۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
چه درگاه پرداختی برای سایت بگیریم ؟درگاه پرداخت واسط یا مستقیم؟

چه درگاه پرداختی برای سایت بگیریم ؟درگاه پرداخت واسط یا مستقیم؟

این روزها تنها فروشگاه‌های آنلاین و کسب‌وکارهای خدماتی نیستند که برای دریافت وجه از مشتریانشان نیاز به درگاه پرداخت اینترنتی دارند.

به گزارش بازار، این روزها تنها فروشگاه‌های آنلاین و کسب‌وکارهای خدماتی نیستند که برای دریافت وجه از مشتریانشان نیاز به درگاه پرداخت اینترنتی دارند. سازمان‌های خصوصی و دولتی که افراد باید در آن‌ها ثبت‌نام کنند، خدمات بانکی که فیش واریزی می‌خواهند و حتی ثبت‌نام آزمون‌های سراسری هم شامل پرداخت هستند. سریع‌ترین و امن‌ترین راه برای پرداخت هم، انجام آن با درگاه پرداخت اینترنتی است. این روزها درگاه پرداخت را می‌شود با ثبت‌نام آنلاین و در مدت زمانی نسبتا کم، به راحتی دریافت کرد. اما خیلی از صاحبان کسب‌وکار هنوز تفاوت درگاه پرداخت واسط و مستقیم را نمی‌دانند و متوجه نیستند که کدام یک از این موارد برای اهدافشان  مناسب‌تر است. در این مطلب درگاه پرداخت را بیشتر می‌شناسیم و تفاوت درگاه‎های مختلف را هم بررسی می‌کنیم. همچنین یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسب‌وکارهای آنلاین را هم به شما معرفی می‎کنیم. اگر در آستانه طراحی فرایند فروش آنلاین خودتان هستید، این راهنمای کوتاه را تا انتها بخوانید.

درگاه پرداخت مستقیم چیست؟

اگر خریداران شما بلافاصله بعد از کلیک بر روی دکمه «پرداخت» مستقیما وارد صفحه درگاه پرداخت شده و خرید خود را نهایی کنند، اصطلاحا از درگاه پرداخت مستقیم استفاده کرده اند.برخی شرکت های پرداخت یاری (از جمله زرین‌پال) و تمامی درگاه پرداخت بانکی (مانند پاسارگاد، به پرداخت ملت و غیره) درگاه پرداخت مستقیم ارائه می دهند. 

همانطور که گفتیم درگاه پرداخت مستقیم توسط PSPها ( Payment Service Provider) به کسب‎ وکارها ارائه می‌شود. این تامین ‎کننده‌ها شرکت‌هایی هستند که از سال‌های ابتدایی دهه هشتاد در ایران کارشان را تحت نظارت بانک مرکزی شروع کردند. در واقع با دریافت درگاه پرداخت مستقیم، هیچ واسطه‌ای بین کسب‎ وکار و بانک یا شرکت ارائه‌دهنده وجود ندارد. در وب‎‏سایت‌هایی که چنین درگاه‌هایی را دارند، مشتریان بعد از کلیک روی دکمه پرداخت «به صورت مستقیم» وارد صفحه پرداخت اصلی (بانکی) می‌شوند. احتمالا درگاه‌های بانکی مستقیم مثل بانک ملت، بانک پاسارگاد و... را وقت خریدهای اینترنتی خودتان دیده‌اید.

کسب‌وکارها برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، باید یک ارائه کننده را (با توجه به نیاز و حجم کارشان) انتخاب و در وب‌سایتش ثبت نام کنند. برای دریافت این درگاه مدارکی مثل کارت ملی، قرارداد و تعهدنامه پذیرندگان، حساب بانکی شرکتی، وب‎سایت دارای اینماد و... را جمع‌آوری کرده و منتظر تایید آن‌ها و صدور درگاه می ‎مانند.

درگاه پرداخت واسط چیست؟

اگر خریدار بعد از کلیک بر روی دکمه  «پرداخت» مستقیما وارد صفحه درگاه پرداخت نشده و صفحه دیگری در این میان به او نشان داده شود، اصطلاحا از درگاه پرداخت واسط استفاده کرده است.

شرکت‌های پرداخت یاری درگاه پرداخت واسط ارائه می‌دهند یا درگاه مستقیم؟

شرکت‌های پرداخت یاری از جمله شرکت های مالی با مجوز بانک مرکزی هستند که می‌توانند به هر فردی با هر کسب‌وکاری (به شرط داشتن مدارک لازم) یک درگاه به نام خودش بدهند. در سال‎های ابتدایی، بسیاری از کسب‌وکارها برای دریافت درگاه پرداخت به سراغ این نوع می‎ روند و آن را به عنوان مسیر اصلی پرداخت انتخاب می‌کنند. این شرکت ها در واقع نقش یک «واسطه» را بین متقاضی (صاحب کسب‌وکار) و  psp (درگاه‌های بانکی) بر عهده می‎ گیرند و مراحل  دریافت درگاه را ساده می‌کنند.

در گذشته اصطلاحا به  درگاه پرداخت ارائه شده از سمت شرکت های پرداخت یاری، درگاه واسط می‌گفتند که امروزه این تعریف صحیح نیست و زرین‌پال، به کلیه پذیرندگان خود درگاه مستقیم ارائه می‌دهد.

درگاه‌های واسط امکانات زیادی دارند که گاهی در نوع مستقیم (به ویژه در سال‌های اول) نمی توان رویشان حساب کرد؛ امکاناتی از جمله پلاگین‌های آماده، سرویس‌های جانبی پرداخت، امکان تقسیم وجه و... فروشگاه‌های اینترنتی، صفحه‌های فروش کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف و سایت هایی که در بستر آنلاین فعالیت می‌کنند از اصلی‌ترین متقاضیان درگاه پرداخت واسط هستند.

تفاوت درگاه پرداخت واسط و مستقیم چیست؟

همانطور که پیش تر توضیح داده شد، تفاوت این دو در صفحه‌ای است که به عنوان صفحه واسط به کاربر نشان داده می‌شود و در صورتی که کاربر به صورت مستقیم به درگاه پرداخت هدایت شود، از درگاه پرداخت مستقیم استفاده کرده است. استفاده از درگاه پرداخت مستقیم به دلیل کوتاه کردن فرایند پرداخت تعداد تراکنش‌های موفق شما را افزایش می دهد.

تفاوت دریافت درگاه پرداخت از شرکت های پرداخت یاری و درگاه های بانکی چیست؟

در حالیکه هم شرکت های PSP و هم شرکت‌های پرداخت یاری (مانند زرین‌پال) درگاه پرداخت مستقیم ارائه می‌دهند. بین این دو تفاوت هایی وجود دارد. البته با دیجیتالی شدن فرایند ثبت‌نام شرکت‌های PSP و بروزرسانی قوانین مالیاتی در کشورمان، برتری پرداخت‌یارها نسبت به PSPها کمتر شد و حتی زیر سوال رفت. حالا دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم هم دیگر چندان سخت نیست. فراموش نکنید که اغلب درگاه‎های مستقیم کارمزد دریافت نمی‌کنند و از سویی امکانات مختلف مثل لینک اختصاصی و تسویه زودهنگام را هم ارائه نمی‌دهند.

معمولا مراحل دریافت درگاه پرداخت در شرکت‌های پرداخت یاری ساده تر از درگاه های بانکی است. برای مثال شما در کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توانید درگاه پرداخت خود از شرکت زرین پال دریافت و فعال کنید. همین طور شرکت‌های پرداخت‌یاری سرویس ها و امکانات دیگری نیز در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار می‌دهند.

پرداخت اینترنتی

دریافت درگاه پرداخت از زرین پال

زرین پال یکی از شرکت‎های واسط مورد تایید نظام بانکی و شاپرک در کشور ماست که به میلیون‌ها دارنده کسب وکار، درگاه پرداخت اینترنتی واسط و مستقیم (در کنار دیگر خدماتش) ارائه می‌کند. زرین پال در اصل یک «پرداخت‌یار» است که واسطه بین بانک و صاحب کسب‎‌وکار شده و امکان استفاده از درگاه پرداخت را برای شرکت‎های کوچک‌تر فراهم می‌کند. تسهیل فرایند دریافت درگاه، یکی از مهم‌ترین نقش‌های زرین پال است. امکاناتی که زرین پال در ارائه درگاه واسط ارائه می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • قابلیت تسویه آنی: امکان تسویه حساب به صورت لحظه‌ای از جمله امکانات منحصر به فردی است که زرین پال در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار داده است.
  • امکان استرداد وجه: به عنوان یک فروشگاه اینترنتی گاهی شاهد لغو سفارش مشتریان هستید. به کمک پنل زرین پال و سرویس ریفاند (استرداد وجه) میتوانید این مبالغ را به صورت مستقیم به حساب خریداران برگشت بزنید.
  • تسهیم فردایی: امکان واریز مستقیم از پنل کاربری زرین‌پال، یکی دیگر از امکانات پنل زرین پال است. به کمک سرویس تسهیم فردایی نیاز به تجمیع وجوه مبالغ فروش خود در یک حساب بانکی جدا ندارید و می توانید از طریق پنل وجود خود را به حساب بانکی دیگران واریز کنید.
  • زرین لینک: شما به عنوان دارنده کسب‌وکار می‌توانید با استفاده از این امکان، لینک‌های اختصاصی برای هر کدام از محصولات فروشگاهتان بسازید و مستقیما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. مشتریان با کلیک روی این لینک‌ها، مستقیما به صفحه پرداخت همان محصول می‌روند و در چند ثانیه خریدشان را نهایی می‌کنند.
  • امکان تسهیم وجه (درگاه پرداخت اشتراکی): برای کسب‌وکارهایی که چند شریک با هم در آن‌ها کار می‌کنند، زرین پال امکان داشتن یک درگاه پرداخت اشتراکی را فراهم کرده است. با ثبت‌نام و دریافت درگاه، می‌توانید چند حساب مقصد برای آن تعریف کنید و به هرکدام یک درصد مشخص بدهید. بعد از هر بار تسویه، هر کدام از حساب‌ها به درصد سهمشان از وجه دریافت می‌کنند. تمام این فرایند به صورت کاملا اتوماتیک اتفاق می‌افتد.
  • زرین پلاس: این سرویس برای کاربرانش امکانات ویژه‌ بازگشت وجه فراهم کرده است. کاربران عضو زرین پلاس با خرید از فروشگاه‌های عضو این طرح، تا ۴۰% مبلغ خریدشان را در حساب کاربری (یا نقدی در حسابشان) پس بگیرند.
  • قابلیت مسیردهی هوشمند: خیلی وقت‌ها شکست یک تراکنش به دلیل مشکلات فنی درگاه است. درگاه پرداخت زرین پال برای هر تراکنش، به صورت هوشمند و تنها در چند ثانیه مسیریابی می‌کند و کاربر را به آن درگاه خاصی می‌برد که بالاترین احتمال موفقیت را دارد. با این قابلیت، می‌توانید درصد تراکنش‌های ناموفق وب‌سایت خود را پایین‌ بیاورید.
  • کارمزد رایگان برای کاربران جدید: زرین پال برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، به کاربران جدیدش اجازه می‌دهد تا یک ماه از خدماتش بدون کارمزد استفاده کنند. اگر به دنبال درگاهی هستید که در کاهش هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار به شما کمک کند، احتمالا زرین پال مناسب‌ترین گزینه شماست.
  • تسویه حساب سریع: در زرین‌ پال تسویه حساب تراکنش‌ها نسبت به بسیاری از درگاه‌های پرداخت سریع و راحت است. شما به عنوان پذیرنده می‌توانید وجه هر تراکنش را یک روز بعد از انجامش (حداکثر تا ساعت ۱۷) به صورت خودکار در حسابتان داشته باشید.
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته: برخلاف بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت، زرین پال هفت روز هفته و بیست و چهار ساعت شبانه‌روز آماده پاسخگویی به سوالات کاربران و صاحبان درگاه است.
  • دریافت شماره شبا: بسیاری از اوقات تراکنش‌ها با شماره شبا انجام می‌شوند. اما اگر شماره‌ کارتی داشتیم که شبای آن را نمی‌دانستیم، یا از شبای خودمان بی‌اطلاع بودیم چه؟ در وب‌سایت زرین پال کاربران همچنین امکان دریافت شماره شبا را هم دارند. به راحتی شماره کارت یا حساب را (در همه بانک‌های کشور) به شماره شبا تبدیل  کرده و تراکنشتان را سرعت ببخشید.

اگر به دنبال دریافت درگاه پرداخت مستقیم  در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه برای وب‌سایت خود هستید که پرسرعت و بدون قطعی باشد یا قصد دارید برای فروش محصولات خود در اینستاگرام و تلگرام و سایر شبکه های مجازی، لینک پرداخت اختصاصی بسازید، می‌توانید از طریق این لینک (https://next.zarinpal.com/auth/login) درخواست خود را برای زرین پال ارسال نمایید.

کد خبر: ۲۱۵٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha