی همچون برنج، مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات و غیره را ناشی از عدم مدیریت وی می دانند و معتقدند دلیل مشخصی برای چنین افزایش قیمت هایی وجود نداشته و ندارد. از سوی دیگر به نظر می رسد افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه های پایانی سال و از سوی دیگر راهی شدن بخش قابل توجهی از دام های مولد به کشتارگاه های به دلیل نبود نهاده های دامی در بازار و یا گرانی ها و همچنین کاهش جوجه ریزی ها در بخش طیور بیشترین تاثیر را در نارضایتی فعالان و تولیدکننده ها و از آنطرف نارضایتی جامعه داشته است.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha