۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
روند کاهشی صید طی یک دهه| شغل صیادی اقتصادی نیست
رئیس اتحادیه پره صیادی در مازندران:

روند کاهشی صید طی یک دهه| شغل صیادی اقتصادی نیست

ساری- نوایی، رئیس اتحادیه پره صیادی مازندران گفت: به رغم آن که صید ماهی در فصل گذشته رشد داشت اما طی یک دهه گذشته این روند کاهشی بوده است.

خشایار نوایی در گفتگو با خبرنگار بازار میزان صید ماهیان استخوانی را سه هزار و ۲۰۰ تن ذکر کرد و گفت: این میزان نسبت به هزار و ۶۰۰ تن ماهی صید شده در فصل قبل رشد داشته است.

وی با اظهار اینکه میزان صید نسبت به سال گذشته رشد داشته اما نسبت به دهه گذشته روند کاهشی داشته است، یادآور شد:در سال‌های قبل به دلیل سرما یخ بندان هوا شاهد کاهش صید بودیم اما در فصل صید گذشته شرایط آب و هوایی به نسبت قبل مطلوب بوده است.

رئیس اتحادیه صیادی پره مازندران شمار شرکت های تعاونی صیادی را ۵۳ شرکت بیان کرد و گفت: از این تعداد ۱۷ شرکت تعاونی در منطقه میانکاله شرق استان فعالیت می‌کنند.

نوایی با اشاره به مصوبه سال ۱۳۸۷ مبنی بر رفع مشکلات صیادان تصریح کرد: سخت و زیان‌آور شمرده شدن شغل صیادی، بیمه جامعه صیادی و کاهش نرخ آن از ۲۷ به ۱۷ درصد از جمله مسائل و دغدغه ها است.

شغل صیادی اقتصادی نیست
وی یادآور شد: اقتصادی کردن شغل صیادی از دیگر مطالبات و خواسته‌های صیادان بوده است و به رغم گذشت سال‌ها هنوز این خواسته محقق نشده است.

رئیس اتحادیه صیادان پره مازندران تصریح کرد: در سفر استانی رییس جمهور به مازندران ما ۱۰۰ میلیارد تومان برای رفع مشکلات جامعه صیادی تخصیص داده شود اما از این میزان تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

نوایی بیمه صیادی را از مهمترین مشکلات صیادان بیان کرد و گفت: به رغم افزایش هزینه‌ها، تأمین مبلغ بیمه برای صیادان مشکل بوده و تقاضای کاهش و تعدیل آن را داریم.

وی با اظهار این که ماهانه هر صیاد یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول بیمه پرداخت می کند، افزود: هر تعاونی صیادی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر عضو دارد و ماهانه باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان حق بیمه این صیادان پرداخت کنیم که در توان بسیاری از این شرکت ها نیست.

وی ادامه داد: همچنین جامعه صیادی حدود ۶ ماه سال مشغول کار و نیمه دیگر سال بیکار هستند و در مجموع سالانه بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به عنوان حق بیمه باید پرداخت کنند و تعدیل و کاهش حق بیمه می‌تواند حمایت زیادی را از این قشر را داشته باشد.

بیش از ۴ هزار صیاد در استان مازندران مشغول صید و صیادی هستند و فصل صید صیادی از ۱۵ مهر ماه سال قبل شروع شد و ۱۷ فروردین ماه امسال به پایان رسید.

کد خبر: ۲۱۵٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha