۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
۹۴درصد مردم استان سمنان شاغل هستند | آمار بیکاری فقط ۵.۷ درصد!
بازار ادعای مسئولان سمنان را بررسی می‌کند؛

۹۴درصد مردم استان سمنان شاغل هستند | آمار بیکاری فقط ۵.۷ درصد!

سمنان- استاندار سمنان اعلام کرده که آمار بیکاری در این استان ۵.۷ درصد است این یعنی ۹۴ درصد مردم استان دارای شغل هستند. شرایطی که برخی کارشناسان قدری با دیده تردید به آن می‌نگرند.

بازار، گروه استان‌ها: بیکاری همواره یکی از مهمترین دغدغه های خانواده های استان سمنان به خصوص در یک دهه اخیر با شیوع گسترده خشکسالی و همچنین خانه شدن روستاها از جمعیت و شایعه شدن پدیده مهاجرت به شهرها محسوب می شود.

خانواده‌هایی که عمدتاً جوانان فارغ التحصیل رشته های دانشگاهی اما بیکار را در خانه هایشان مشاهده می کنند که یافتن کار برای آنان به یکی از دشوارترین مسائل بدل شده است حالا در اظهارنظری جدید نماینده دولت در استان سمنان اعلام کرده که بیکاری در این استان به پایین‌ترین میزان خود در ۱۸ سال اخیر رسیده است.

آمار بیکاری اعلام شد

استاندار سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان این که مرکز آمار ایران با محاسبه اشتغال ایجاد شده در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری در این استان را اعلام کرده است گفت: نرخ بیکاری در استان ۵.۷ درصد اعلام شده که پایین ترین میزان در ۱۸ سال اخیر محسوب می شود. همچنین نرخ بیکاری در میانگین کشوری ۹.۷ درصد اعلام شده که سمنان در بین استان های کشور، کمترین میزان نرخ بیکاری را دارد. از سوی دیگر نرخ بیکاری استان در زمستان ۱۴۰۰ حدود هفت درصد بود که در زمستان سال قبل این میزان به ۵.۷ درصد کاهش یافت.

۱۴ هزار و ۲۴۰ فرصت شغلی در استان سمنان ایجاد شد

سید محمدرضا هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان سمنان و در دولت سیزدهم پیرامون کاهش آمار بیکاری بیان کرد: بازگشت بیش از ۷۰ واحد صنعتی کاملاً راکد به تولید و همچنین جلوگیری از تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در کنار اعطای تسهیلات کار و تولید به خصوص تبصره ۱۸ قانون اشتغال در کنار اهتمام دستگاه‌های دولتی از جمله مهمترین عوامل کاهش بیکاری در استان سمنان است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۴۰ درصد تعهد اشتغال در دستگاههای دولتی در سراسر استان سمنان محقق شد، افزود: تعهد اشتغال استان سمنان در سال جاری ۱۱ هزارو ۲۸۲ طرح بود که با ایجاد ۱۴ هزار و ۲۴۰ فرصت شغلی تعهد این استان در امر اشتعال محقق شد.

۹۴درصد مردم استان سمنان شاغل هستند | آمار بیکاری فقط ۵.۷ درصد!

ارائه تسهیلات اشتغال زایی

استاندار سمنان با تاکید بر اینکه تسهیلات اشتغال روستایی به ویژه مشاغل خانگی باید به ساکنان مناطق روستایی پرداخت و همچنین بانک ها برای تسهیل در پرداخت تسهیلات در دهیاری و مرکز بخش ها مستقر شوند، بیان کرد: این استان پتانسیل تحقق شعار سال، مهار تورم و رشد تولید را دارد و لذا در سال جدید علاوه بر اقدامات در حوزه راه اندازی واحد های راکد، افزایش ظرفیت واحد های تولیدی به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

محمد رضا صادقی معاون اقتصادی استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، از تلاش های صورت گرفته در زمینه اشتغال در استان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱، برای بیش از ۱۶ هزار نفر بر اساس سامانه رصد اشتغال، در استان سمنان شغل ایجاد شده است.

توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان از رویکردهای مهم حوزه اقتصادی در سال ۱۴۰۲ خواهد بود

وی با بیان اینکه سمنان در بحث تسهیل گری تولید یا همان امنیت شغلی رتبه سوم کشور را به دست آورده است، افزود: در استان اولویت هایی را برای توسعه اشتغال تعریف کرده ایم که از جمله آنها می توان به افزایش سرمایه گذاری خارجی و مردمی کردن اقتصاد اشاره کرد.

اولویت‌های اشتغال و اقتصادی سمنان

معاون اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان از رویکردهای مهم حوزه اقتصادی در سال ۱۴۰۲ خواهد بود، ابراز کرد: راه اندازی پلتفرم بازار آب در کنار ایجاد شهر هوشمند و توسعه صنایع خلاق از دیگر اولویت های ما در زمینه اقتصاد اشتغال زا، در استان سمنان است.

صادقی همچنین با بیان اینکه توسعه کشاورزی نوین در استان سمنان در دستور کار قرار دارد، افزود: افزایش تولید شیلات و آبزیان و توجه به افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و اقتصاد روستایی از دیگر اولویت های اقتصادی و اشتغال زایی در استان است.

یکی از مسائلی که کارشناسان اما مطرح می سازند این است که آمار ارائه شده از سوی مسئولان با آنچه در واقعیت ها وجود دارد تفاوت چشم‌گیری خواهد داشت چرا که از نظر مرکز آمار ایران و همچنین دولت تعریف بیکاری بیکاری یک تعریف ویژه دارد.

۹۴درصد مردم استان سمنان شاغل هستند | آمار بیکاری فقط ۵.۷ درصد!

تعریف دولتی‌ها از اشتغال

کارشناس اقتصادی درباره این موضوع به خبرنگار بازار، گفت: در تعریف دولتی تمام کسانی که در پالایش جمعیتی مقابل شغل شان کلمه «خانه دار» ذکر شده شاغل به حساب می آیند از سوی دیگر همه کسانی که بیمه بیکاری دریافت می کنند نیز شاغل هستند به این دایره باید تمام دانش آموزان دانشجویان و سربازان وظیفه، رانندگان تاکسی های اینترنتی، کسانی که بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی واریز می کنند را هم افزود.

حسن همتیان با بیان اینکه در تعریف سازمان آمار ایران همه افراد زیر ۱۸ و بالای ۵۵ سال نیز در آمار بیکاری لحاظ نمی شوند و از طرف دیگر کسانی که حتی یک ساعت در هفته کار کنند نیز بیکار محسوب نخواهند شد، ابراز کرد: برای مثال اگر شما در یک کارگاه آموزشی چرم دوزی ویژه مددجویان کمیته امداد که مدت آن یک ساعت در هفته است شرکت کنید شاغل به شمار می‌آید.

میزان تسهیلات اشتغال‌زایی و تولیدی هم در آمار اشتغال بسیار تاثیر دارد

وی با بیان اینکه در تعریف دولتی تمام مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد تمام افراد دارای کد بورسی تمام کسانی که تحت بیمه کارگری قرار دارد و همه آن کسانی که در فهرست بیمه اصناف و مشاغل قرار دارند شاغل به شمار می آیند، افزود: با احتساب این تعریف شاید آمار بیکاری استان زیاد هم اعلام شده باشد!

تاثیر تسهیلات اشتغال‌زایی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه میزان تسهیلات اشتغال‌زایی و تولیدی هم در آمار اشتغال بسیار تاثیر دارد، تاکید کرد: فرض کنیم شما قرار است برای راه اندازی یک کارگاه فرش بافی ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنید شما در جلسه با مسئولان اعلام می کنید که با این میزان تسهیلات می توانید پنج فرصت شغلی ایجاد کنید در نتیجه زمانی که پرونده شما به بانک ارجاع می شود پنج نفر از بیکاران استان سمنان حذف و پنج نفر به شاغلان استان افزوده می شود حال آنکه مشخص نیست آیا این تسهیلات برای شما پرداخت یا منجر به اشتغال می شود یا خیر؟

همتیان با بیان اینکه البته باید دو موضوع را نیز مطرح کرد نخست اینکه در این نوع نام آنها استانداری سمنان مقصر نیست چرا که این استانداردها برای تمام کشور مصوب و اجرایی می شود نکته دومی که به واقع تلاش های بسیار خوبی در استان سمنان برای اشتغال زایی به ویژه بازگشت واحدهای صنعتی به تولید انجام شده و توانسته تاثیر بسزایی بر اشتغال استان سمنان بگذارند، ابراز کرد: در سال گذشته دولت توانسته ۷۴ کارخانه ۱۰۰ درصد راکد را در استان سمنان به چرخه تولید بازگرداند که کار بزرگی است اما باید پذیرفت که صحبت اشتغال ۹۵ درصدی مردم هم در این شرایط اقتصادی قدری دور از باور محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد شخص استاندار استاندار هم به مردم حق بدهد که این سوال را از خودشان بپرسند که چطور ۹۵ درصد از مردم استان سمنان شاغل هستند در صورتی که در شرق استان در هر خانه حداقل دو بیکار فارغ التحصیل وجود دارد؟، افزود: دولت می بایست آمار اشتغال و بیکاری تک تک شهرستان های استان را به تفکیک ارائه کند.

۹۴درصد مردم استان سمنان شاغل هستند | آمار بیکاری فقط ۵.۷ درصد!

تفاوت فرصت شغلی و شغل

یک کارشناس اقتصادی دیگر در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه دولت در مفهوم شغل و فرصت شغلی دچار مشکل شده است، گفت: آنچیزی که دولت عقیده دارد با تسهیلات بانکی و ... ایجاد کرده، فرصت شغلی است نه اشتغال؛ لذا باید در آمارهای ارائه شده از اشتغال استان تجدید نظر کرد.

وقتی دولت تسهیلات می‌دهد در واقع فرصت شغلی ایجاد می‌کند نه شغل

مرتضی باباعلی با بیان اینکه وقتی دولت تسهیلات می دهد در واقع فرصت شغلی ایجاد می کند نه شغل؛ بیان کرد: اگر می خواهیم اشتغال در استان ترویج یابد اولاً باید فرصت شغلی ایجاد کنیم نه شغل؛ یعنی کاری کنیم که خود به خود شغل در استان ایجاد شود و این موضوع در سایه اقتصاد مبتنی بر تولید میسر می شود.

در نهایت باید گفت آمار ارائه شده از سوی مسئولان در زمینه اشتغال کاملاً درست است و کسی نمی گوید که مثلا آمارهای اشتغال زایی اشتباه هستند مشکل اما در تعریف اشتغال و بیکار در منظر مردم و دولت ها است اگر بتوانیم آماری از فرصت های شغلی ایجاد شده در استان و نه شغل های ایجاد شده داشته باشیم، شاید بهتر بتوانیم درباره میزان اشتغال در استان نتیجه گیری کنیم.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha