۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
«سرقت کابل ها» متهم ردیف اول خاموشی های کرمان| خسارت های هنگفت به شبکه برق
مدیر توزیع برق کرمان در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

«سرقت کابل ها» متهم ردیف اول خاموشی های کرمان| خسارت های هنگفت به شبکه برق

کرمان- مدیر توزیع برق شهرستان کرمان یکی از عوامل اصلی خاموشی های کرمان را سرقت کابل های برق دانست و از خسارت های هنگفت در این زمینه خبر داد.

بازار؛ گروه استان ها: تاریکی و خاموشی های مکرر؛ معضلی است که این روزها کرمانی ها با آن مواجه اند و معابر تاریک شهر حتی باعث تعطیلی زودهنگام مغازه ها و مراکز تجاری می شود و عملا این مساله اقتصاد را هم تحت تاثیر قرار داده است. این معضل در روزهای پایانی سال گذشته منجر به شکل گیری کارزار «کرمان را از تاریکی نجات دهید» در فضای مجازی شد و کرمانی ها خواستار اصلاح این وضعیت شدند.

این در حالیست که مدیر توزیع برق شهرستان کرمان علت اصلی این معضل را سرقت کابل های برق می داند. وی معتقد است که این مساله هزینه زیادی را به شرکت برق وارد کرده و متهم ردیف اول تاریکی است.

سرقت سیم های برق باعث می شود بخش زیادی از اعتبارات شرکت توزیع برق صرف بازسازی و ترمیم شبکه شود و خسارت میلیاردی بر جا می گذارد. به نظر می رود موارد این نوع سرقت به دلیل مس موجود در سیم ها و ارزش ریالی که دارد رو به افزایش است؛ همین چند روز پیش بود که یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم سیم برق سرقتی در کرمان کشف شد. سارقان پس از سرقت کابل‌ها فلز آنها را به صورت کیلویی به ضایعاتی‌های شهر می‌فروشند.

اما شهروندان سرقت سیم های برق را عامل اصلی این وضعیت نمی دانند و معتقدند این حجم گسترده از خاموشی ها نمی تواند مربوط به سرقت باشد و نیاز است تجهیزات مناسب تری برای کرمان در نظر گرفته شود.

در این خصوص با محمدرضا عرب زاده، مدیر توزیع برق شهرستان کرمان گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

* روشنایی شهر کرمان در مقایسه با استان های مجاور وضعیت مطلوبی ندارد؛ دلیل این مساله چیست؟

در کرمان با معضل سرق سیم های برق مواجه هستیم و استان کرمان در رده های ابتدایی این معضل قرار دارد که این مساله روشنایی شهر را هم تحت تاثیر قرار داده است.

متاسفانه از حدود ساعت ۲۳ شب تا اوایل صبح سارقان به شبکه های برق هجوم می آورند و در طول روز شاید بین ۲۵ تا ۴۰ مورد آدرس به ما اعلام می شود که سیم های برق شبکه های آن مناطق سرقت شده است. بر این اساس زمانی که باید صرف اصلاح شبکه شود تا در موارد بحرانی به مشکل برنخوریم، صرف احیای شبکه مواردی می شود که کابل هایشان به سرقت رفته است.

این مساله خسارت های زیادی را به شبکه برق وارد می کند و در کنار آن باعث بروز نارضایتی های در بحث روشنایی معابر و قطع اشتراک ها در آن مناطق می شود.

*مساله سرقت کابل های برق چندان در این زمینه قابل قبول نیست چرا که در برخی مناطق شهر اساسا روشنایی تعریف نشده است؛ لطفا به صراحت مشکل اصلی برق شهر کرمان را بیان کنید.

در مکان هایی که شبکه روشنایی وجود داشته است حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نبود روشنایی به دلیل سرقت سیم های برق است. گاهی معابر تکی به دلیل مشکلات تجهیزاتی مانند لامپ خاموش می شود اما در مکان هایی که کابل برق سرقت می شود کل یک مسیر اصلی خاموش می شود.

برخی معابر و کوچه ها ممکن است به دلیل کیفیت لوازم و تجهیزات دچار خاموشی موردی شود. بررسی این کیفیت جزو روال های کاری شرکت توزیع برق است که همکاران بر اساس آدرس های ثبت شده موارد را بررسی می کنند.

در سال گذشته حدود ۳ الی ۴ میلیارد تومان در مسیرهای اصلی خیابان ها (خیابان سرباز، ورودی های شهر، بلوار امام صادق، بلوار جمهوری و...) هزینه کرده و سعی کردیم روشنایی مطلوبی در این مسیرها برای شهروندان فراهم کنیم و این فعالیت ها همچنان ادامه دارد.

*زیرساخت ها و امکانات برق کرمان پاسخگوی روشنایی شهر نیست. در راستای اصلاح این وضعیت چه برنامه ای دارید؟

در زمینه لامپ ها تفاهم نامه ای را با شهرداری دنبال می کنیم که به زودی عملیاتی می شود. این تفاهم نامه در زمینه تعویض چراغ های معابر بزرگراهی اطراف کرمان با چراغ های «ال. ای. دی» است. حدود سه هزار دستگاه چراغ در معابر حوزه عملیاتی شهر کرمان تعویض می شود.

چراغ های «ال. ای. دی» با توجه به وضعیت نوری که دارند با چراغ های قبلی (بخار سدیم) تفاوت فاحشی از نظر بحث درخشندگی و نور دارند و تمایزی را ایجاد کرده و باعث شده مردم حس تاریکی شهر را داشته باشند. چراغ های «ال. ای. دی» پرهزینه هستند اما در برنامه شرکت قرار گرفته که در مکان های جدیدی که احداث می شود از این چراغ ها استفاده کنیم.

*برخی از مردم در خصوص روند طولانی واگذاری انشعاب برق گلایه مدند؛ لطفا در این خصوص توضیح دهید.

مواردی که متقاضیان دارای مدارک و مستندات قانونی باشند، بحث بررسی و واگذاری انشعاب کمتر از ۲۰ روز طول می کشد. اما در مواردی که متقاضی پرونده یا مجوز قانونی ندارد ناچاریم در صورتی که در محدوده شهر است از دستگاه های ذیربط مانند شهرداری، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و... استعلام بگیریم تا مشخص شود که ملک مربوط جزو اراضی ملی دولتی یا اراضی زراعی و باغی نیست. این پروسه استعلام گیری ممکن است کمی زمان بر باشد.

*به دلیل نوسانات برق لوازم خانگی مشترکان دچار آسیب می شود؛ آیا خسارتی به این افراد پرداخت می شود؟

در اثر سرقت سیم برخی لوازم خانگی مردم دچار خسارت می شود که باید با توجه به اینکه گاهی سارقان دستگیر و به دادگستری معرفی می شوند، در این موارد باید طرح شکایت انجام شود.

چنانچه خسارت ناشی از نوسانات برق مربوط به اشکالات شبکه باشد در وهله اول افراد باید تجهیزات لازم برای جلوگیری از ضربه نوسانات به لوازم برقی را در منزل داشته باشند اما با این حال اگر موردی رخ دهد و همکاران ما تایید کنند، خسارت پرداخت می شود.

موارد خسارتی که در سال ۱۴۰۰ بوده همه پرداخت شده است. بیمه نامه برخی موارد اخیرا ابلاغ شده که عمدتا شامل مواردی بوده که خسارت آن ناشی از آتش سوزی و فوت بوده که در حال رسیدگی است. موارد بعدی، بعد از این ها در دست بررسی قرار خواهد گرفت و براساس بیمه نامه مربوطه اقدام می شود.

* وضعیت روشنایی شهر کرمان چه زمان اصلاح می شود؟

اصلاح موارد روشنایی در دست انجام است البته قطعا با محدودیت منابع و اعتبارات هم مواجه هستیم. تصور می کنم ظرف سه الی چهار ماه وضعیت بهتر خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha