۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۸
چرا بازدهی کم از بازار سرمایه توجیهی ندارد؟
یادداشت؛

چرا بازدهی کم از بازار سرمایه توجیهی ندارد؟

سرمایه گذار حرفه ای به نسبت تغییر نرخ دلار باید بازدهی بالاتر از شاخص کل کسب کند تا سرمایه خود را از گزند تورم حفظ کند ‌و در مقایسه ارزش دلاری بورس در سال ۹۹ و ۱۴۰۲ می توان عقب ماندگی آن را دید.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه بعد از حدود دو سال نیم حدود ۷۰ درصد از کف قیمت بازدهی داشته و همین مسأله باعث شده برخی از سهامداران نسبت به نوسانات منفی چند روزه اخیر نگران شوند، در حالی که بازار بعد از تجربه تورم بالای ۱۲۰ درصد در مدت سه سال گذشته و همچنین کاهش پی بر آیی شرکت ها در نتیجه انحصاری شدن بازار داخلی این میزان بازدهی را کسب کرده که از نظر سرمایه گذاران حرفه ای اصلا رضایت بخش نیست. رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای تحلیل بازار به این مسأله پرداخته است.
کسب بازدهی نوسان گیری در مقاطع مختلف با توجه به میزان بازدهی شاخص کل، نرخ بازده بدون ریسک و نرخ تورم در مدت زمان سرمایه گذاری انجام گرفته می تواند مطلوب یا نامطلوب باشد.

اگر در سال ۱۳۹۹ یک میلیارد تومان سرمایه فرد داشته با توجه به نرخ میانگین ۲۲ هزار تومانی دلار در آن سال، ارزش دلاری سرمایه فرد ۴۵۰۰۰ دلار بوده است و با نرخ ۵۰ هزار تومانی فعلی دلار سرمایه فرد باید ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان باشد

مسلما سرمایه گذار حرفه ی باید بازدهی حداقل بالاتر از بازده شاخص کل کسب کند و معیاری که می تواند حداقل میزان سرمایه ما را از گزند تورم حفظ کند محاسبه ارزش دلاری سرمایه است، برای مثال اگر در سال ۱۳۹۹ یک میلیارد تومان سرمایه فرد داشته با توجه به نرخ میانگین ۲۲ هزار تومانی دلار در آن سال، ارزش دلاری سرمایه فرد ۴۵۰۰۰ دلار بوده است و با نرخ ۵۰ هزار تومانی فعلی دلار سرمایه فرد باید ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان باشد.

این معیار حداقل بازده را با توجه به نرخ دلار نشان می دهد در حالی که اگر بخواهیم با میزان تورم شکل گرفته در بازارهای کالایی مقایسه کنیم موضوع حادتر می شود، برای مثال در همان سال ۹۹ قیمت یک دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۱۲۰ میلیون تومان بوده که با یک میلیارد تومان سرمایه معادل ۸.۳ پراید بوده است و اکنون با نرخ ۳۵۰ میلیون تومانی پراید ۱۱۱، همان تعداد خودرو ارزش ۲ میلیارد و نهصد میلیون تومانی دارند.

در سایر بازارهای کالایی نیز میزان تورم در همین حد و حدود می باشد. این مثال برای این گفته شد که یادآوری کنم که سهامداران به کسب ده یا پانزده درصد سود رضایت ندهید، چرا که بازار سرمایه عقب ماندگی بسیاری دارد.
البته باید نکته ای را اضافه کنم که مقایسه بازار سهام با بازارهای کالایی با توجه به تفاوت پارامترها و آیتم های سرمایه گذاری از اساس صحیح نیست و بازار سرمایه از بعد پارامترهای بنیادی نظیر پی بر ای فوروارد و نسبت های سودآوری باید سنجید، اما باید پذیرفت که در شرایط ابر تورمی صرف پرداختن به پارامترهای بنیادی نیز نمی تواند اصولی باشد، چرا که سهام به عنوان یک دارایی مالی تشکیل شده از سایر دارایی های فیزیکی است.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha