۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
بازار الکترونیک روستایی راهکار خروج از بن بست | توسعه کسب و کار با حذف واسطه‌ها
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

بازار الکترونیک روستایی راهکار خروج از بن بست | توسعه کسب و کار با حذف واسطه‌ها

شاهرود- استان سمنان دارای ظرفیت‌های تولیدی پرشماری در روستاها است که نیازمند زیرساختی مانند بازار الکترونیک هستند تا شاهد توسعه اقتصادی این مناطق باشیم.

بازار، گروه استان‌ها؛ ظرفیت‌های تولید روستایی در استان سمنان فراوان هستند روستاهای این استان در بخش‌های تولیدی شامل کشاورزی، باغبانی و زراعت، تولید گیاهان دارویی، انواع فرآورده‌های تولیدی مانند خشکبار و لبنیات انواع نان‌ها، صنایع دستی، دام و طیور و آبزیان پتانسیل‌های پرشماری دارند که هر کدامشان به لحاظ اقتصادی می‌تواند تاثیر گذار باشد.

عمده مشکل روستاهای استان سمنان در بخش ارائه خدمات و تولیدات یا همان بازار است به عبارت دیگر بازار به نوعی حلقه مفقوده تولیدات روستایی به شمار می‌آید. به زبان ساده‌تر باید گفت روستاهای استان به هرمیزان که دارای ظرفیت‌های عظیم تولیدی هستند به همان نسبت در فروش تولیدات خود در یک دهه اخیر ناکام ماندند.

بازار فروش مهم‌ترین معضل روستایی‌ها

کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بازار فروش محصولات می تواند به چرخش پول و سرمایه در استان ها کمک کند و این آغاز رونق کسب و کار روستایی است، می گوید: امروز به دلیل فقدان زیرساخت های موجود یافتن بازار برای تولیدات روستایی به کاری دشوار بدل شده است.

مجتبی میرحسنی بیان کرد: از یک طرف بیش از ۲۰ ارگان به روستاها خدمات ارائه می کند اما این ارگان ها و خریداران محصولات تولیدی در روستاها نیستند به عبارت دیگر رابطه بین روستاها و حاکمیت به یک جاده یک طرفه بدل شده که راه بازگشتی از روستا به سمت شهرها در آن وجود ندارد.

یکی از ویژگی‌های بازار الکترونیک روستایی این است که با حذف واسطه ها و دندان آن می‌تواند دست تولیدکننده روستایی را مستقیماً در دست خریداران بگذارد در نتیجه قیمت تمام شده محصولات کمتر می‌شود

وی افزود: فقدان زیرساخت فروش محصولات روستایی سبب شده تا روستاهای ما با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو شوند تولید کنندگان روستایی چه در زمینه دام و طیور و چه در حوزه کشاورزی و فرآوری امکان فروش محصولات خود را ندارند و در نتیجه بسیاری از آنها قید تولید در روستاها را زده و یا در بهترین حالت امکانی برای توسعه کسب و کار خود نمی بینند.

بازار الکترونیک روستایی راهکار خروج از بن بست | توسعه کسب و کار با حذف واسطه‌ها

چرخش پول و سرمایه در روستاها

این کارشناس همچنین گفت: یکی از زیرساخت هایی که می تواند روستاها را از بن بست فقدان بازار خارج کند بازار الکترونیک روستایی است بازاری که در آن کسب و کارهای روستایی بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند در نتیجه پول و سرمایه وارد روستا شود و بتواند چرخ کسب و کار روستایی را بچرخاند.

میرحسنی با بیان اینکه امروز با توسعه فناوری ۹۸ درصد استان سمنان تحت پوشش اینترنت است و تقریبا می توان گفت ۹۰ درصد روستاهای استان سمنان به اینترنت پرسرعت تجهیز شده است، تاکید کرد: در برهه کنونی امکان توسعه بازار الکترونیک روستاری در بستر اینترنت بیش از هر زمان دیگری مهیا است.

دولت توان ایجاد بازار ندارد

دیگر کاشناس اقتصادی نیز نظری مشابه دارد. سید رضا طباطبایی در گفتگو با بازار، می گوید: بدون تعارف باید بگوییم که دولت توان ایجاد بازارهای حقیقی برای فروش محصولات روستایی را ندارد کما اینکه هنوز هم در کل استان سمنان حتی یک بازارچه دائم فروش صنایع دستی وجود ندارد در نتیجه روستاییان مجبور هستند تا محصولات تولیدی خود را به دلالان بفروشند و لذا سود کمتری آیه آنها می شود.

یکی از مهمترین ویژگی های بازار الکترونیک روستایی اتصال تولید کننده روستایی به ده‌ها هزار خریدار است

طباطبایی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بازار الکترونیک روستایی این است که با حذف واسطه ها و دندان آن می‌تواند دست تولیدکننده روستایی را مستقیماً در دست خریداران بگذارد در نتیجه قیمت تمام شده محصولات کمتر می‌شود و صرفه اقتصادی خرید از روستا بالا می رود این موضوع سبب خواهد شد که با استقبال دوچندانی از تولیدات روستایی صورت بگیرد.

وی افزود: از طرف دیگر بازارهای الکترونیک روستایی امکان سهولت در انجام معاملات و همچنین سرعت در داد و ستد را در خود دارد در نتیجه می تواند امکان مناسبی برای روستاییان به شمار بیاید تا محصولاتشان را به فروش برسانند.

بازار الکترونیک روستایی راهکار خروج از بن بست | توسعه کسب و کار با حذف واسطه‌ها

تنوع در اقلام بازار الکترونیک

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دیگر مزیت بازار الکترونیک روستایی تنوع در اقلام و اجناس ارائه شده است، ابراز داشت: در یک بازار الکترونیک روستایی تقریباً هر آنچه که در یک روستا می تواند تولید شود عرضه خواهد شد در نتیجه تنوع بسیار بالایی از محصولات شامل لبنیات و فرآورده‌های دامی، محصولات کشاورزی و باغی سبزیجات و گیاهان دارویی، انواع مربا و ترشیجات و خشکبار حتی صنایع دستی مانند نمد، گلیم و جاجیم و دام و طیور و نهادهای آن مانند پشم و مو امکان عرضه شدن در بازار الکترونیک روستایی را دارند موضوعی که در یک بازار حقیقی امکان پذیر نیست در نتیجه بازار الکترونیک می تواند زیرساخت مناسبی برای روستاها باشد

طباطبایی بیان داشت: یکی از مهمترین ویژگی های بازار الکترونیک روستایی اتصال تولید کننده روستایی به ده‌ها هزار خریدار است در نتیجه دغدغه فروش محصولات تولیدی در روستاها از دوش کسب و کارهای روستایی برداشته شده و در نتیجه روستاییان به تولید خود متمرکز می شوند چرا که تقریباً از نتیجه کار اطمینان حاصل می‌کنند این موضوع می‌تواند به مرور سبب توسعه کسب و کارهای روستایی شود .

توسعه کسب و کار روستایی می تواند از مهاجرت نیز جلوگیری کند

وی افزود: برای مثال اگر یک کشاورز روستایی بداند که امکان فروش محصولاتش در بازار الکترونیک روستایی مهیا شده بخش اعظم زمین زراعی خود را صرف کاشت محصول مانند عدس می کند و در نتیجه به فکر توسعه کسب و کار خود و حتی استخدام کارگر برای برداشت و شاید بسته بندی و در مراحل بعد فرآوری محصولات بیافتد این موضوع می تواند حتی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را هم موجب شود.

کسب و کارهای روستایی و جلوگیری از مهاجرت

به سراغ سومین کارشناس اقتصادی و کسی که در روستاها کار تولیدی کرده است می رویم. محمد تقی رضوانی کارشناس حوزه کشاورزی و کسب و کارهای روستایی در گفتگو با بازار، می گوید: توسعه کسب و کار روستایی می تواند از مهاجرت نیز جلوگیری کند چراکه امروز بزرگترین معضل در روستاها درآمد و کسب و کار است.

رضوانی بیان می کند: اگر یک روستایی بتواند درآمد کافی برای اداره خانواده خود را داشته باشد هرگز به شهر مهاجرت نخواهد کرد و از سوی دیگر توسعه کسب و کارهای روستایی به چرخش پول و ثروت در روستا ها کمک شایانی خواهد کرد و روستاهای ما به ارتقای اقتصادی دست خواهند یافت.

وی افزود: از آنجا که دولت ها امکان خرید تمام محصولات تولیدی در روستاها را ندارد به نظر می رسد بازار الکترونیک روستایی تنها راه چاره برای برون رفت روستاهای استان سمنان از معضل بازار فروش باشد امکانی که به مرور به روستاییان این فرصت را می‌دهد که حتی کسب و کار خود را توسعه نیز ببخشند.

در نهایت باید دید که چه زمان شرایط برای استفاده از ظرفیت بازارهای الکترونیک روستایی در استان سمنان فراهم می شود و آیا دولت در زمینه تسهیل گری در این باره، گام های اساسی برخواهد داشت یا خیر؟ قدر مسلم اینکه، امروز به عقیده کارشناسان تنها راه برون رفت روستاهای استان سمنان از بحران بازار فروش محصولات روستایی، بازار های الکترونیک است.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha