۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
تلاش کشاورزان برای شعار جهش تولید در منطقه مغان
بازار گزارش می دهد

تلاش کشاورزان برای شعار جهش تولید در منطقه مغان

اردبیل- شهرستان مرزی پارس آباد مغان در شمالی‌ترین نقطه استان اردبیل قرار گرفته است و به عنوان قطب کشاورزی استان اردبیل به شمار می‌رود.

پویا حاجی‌وند؛ بازار: شهرستان مرزی پارس آباد مغان در شمالی‌ترین نقطه استان اردبیل قرار گرفته است و به عنوان قطب کشاورزی استان اردبیل و حتی قطب کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

استعداد و ظرفیت بالای شهرستان‌های شمالی استان اردبیل به ویژه شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان در حوزه کشاورزی و دامپروری‌ حالا این نوید را می دهد که در تحقق شعار جهش تولید نقش بسزایی داشته باشد و از همین رو کشاورزان منطقه مغان نیز برای تحقق شعار سال بی‌وقفه در تلاش هستند.

عدالت حاجی‌پور فرماندار شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار اظهار داشت: تشکیل تمدنی به نام پارس‌آباد مغان در سایه آب و خاک غنی و رود خروشان ارس است که در سایه خواص و عوام در طول ادوار مختلف تشکیل یافته و هدف ما نیز شکوفایی این اراضی بکر و طبیعی است.

وی با اشاره به تلاش کشاورزان منطقه مغان در راستای تحقق شعار جهش تولید افزود: برای پیشبرد جایگاه جلگه مغان و شهرستان پارس‌آباد که شاهرگ کشاورزی کشور و ظرفیتی غنی برای استان اردبیل است، بی‌وقفه تلاش می‌کنیم.

۳ هزار هکتار محصولات جالیزی و سیفی‌جات در شهرستان پارس‌آباد کشت شده است
حاجی‌پور در ادامه اظهار داشت: طی امسال حدودا ۳ هزار هکتار مزارع سیفی جات و جالیزی در پارس‌آباد کشت شده است که امیدواریم در تحقق شعار جهش تولید نقش خوبی ایفا کنیم.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد از تولید انواع محصولات کشاورزی در این منطقه خبر داد و بیان کرد: پیش بینی می‌شود از اراضی کشاورزی اختصاصی به محصولات جالیزی و سیفی‌جات این منطقه، حدود ۱۱۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی اظهار کرد: دو واحد صنایع تبدیلی گوجه فرنگی در شهرستان پارس‌آباد وجود دارد و دو واحد صنایع تبدیلی گوجه فرنگی نیز در دست ساخت است که یکی با ظرفیت ۸۰۰ تن در روز و دیگری با ظرفیت یک هزار تن در روز آماده خرید و تبدیل گوجه کشاورزان به رب گوجه فرنگی است.

۱۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پارس‌آباد به کشت برنج اختصاص یافته است
حاجی‌پور اظهار کرد: ۱۲۰۰ هکتار اراضی برنج در سال جاری در شامات شهرستان پارس‌آباد کشت شده است که پیش‌بینی می‌شود ۴ هزار و ۸۰۰ تن شلتوک و ۲ هزار و ۴۰۰ تن برنج خالص از این اراضی برداشت شود.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد ادامه داد: آبیاری مزارع برنج به وسیله آب‌های مرزی که از کشور خارج می‌شود آبیاری شده و از هدر رفت آب در اراضی پایین دست جلوگیری می شود.

برداشت ۶۰۰ تن محصول باقلا در مزارع کشاورزی شهرستان پارس‌آباد پیش‌بینی می‌شود
البته یکی از محصولاتی که برای اولین بار در شهرستان پارس آباد کشت شده باقلا است.

این محصول برای اولین بار به صورت آزمایشی در ۳۰ هکتار از مزارع شهرستان پارس‌آباد کشت شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۰۰ تن محصول تر باقلا تولید و روانه بازار شود.

در همین خصوص حسن نظیفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد در گفتگو با خبرگزاری بازار اظهار کرد:  از هر هکتار مزرعه باقلا ۱۸الی ۲۰ تن محصول تر و بین ۵ الی ۶ تن نیز محصول خشک برداشت می شود.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه مغان با جدیت در دستور کار است
اما در این میان توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی از انتظارات به حق زارعین پارس آبادی است.

خلیل نیکشاد مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مسئولیت‌های خطیری که به عهده وزارت جهادکشاورزی گذاشته شده، تأمین امنیت غذایی در کشور است که در همین راستا سیاست گسترش صنایع تبدیل و تکمیلی محصولات کشاورزی با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: صنایع تبدیلی یک فرصت مناسب برای ایجاد تحول در صنعت کشاورزی منطقه است که سرمایه‌گذاران و کشاورزان باید از این فرصت ویژه‌ای استفاده لازم را داشته باشند.

همچنین نیکشاد از آغاز عملیات اجرایی احداث دو واحد کارخانه رب گوجه فرنگی در شهرستان پارس‌آباد مغان و سیلوی ۱۲۰۰ تنی در شهرستان اصلاندوز مغان خبر داد.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در رونق کشاورزی منطقه تاثیر گذار است
شهرام فداکار کشاورزان منطقه نیز به خبرنگار بازار گفت: کشاورزان منطقه مغان با لبیک به ندای مقام معظم رهبری همواره در راستای تحقق شعار جهش تولید به صورت شبانه روزی در تلاش هستند که در این راستا باید اقدامات حمایتی نیز از سوی متولیان به موقع و با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی با احداث و ایجاد کارخانجات و واحد های تولیدی در حوزه‌های مختلف و تامین زیرساخت‌های لازم همچون آبیاری به روش‌های نوین می‌تواند به کشاورزان منطقه کمک ویژه‌ای کند.

فداکار با بیان اینکه اگر روند سرمایه‌گذاری و ایجاد یک واحد تولیدی آسان شود سرمایه‌گذاران بسیاری به منطقه جذب می‌شوند تصریح کرد: نهادها و دستگاه‌های اجرایی مربوط به حوزه کشاورزی برای حمایت از کشاورزان می‌توانند با تسهیل و آسان‌سازی روند سرمایه گذاری گام مؤثری در این خصوص بردارند.

افزایش میزان تولیدات کشاورزی مستلزم توجه به شرایط اقلیمی است
جابر اقبال کارشناس کشاورزی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در صورتی که کشاورزان با توجه به شرایط اقلیمی همچون میزان آب و تناسب محصول مورد نظر با نوع خاک نسبت به کشت و پرورش محصولات کشاورزی اقدام کنند می‌توانند در بحث افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر کمیت موفق عمل کنند.

اقبال ادامه داد: همچنین کشاورزان باید به موضوع رسیدگی به موقع به محصولات کشاورزی از نظر سموم و آبیاری نیز باید دقت داشته باشند.

این کارشناس کشاورزی اظهار کرد: اگر در منطقه سرمایه‌ گذاری‌های لازم در عرصه ایجاد واحدهای تولیدی و همچنین زیرساخت‌های لازم برای تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی صورت گیرد می توانیم دست دلالان را از باغات و مزارع کشاورزی منطقه قطع کنیم.

در هر حال این روزها کشاورزان پارس آبادی با کار و همتی مضاعف برای تحقق شعار جهش تولید وارد میدان شده اند و انتظار می رود مسئولان نیز با حمایت از این قشر زحمت کش، مسیر رسیدن به جهش تولید را هموارتر کنند.

کد خبر: ۲۱٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha