۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
 ۸۰۰ بانوی قمی چشم انتظار نمایشگاه | بازار فروش مشکل تولید کنندگان صنایع دستی
بازار گزارش می‌دهد؛

۸۰۰ بانوی قمی چشم انتظار نمایشگاه | بازار فروش مشکل تولید کنندگان صنایع دستی

قم- یکی از مشکلاتی که کسب و کارهای خانگی در استان قم دارند، بازار فروش و امکان عرضه محصولات و تولیدات شان است زیرساختی که اگر تامین شود می‌تواند اقتصاد بسیاری از خانواده‌های قمی را رونق دهد.

هیفاء پردل؛ بازار: مشاغل خانگی از آن دسته کسب و کارهایی هستند که خانواده محورند و حتی گره گشای مشکلات زنان سرپرست خانوار هستند؛ طی سال‌های اخیر در کنار پیچ و خم‌های کمرشکن اقتصادی زنان به سمت دنیای کارآفرینی، کسب و کارهای کوچک و حتی به سمت راه‌اندازی واحدهای تولیدی هرچند ناچیز هدایت شده‌اند؛ به ویژه برای زنانی که خود نان آور و به عبارتی خودسرپرست خانوار هستند این مشاغل نقش به سزایی در ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده‌ها داشته است.

طبق آمارها در ایران اسلامی با توجه به تنوع جغرافیایی و قومیتی در هرکدام از شهرهای کشور بیش از ۲۴۰ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی وجود دارد که اخیراً با رویکرد مهم دولت در زمینه ایجاد تسهیلات ویژه برای رونق مشاغل خانگی این نوع کسب و کارها با صدور مجوزها نه تنها در ارتقای اقتصاد و معیشت خانواده‌ها و زنان تأثیر مثبتی داشته بلکه در ارتقای وضعیت اقتصاد جامعه محلی و کشور نیز تأثیرگذار بوده است.

سهم مشاغل خانگی

از راهبردهای مهم دولت سیزدهم ایجاد زنجیره‌ای برای بالا بردن ارزش محصولات مختلف در بخش مشاغل خانگی است که هم اکنون سهم چهار درصدی را داشته و قرار است در آینده به ۱۰ درصد ارتقا یابد؛ طبق برآوردها ۵۵۰ نوع مشاغل خانگی در کشور فعال است که طبق راهبرد دولت برای حمایت از این مشاغل مجوز لازم طی سه روز صادر و برای متقاضیان تسهیلاتی ارائه می‌شود که فرد با مراجعه به سامانه وزارت کار می‌تواند طبق کسب و کاری که دارد تسهیلات دریافت کند.

برخی اقدام به دریافت تسهیلات کسب و کارهای خانگی در قم می‌کردند در حالی که در عمل به این مشاغل فعالیت نداشتند

در استان قم نیز طبق بانک اطلاعاتی که از سوی دفتر زنان و خانواده استانداری ارائه شده ۸۰۰ نفر از زنان قمی در مشاغل خانگی فعالیت دارند که اگر بازاری برای ارائه محصولات آنها ایجاد شود این کسب و کارها رونق یافته و در درآمدزایی و بالا بردن اقتصاد این زنان می‌تواند نقش مهمی داشته باشد از سویی در بستر جنگ اقتصادی و فشارهایی که برخی خانواده‌ها به آنها وارد شده این نوع کسب و کارها می‌تواند محرک اقتصاد خانواده، استان قم و حتی کشور باشد.

 ۸۰۰ بانوی قمی چشم انتظار نمایشگاه | بازار فروش مشکل تولید کنندگان صنایع دستی

قوانین دست و پاگیر

محدثه بیطرفان، بانوی ۵۵ ساله قمی که با سرمایه‌ای اندک اقدام به ایجاد مکانی کوچک در زمینه ترشیجات و سبزی کرده است تا حدودی توانسته گره‌های مشکلات اقتصادی خانواده ۵ نفره‌اش را که خود مسئولیت آنها را بر عهده دارد را باز کند اما با توجه به اینکه دو سال است که کسب و کارش رونق یافته موانعی بر سر راه فعالیت خود می‌بیند، در این باره می‌گوید: همسرم در حادثه تصادف فوت کرد و من مسئول خانه و فرزندان شده و به سمت کسب و کار خانگی رفتم با مقداری سرمایه که از پدرم گرفتم اقدام به تهیه ترشیجات و عرقیجات و هم‌چنین سبزی‌های مختلف می‌کنم و تا حدی هم مشتریانی پیدا کرده‌ام.

به گفته وی، اما چون این کارگاه کوچک اجاره‌ای است صاحب کارگاه از من اجاره هنگفتی درخواست می‌کند و چون مستأجر هم هستم برای من گرداندن این کارگاه سنگین بود لذا به سمت گرفتن وام و تسهیلات رفتم به هر بانکی رفتم کلی جلوی من سنگ‌اندازی و قانون دست و پاگیر انداخت که ادامه ندادم و اکنون در منزل این کار را ادامه می‌دهم.

مشاغل خانگی نیاز به بازار برای عرصه محصول در قم دارد

آقا و خانم میرطاهری از خانواده‌های قمی هستند که برای خود کارگاه کوچکی را اداره می‌کنند؛ این زوج در این کارگاه تولیدی لباس کار و پوشاک مدارس دوخته و کسب درآمد می‌کنند. محمدرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: من قبلاً در یک شرکت کار می‌کردم منتها قراردادی. پس از اینکه بیکار شدم به سمت آموزش فنی و حرف‌های رفته و خیاطی را یاد گرفتم و با همسرم اقدام به دوخت انواع لباس کار، فرم مدارس و غیره می‌کنیم و از کسب و کار خود راضی هستیم ولی نیاز به حمایت داریم.

تسهیلات چهار درصد با تنفس شش ماهه برای مشاغل خانگی پرداخت می شود

به گفته وی، با توجه با افزایش قیمت‌ها که لحظه‌ای در حال تغییر است ما نیاز به تسهیلات ویژه داریم که اگر در اختیار چنین کارگاه‌های قرار گیرد اشتغالزایی هم به همراه دارد از سویی فروش ما شاید فصلی باشد در حالی که همسر من حتی در زمینه سیسمونی و لباس عروس هم مهارت دارد کاش مکانی برای عرصه محصولات داشتیم که راحت به فروش می‌رفت. قبلاً از اینستاگرام کمک می‌گرفتیم؛ در قم باید بازارچه دائمی برای کسب و کارهای کوچک ایجاد شود.

 ۸۰۰ بانوی قمی چشم انتظار نمایشگاه | بازار فروش مشکل تولید کنندگان صنایع دستی

تهیه بانک اطلاعاتی از وضعیت کسب و کارهای خانگی

مدیرکل زنان و خانواده استانداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مشاغل خانگی در قم وضعیت مشخصی نداشت و برخی اقدام به دریافت تسهیلات کسب و کارهای خانگی در قم می‌کردند در حالی که در عمل به این مشاغل فعالیت نداشتند و این امر برای آن دسته از زنانی که واقعاً نیازمند این وام‌ها بودند و باید تسهیلات می‌گرفتند مشکلاتی را فراهم می‌کرد.

زینب عبدالهی افزود: ما برای این که این نوع تسهیلات بهتر و با عدالت به دست متقاضیان مشاغل خانگی برسد اقدام به ایجاد یک بانک اطلاعاتی کردیم تا این کسب و کارها ساماندهی شوند طبق این بانک اطلاعاتی در قم ۸۰۰ نفر از زنان ما به مشاغل خانگی فعالیت دارند و در این زمینه فرم‌هایی هم تهیه شده برای این ۸۰۰ نفر گروه کسب و کار ایجاد شده است.

پنج نمایشگاه برای عرضه محصولات بانوان در مشاغل خانگی برگزار می‌شود

وی افزود: در سال گذشته سه کار مهم را انجام دادیم که قرار است این ریل‌گذاری مهم امسال هم ادامه داشته باشد در ابتدا ما با بنیاد برکت تفاهم نامه همکاری منعقد کردیم تا برای آن دسته از زنانی که در مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک فعالیت دارند تسهیلاتی را فراهم کنیم و نتیجه آن تسهیلات چهار درصد با تنفس شش ماهه برای مشاغل خانگی بود که با اقبال خوب این بانوان روبرو شد.

ایجاد بازارچه دائمی مشکل ویژه زنان در مشاغل خانگی در قم

مدیرکل زنان و خانواده استانداری قم نیز با اشاره به زنانی که در حوزه دانش بنیان هم فعالیت دارند، گفت: برای چند شرکت دانش بنیان که متولیان آن زنان هستند وامی به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم و برای آن دسته از زنانی که در مشاغل خانگی فعالیت دارند وامی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم که تاکنون برای ۱۰۰ نفر ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت شده است؛ برای آموزش زنان برای فعالیت بهتر در زمینه کسب و کار با تفاهم نامه با دانشگاه علمی و کاربردی آموزش‌هایی نیز ارائه کردیم.

عبدالهی با اشاره به مشکل و چالش زنان برای عرضه و فروش محصولات خود در قم، بیان کرد: مهم‌ترین مشکلی که زنان در قم با آن مواجه هستند نبود بازارچه است. باید محلی برای فروش محصولات بانوان داشته باشیم؛ با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان همیاری شهرداری بسته شده قرار است در هر تاریخی که نیاز باشد نمایشگاه دائمی جنب استانداری قم در اختیار بانوان قرار گیرد.

وی افزود: پنج نمایشگاه برای عرضه محصولات بانوان در مشاغل خانگی برگزار می‌شود و ما در زمینه بازارچه و محل فروش دو هدف‌گذاری داریم که یک مورد مکانی در پردیسان برای نمایش محصولات و مکانی دیگر که در حال جانمایی هستیم ولی ظرفیت و توان زنان برای حضور در بازارچه دائمی هم باید در نظر گرفته شود.

کد خبر: ۲۱۵٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha