۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
تولید کفش با کیفیت نیازمند واردات مواد اولیه است
شجری در گفتگو با بازار:

تولید کفش با کیفیت نیازمند واردات مواد اولیه است

تهران- شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران با بیان اینکه صنعت چرم در ایتالیا و ترکیه از ما پیشی گرفته است، گفت: برای تولید کفش با کیفیت باید مواد اولیه از خارج وارد شود.

رسول شجری در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به پیشرفت صنعت چرم در کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه بیان کرد: ما برای اینکه بتوانیم تولید کفش کشورمان را به لحاظ کیفیت ارتقا دهیم، نیازمند واردات مواد اولیه از خارج هستیم.

وی با بیان اینکه بازار کفش از تولیدات داخلی اشباع شده و می توانیم صادرات کفش ایرانی را نیز در برنامه داشته باشیم، افزود: تولید کنندگان مشکلی در مورد تهیه مواد اولیه، توزیع و فروش ندارند.

نوسانات ارز به همه مردم و اصناف ضربه زده است

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران با بیان اینکه شرایط به گونه ای است که می توانیم کفش کشور های دیگر را تامین کنیم ادامه داد: به دلیل شرایط خاص سیاسی تنها به چند کشور محدود آسیایی شامل آذربایجان، عراق و ...صادرات داریم.

وی تاکید کرد: نوسانات دلار و ارز کار را برای مردم سخت کرده، صنف کفاشان دست دوز نیز مانند اصناف دیگر صدمه زیادی دیده است و مردم به دلیل مدیریت شرایط اقتصادی خانوار تمایل به خرید کفش های غیر چرم و ارزان و یا استفاده از کفش های قدیمی را دارند .

نابسامانی ارز

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران گفت: عدم تخصیص ارز، مساله گمرک، یا تغییراتی که در طول سال در قوانین اعمال می شود و مهمترین مساله نابسامانی ارز در کاهش صادرات تاثیر بسزایی می گذارد.

شجری افزود: قرارداد های خارجی زمان دار بسته می شوند و تغییرات ارز برای آنها قابل قبول نیست در نتیجه نوسانات دلار معامله را برای طرف ایرانی سخت می کند. این مسائل صادرات ما را سخت و در بعضی موارد غیر ممکن می کند.

وی گفت: اگر برای تهیه یک جفت کفش 500 هزار تومان مواد اولیه مورد نیاز باشد، با نوسانات دلار 30 درصد به آن اضافه شده است طرف خارجی این افزایش نرخ را نمی پذیرد و برای آنها تجارت با کشوری که دارای ثبات اقتصادی باشد راحت تر است تا بتوانند برای مدت طولانی برنامه ریزی کنند.

واردات مواد مولد اولیه به نفع تولید است

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران با بیان اینکه مواد اولیه در داخل کشور تولید می شود اما مواد مولد باید از خارج وارد شود گفت: امروزه در دنیا تعامل برقرار است بدین منظور که گاهی ممکن است وارد کردن مواد اولیه از خارج از کشور به صرفه تر باشد و مشکلات تخصیص ارز در چنین مواقعی به چشم می خورد.

شجری ادامه داد: از قوه مجریه توقع حمایت بیشتری داریم و هیئت دولت هم اعلام می کند که قصد حمایت دارد اما شرایط دولت سیزدهم به گونه ای نیست که بتواند به تمام وعده های خود جامه عمل بپوشاند.

وی تاکید کرد: در موضوع بیمه اتفاق های خوبی رقم خورد و مشکلاتی که بین کارفرما و کارگران وجود داشت، توسط دولت برطرف شد. سال 1401 در مورد حمایت های دولت از صادرات مفید بوده است اما خواستار افزایش کمک های دولتی به صورت معنوی و نتیجه بخش هستیم.

حل مشکل بیکاری

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران با بیان اینکه کفش جزء چهار مشاغل بزرگ کشور برای اشتغال زایی است گفت:این صنف نیازمند توجه و حمایت بیش از پیش است تا بتوان به کمک این صنعت مشکل بیکاری را برطرف کرد.

شجری بیان داشت: معضل بیکاری و تعطیلی واحد های صنفی در تمام شغل های آزاد وجود دارد به دلایل شخصی یا صنفی مجبور به تعطیلی می شوند اما کسانی هم هستند که به این صنعت وارد می شوند

او ادامه داد: افزایش کیفیت محصولات ایرانی در گرو تعامل با بازار های جهانی است، و امروزه جزء ۱۰ کشور تولید کننده برتر صنعت چرم، کیف و کفش در جهان هستیم.

کد خبر: ۲۱۵٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha