۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال چیست؟

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال نیز مانند هر مفهوم دیگری مزایا و معایبی دارد که بررسی آن ‌ها باعث از بین رفتن تردید های ذهن شما برای انتخاب این روش تحلیلی می شود.

به گزارش بازار، تحلیل فاندامنتال نیز مانند هر مفهوم دیگری مزایا و معایبی دارد که بررسی آن ‌ها باعث از بین رفتن تردید های ذهن شما برای انتخاب این روش تحلیلی می شود. در ادامه به شرح مهم ‌ترین مزایا و معایب روش تحلیل فاندامنتال می ‌پردازیم.

مزایای تحلیل فاندامنتال

مزایای اصلی این روش تحلیلی عبارتند از:

  1. نقش مهمی در فهم و درک وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتالی و به خصوص تخمین وضعیت قیمتی ارز های مهم مثل بیت کوین دارد.
  2.  از نتایج تحلیل فاندامنتال می توان در سرمایه‌گذاری ‌های بلند مدت در زمینه ارزهای رمز نگاری شده استفاده کرد.
  3. عوامل جامعی در قیمت ارزهای دیجیتال دخیل هستند و این مورد را نیز می توان از دیگر مزایای آن دانست.

معایب تحلیل فاندامنتال

از جمله معایب اصلی این روش می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد که باید قبل از استفاده از این روش حتما به آن ها توجه کنید:

  1. متاسفانه گاهی احتمال اشتباهات از بررسی برخی عوامل موثر در این روش تحلیلی وجود دارد.
  2. در روش تحلیل فاندامنتال، معامله‌گر باید جهت دست ‌یابی به درک واضحی از وضعیت بازار، سایر فاکتور های دخیل در این حوزه را بررسی کند. در نتیجه این کار نیاز به مطالعه و تحقیق بسیار زیاد دارد.
  3. این روش بسیار زمان ‌بر بوده و نیازمند صبر و حوصله بسیار است. در نتیجه مناسب هر فردی نیست و بسیاری از افراد ممکن است پس از مدتی خسته شده و آن را رها کنند.

چرا باید از تحلیل فاندامنتال استفاده کنیم؟

  • استفاده از تحلیل فاندامنتال جهت تعیین ارزش ‌گذاری صحیح سهام در بازار بسیار لازم و ضروری است. تحلیلگران معمولا عوامل خرد و کلان را جهت شناخت سهام‌ هایی که با قیمت ‌های بالا تر و پایین ‌تر از ارزش واقعی معامله می‌شوند مورد بررسی قرار می دهند.
  • در صورت عدم قیمت ‌گذاری قیمت یک سهام، امکان دارد آن سهام از ارزش پولی بیشتری برخوردار باشد و سود بیشتری به دست آورد. همچنین اگر ارزش سهام کمتر از قیمت صحیح ارزش‌ گذاری شده باشد، این اتفاق می افتد. با استفاده از پلتفرم متاتریدر ۵ به خوبی می توانید این موارد را بررسی کنید.
  • تحلیلگران با مشاهده و بررسی تصویر کلان به تحلیل فاندامنتال و جزئیات آن می ‌پردازند. آن‌ها با ارزیابی کلی وضعیت اقتصاد و همچنین بررسی صنعت خاص مربوط، سهام را مورد بررسی قرار می دهند. البته گاهی ممکن است ترتیب این مراحل به صورت برعکس نیز باشد.
  • تحلیلگران بنیادی عوامل جزئی مثل عملکرد فروش شرکت را مورد بررسی قرار می دهند. به کمک این تحقیقات، تحلیلگر می ‌تواند ارزش منصفانه بازار را برای یک سهام خاص شناسایی کرده و در نهایت تعیین کند. در اینجا تحلیلگر فاندامنتال است که به کمک مطالعه عوامل اقتصادی مثل نرخ بهره و عملکرد ناشر اوراق قرضه (مثلا تغییرات گذشته رتبه ‌بندی اعتبار) قادر است تا ارزش اوراق قرضه را مشخص کند.
  • در تحلیل بنیادی سهام از مواردی چون سود، رشد در آینده، درآمد، بازده حقوق صاحبان سهام، حاشیه سود و سایر موارد دیگر جهت مشاهده عملکرد و تعیین ارزش شرکت استفاده می شود. این موارد معمولا بررسی صورت‌ های مالی چند ماه یا سال گذشته یک شرکت را در بر می گیرد.

معمولا تحلیلگران از عوامل بنیادی جهت ارزیابی اوراق بهادار بهره می برند. در واقع اگر بخواهیم تحلیل فاندامنتال را تعریف کنیم باید بگوییم که با مشاهده تصویر گسترده ‌تری از اقتصاد و صنعت و بررسی منابع مالی شرکت می توانید یک تحلیل فاندامنتال انجام دهید. تعریف کامل این نوع تحلیل می تواند همین باشد.

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال چیست؟

تفاوت تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال چیست؟

می توان گفت که تحلیل فاندامنتال روی پارامتر های شرکت تمرکز دارد و از آن ها استفاده می کند. همچنین تحلیل تکنیکال، تنها تغییرات قیمت و داده‌ قیمت‌ های گذشته را مورد بررسی قرار می دهد و تحلیل می کند.

تحلیل تکنیکال از طریق نمودار انجام می‌ شود. هدف از تحلیل تکنیکال این است تا فرضیاتی طبق عملکرد قیمت گذشته سهام به دست آید و سپس هر فرضیه بررسی و آزمایش شود تا به صحت آن پی ببریم. در این روش، تحلیلگران به داده ‌ها و بنیاد های شرکت تکیه نمی‌ کنند و در واقع بهتر است بگوییم به آن ها اعتماد کافی ندارند. آن ‌ها به کمک بررسی و تحلیل نمودار ها تلاش می کنند تا  الگو هایی جهت شناخت رفتار های آینده به دست آورند.

شاید در ابتدا تحلیل تکنیکال از نظر شما غیر منطقی باشد اما باید گفت که یک رابطه روانشناختی قوی میان  تغییرات قیمت و روانشناسی فعالان بازار است. به دلیل آن که قیمت سهام طبق عرضه (فروش) و تقاضا (خرید) مشخص خواهد شد، نقاط عطف مربوط به ارزش سهام ممکن است در نگرش فعالان بازار موثر باشد.

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال چیست؟

مثلا می‌ توان به سطح اعداد رند روی نمودار اشاره کرد. در صورتی که سهامی از زیر ۱۰۰۰ تومان رشد و افزایش داشته باشد و به این عدد برسد، امکان دارد تأثیر روانی بر فعالان بازار ایجاد کند. تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران امکان دارد تصور کنند که این شرکت نمی تواند بیشتر از ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته باشد و در نتیجه آن ها باید سهام خود را بفروشند. این باعث می شود تا عرضه افزایش یابد و به دنبال آن، قیمت سهام با کاهش روبرو شود.

ابزار های تحلیل قیمت سهام

تحلیلگران فنی از ابزار های مختلفی جهت بررسی تحلیل قیمت سهام بهره می گیرند از جمله:

  • الگو های شمع یا کندل
  • الگو های نمودار
  • خطوط روند یا ترند
  • کانال‌ ها
  • اندیکاتور ها
  • اسیلاتور ها
  • تکانه قیمت
  • حجم معاملات
  • نوسان

تحلیل فاندامنتال بهتر است یا تحلیل تکنیکال؟

شما طبق استراتژی که برای معاملات خود دارید، می‌توانید هر یک از این روش ‌ها استفاده کنید. مثلا اگر قصد سرمایه ‌گذاری بلند مدت را دارید، بهتر است از تحلیل بنیادی استفاده کنید و اگر به دنبال نوسان ‌گیری ‌های کوتاه‌ مدت هستید، تحلیل تکنیکال روش مناسب تری برای شما خواهد بود.

هر یک از این روش ‌ها دارای مزایا و معایبی هستند و جهت از بین بردن معایب آن ها می توان از سایر روش ‌ها استفاده کرد. یک تحلیلگر حرفه ‌ای و کاربلد باید از سایر روش ‌های تحلیل بازار سرمایه در کنار هم استفاده ‌کند تا موفق به ارائه یک تحلیل صحیح و مناسب شد و سرمایه‌ گذار نیز طبق آن، بهترین تصمیم را برای معامله در بازار بگیرد. البته باید این را اضافه کرد که این تحلیل به طور کاملا قطعی صحیح نیست و فقط قادر است تا میزان ریسک را در معاملات کمتر کند.

کد خبر: ۲۱۵٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha