۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
رکود تورمی شدید، عامل گرانی مسکن
کارشناس حوزه مسکن مطرح کرد

رکود تورمی شدید، عامل گرانی مسکن

ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن، با بیان اینکه رشد نقدینگی از ابتدای دولت بالای ۲۵۰ درصد بوده است، گفت: دوره‌های رکود تورمی همیشه وجود داشته اما در دوره جدیدی که در آن حضور داریم، شاهد شدیدترین رکود تورمی تاریخ کشور هستیم.

به گزارش بازار در خصوص گزارش بانک مرکزی درباره افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن در دو ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با مهندس فرشید ایلاتی کارشناس حوزه مسکن به صورت تلفنی گفتگو کرد.

فرشید ایلاتی با اشاره به افزایش قیمت شدید مسکن در ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: دلایل این موضوع متنوع است و بخشی از آن مربوط به خارج از حوزه مسکن است و به سیاست‌های پولی در کشور بستگی دارد.

وی به وضعیت نقدینگی اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی، در انتهای اسفند سال گذشته، نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۰ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور تولید شده است. این رشد نقدینگی از ابتدای دولت بالای ۲۵۰ درصد بوده است و طبیعتاً این نقدینگی سرگردان در صورتی که به درستی هدایت نشود، وارد بازارهایی مانند مسکن، ارز، طلا و خودرو می‌شود و شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

این کارشناس حوزه مسکن شرایط موجود کشور را رکود تورمی دانست و اظهار کرد: این شرایط به صورت دوره‌های سینوسی تکرار شده است و در۵۰ سال گذشته دوره‌های رکود تورمی را شاهد بوده‌ایم و این دوره آخر که در آن حضور داریم، شدیدترین دوره رکود تورمی در تاریخ کشور است و اثرات منفی و تورم‌زای آن در حوزه مسکن برای مردم بیشتر قابل لمس است.

وی با اذعان به اینکه در حوزه نقدینگی، بانک مرکزی و دولت برنامه‌ای ارائه نکرده است، گفت: دولت باید کاری کند تا این نقدینگی به جای آنکه وارد بازارهای مخرب شود، وارد حوزه‌های تولیدی شود.

ایلاتی یادآور شد: امسال به نام جهش تولید نامگذاری شده است و سال گذشته نیز رونق تولید نام گذاری شده بود؛ بزرگ‌ترین و بهترین حمایت از تولید جلوگیری از فعالیت‌های غیر مولد است یعنی باید جلوی دلالی در کشور گرفته شود. تا زمانی که سودهای بادآورده در حوزه‌های مختلف مانند مسکن و یا دیگر بخش‌ها با کمترین زحمت و بدون مالیات وجود دارد، شاهد تورم و افزایش قیمت در همه بخش‌ها از جمله مسکن خواهیم بود.

وی ضمن اشاره به روی کار آمدن مجلس یازدهم اظهار کرد: خیلی از نمایندگان مجلس جدید که کارشناس اقتصادی نیز هستند، اعلام کرده‌اند موضوع مالیات بر عایدی مسکن را در دستور کار قرار خواهند داد. در مجالس گذشته دو بار این موضوع در دستور کار کمیسیون و صحن علنی مجلس قرار گرفت اما به دلیل وجود برخی جریانات، موضوع مالیات بر عایدی مسکن رد شد.

کد خبر: ۲۱٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha