۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
دلایل جهش قیمت بیت کوین| آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت؟
بازار بررسی کرد؛

دلایل جهش قیمت بیت کوین| آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت؟

با جهش قیمت بیت کوین طی چند روز گذشته و توقف پیشرفت آن طی ساعات گذشته، اکنون این سوال وجود دارد که آیا روند صعودی آغاز شده قیمت ادامه خواهد داشت یا باید شاهد اصلاح قیمت باشیم.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت بیت کوین نهایتا پس از چندین ماه، آخر هفته گذشته به محدوده نزدیک به ۳۱ هزار دلار افزایش یافت تا رکورد هشت ماهه این رمزارز در بازار شکسته شود. با توجه به پیشرفت قیمت این رمزارز در قیاس با سایر ابزارهای سرمایه گذاری بین المللی، اکنون سوال اینجاست که ادامه روند قیمت بیت کوین به کدام سمت و سو سیر خواهد کرد؟ آیا روند صعودی آغاز شده ادامه خواهد یافت یا با برخورد قیمت به مقاومت سنگین و مهم نزدیک به ۳۱ هزار دلار، باید شاهد اصلاح و بازگشت قیمت از همین نقطه باشیم.

پیش از پاسخ به این سوال، باید بدانیم که افزایش قیمت بیت کوین طی روزهای گذشته، بیشتر دلایلی فاندامنتال داشته و نه الزاما تکنیکال. بدین معنا که این افزایش قیمت، ناشی از عوامل تاثیرگذار بر روند کلی اقتصاد جهانی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

احتمال توقف موقت روند افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا

مهمترین عامل تعیین کننده در مسیر قیمت بیت کوین و آلتکوین ها طی بیش از یک سال گذشته، موضوع نرخ بهره بانکی در ایالات متحده بوده است. هفته گذشته، شاهد انتشار آمار و ارقام مربوط به دستمزدهای بخش غیر کشاورزی، نرخ تورم، میزان اعتماد و هزینه مصرف کننده و همچنین هزینه تولید در ایالات متحده بودیم که حاکی از کاهش چشمگیر نرخ کلی تورم و بهبود وضعیت اقتصاد این کشور است.

دلایل جهش قیمت بیت کوین| آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت؟

همین موضوع منجر شد تا اقتصاددانان پیش بینی های خود را مبنی بر احتمال توقف اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی منتشر کنند. حتی در این میان، برخی از آنها مدعی شدند که به احتمال زیاد، آخرین مرحله افزایش این نرخ در ماه می خواهد بود و پس از آن، این احتمال وجود دارد که این سیاست تا پایان سال ۲۰۲۳ متوقف شود. انتشار این اخبار نهایتا منجر به شکل گیری امید دوباره در بازارهای مالی بین المللی و در نتیجه جهش قیمت بیت کوین در بازار شد.

با اینحال، انتشار شاخص خرده فروشی که نشان از ریزش ۱ درصدی آمار برای ماه مارس بود، اندکی ترس را مجددا به بازار بازگرداند که همین موضوع منجر به عدم توانایی بیت کوین در شکستن مقاومت مهم ۳۱ هزار دلاری شد.

پیش بینی فایننشیال تایمز از بهبود وضعیت اقتصاد جهانی

نشریه اقتصادی «فایننشیال تایمز» هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد وضعیت اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا، چین، منطقه یورو، هند و بریتانیا بهتر از حد انتظار با رشد مواجه شده اند.

این گزارش اقتصادی که هر دو سال یکبار توسط فایننشیال تایمز منتشر می شود، نشان می دهد که شاخص های مهم اقتصادی همچون قیمت مصرف کننده و اعتماد تجاری در قیاس با سال ۲۰۲۲ بهبود یافته اند.

دلایل جهش قیمت بیت کوین| آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت؟

نشریه مذکور همچنین مدعی شده که روند اقتصاد جهانی تا ماه اکتبر سال جاری بیش از تخمین های قبلی بهبود خواهد یافت که این موضوع میتواند تاثیر مثبتی روی بازارهای مالی بر جای بگذارد.

با اینحال، فایننشیال تایمز معتقد است که همچنان عوامل فاندامنتال منفی همچون خطر رکود، تنش های ژئوپولیتیک و افزایش نرخ تورم، منجر به باقی ماندن ترس در بازارهای مالی شده اند.

این گزارش فایننشیال تایمز در حالی منتشر شده که «کریستالینا جورجیووا» رئیس صندوق بین المللی پول به تازگی اعلام کرده است که روند اقتصاد جهانی هیچگاه از سال ۱۹۹۰ به این سو، تا این حد نزولی نبوده است. وی در عین حال ابراز خوشبینی کرد که این روند برای میان مدت، به احتمال زیاد مثبت خواهد بود.

فایننشیال تایمز در بخش دیگری از گزارش خود، ضعیف ترین اقتصاد بزرگ جهان را متعلق به بریتانیا دانسته که در قیاس با تابستان سال گذشته، بیش از ۸۰ درصد افت داشته و این افت عمدتا به دلیل افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی در این کشور عنوان شده است.

این پیش بینی فایننشیال تایمز نیز از عوامل فاندامنتال مثبت در افزایش قیمت بیت کوین محسوب می شود که منجر به افزایش قیمت ها در هفته گذشته شد.

آیا روند صعودی فعلی حفظ خواهد شد؟

دلایل جهش قیمت بیت کوین| آیا روند صعودی ادامه خواهد داشت؟

فارغ از موارد مذکور، همانطور که گفته شد، اکنون مهمترین سوال پیش روی تریدرهای بازار این است که که آیا روند صعودی آغاز شده ادامه خواهد یافت یا با برخورد بیت کوین به سقف کانال و در نزدیکی ۳۱ هزار دلار، باید شاهد روند جدیدی از ریزش قیمت تا کف کانال باشیم؟

در حال حاضر، مهمترین مقاومت پیش روی بیت کوین روی ۳۰۶۰۰ دلار قرار دارد که در صورت موفقیت گاوها در عبور از این محدوده قیمتی، می توان شاهد رشد قیمت تا ۳۱ هزار دلار و حتی ۳۲۲۵۰ دلار بود.

اما در صورتیکه بیت کوین نتواند حمایت مهم خود روی ۲۹۶۰۰ دلار را حفظ نماید، باید منتظر ریزش و اصلاح قیمت باشیم که در اینصورت، حمایت بعدی قیمت روی ۲۸۹۰۰ دلار قرار خواهد داشت.

کد خبر: ۲۱۵٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha