۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
اقبال ۱۲ درصدی به اندروید ۱۳؛ نسخه ۱۱، همچنان محبوب‌ترین

اقبال ۱۲ درصدی به اندروید ۱۳؛ نسخه ۱۱، همچنان محبوب‌ترین

طبق داده‌های جدید، اندروید ۱۱ پراستفاده‌ترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل است و پس‌از آن اندروید ۱۰ در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش بازار، براساس دادهای اخیر اندروید استودیو، اندروید ۱۱ درحال‌حاضر به‌عنوان محبوب‌ترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل شناخته می‌شود. علاوه‌براین اندروید ۹ همچنان روی تعداد درخورتوجهی از دستگاه‌های اندرویدی اجرا می‌شود. ازطرف دیگر اندروید ۱۳ که حدود هفت ماه قبل منتشر شد، هنوز چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

اپل تولید آیفون و سیستم‌عامل iOS را برعهده دارد، اما اندروید گوگل در گوشی‌های برندهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌همین دلیل مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا نسخه‌های جدید دردسترس همه‌ی کاربران اکوسیستم اندروید قرار گیرد. براساس آمار آوریل ۲۰۲۳، اندروید ۱۱ با سهم ۲۳٫۵ درصدی محبوب‌ترین نسخه‌ی این سیستم‌عامل محسوب می‌شود و پس‌از آن اندروید ۱۰ با سهم ۱۸٫۵ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. اندروید ۱۲ نیز با سهم ۱۶٫۵ درصدی مکان سوم این فهرست را به‌خود اختصاص داده است و درکمال تعجب، اندروید ۹ که سال ۲۰۱۸ منتشر شد، همچنان روی ۱۲٫۳ درصد از دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل موبایلی گوگل اجرا می‌شود.

کاربران دستگاه‌های اندرویدی غیر از پیکسل در بیشتر مواقع به‌روزرسانی‌های جدید را با تأخیر دریافت می‌کنند، زیرا تولیدکنندگان محصولات مختلف جدول زمانی خاص خود را برای انتشار آپدیت‌ها دارند. چنین شرایطی باعث می‌شود نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل مذکور به‌طور نابرابر توزیع شوند.

توسعه‌دهندگان نیز برای انتشار نسخه‌های جدید برنامه‌های خود و اعمال بهینه‌سازی روی آن‌ها با چالش‌هایی مواجه هستند که به منابع و تلاش‌های بیشتر برای اطمینان از سازگاری و عملکرد دستگاه‌های مختلف نیاز دارند.

به گزارش گیزچاینا، تا ماه ژانویه فقط ۵ درصد از گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی از نسخه‌ی ۱۳ این سیستم‌عامل استفاده می‌کردند که رقم نسبتاً کمی به‌نظر می‌رسد. به‌هر حال، تعداد دستگاه‌های مجهز به جدیدترین نسخه‌ی اندروید اکنون به‌میزان درخورتوجهی افزایش یافته است و انتظار می‌رود اندروید ۱۳ یکی از محبوب‌ترین به‌روزرسانی‌های این پلتفرم تبدیل شود.

سامسونگ در پذیرش اندروید ۱۳ نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. سیاست به‌روزرسانی‌های سریع این شرکت و همچنین گسترش دوره‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری از محصولات آن به چهار سال (و تا پنج سال وصله‌ی امنیتی) ازجمله مهم‌ترین دلایلی محسوب می‌شود که به انتشار سریع‌تر اندروید ۱۳ کمک کرده است.

علاوه‌بر سامسونگ، سایر برندهای سازنده‌ی دستگاه‌های اندرویدی سعی کرده‌اند به‌روزرسانی اندروید ۱۳ را سریع‌تر برای محصولات خود منتشر کنند و بدین‌ترتیب نرخ استفاده ازاین نسخه را بهبود دادند.

آمارهای مربوط به آوریل ۲۰۲۳ نشان می‌دهد آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید با وجود اینکه از ماه آگوست دردسترس قرار دارد، فقط روی ۱۲٫۱ درصد از دستگاه‌های مجهز به این پلتفرم نصب شده است.

مدت زمانی‌که تولیدکنندگان برای انتشار آپدیت‌های جدید صرف می‌کنند، یکی از مهم‌ترین عوامل کلیدی در نرخ پذیرش آن ازطرف کاربران است. به‌هرحال برخی از شرکت‌ها مثل سامسونگ، سیاست‌های به‌روزرسانی خود را تغییر داده‌اند تا نسخه‌های جدید را هرچه سریع‌تر دردسترس کاربران خود قرار دهند.

نسخه‌های قدیمی اندروید ازجمله اندروید ۸، اندروید ۷، اندروید ۶، اندروید ۵ و حتی اندروید ۴٫۴ همچنان درصد قابل‌توجهی از سهم بازار این سیستم‌عامل را به‌خود اختصاص داده‌اند. درواقع سهم این نسخه‌های قدیمی بین ۶٫۷ تا ۰٫۶ درصد متغییر است.

کد خبر: ۲۱۵٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha