۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
میزان تولید بذر گندم دیم در کردستان ۳۸ درصد افزایش یافت
معاون جهاد کشاورزی کردستان:

میزان تولید بذر گندم دیم در کردستان ۳۸ درصد افزایش یافت

سنندج – احمدی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان از افزایش ۳۸ درصدی تولید بذر گندم در این استان طی سال زارعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

محمد صالح احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به وضعیت تولیدات زارعی و باغی در استان کردستان طی یک سال، اظهار کرد: بر اساس آخرین عملکرد سالانه یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول زراعی و ۴۴۳ هزار تن محصول باغی در استان تولید می شود.

وی با اشاره به میزان تولید بذر در دو بخش آبی و دیم در استان کردستان، بیان کرد: برنامه بذری گندم آبی در سال گذشته ۶ هزار و ۱۳۳ تن بود و در سال زراعی جاری هفت هزار و ۹۸۰ تن است.

وی افزود: برنامه تولید بذر گندم دیم در استان کردستان هم طی سال زراعی گذشته ۱۶ هزار و ۲۹۷ تن بود و امسال هم ۲۲ هزار و ۶۲۳ تن است که رشد ۳۸ درصدی این برنامه را نشان می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: برنامه تولید بذر جو اصلاح شده استان در سال زراعی جاری هم ۲ هزار و ۸۸ تن است که از این میزان یک هزار و ۲۳۵ تن جو آبی و ۸۵۳ تن جو دیم است.

احمدی با اشاره به میزان بارندگی در استان طی سال زراعی جاری، افزود: میزان بارندگی در سال زراعی امسال هم نسبت به بلند مدت سه درصد کاهش و نسبت به سال زراعی گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد.

احمدی اظهار داشت: ۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت، یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است.

وی افزود: سالانه حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: ۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

استان کردستان یکی از استانهای مستعد کشور در زمینه کشاورزی به شمار می رود و این استان در زمینه تولید شماری از محصولات کشاورزی از جمله توت فرنگی، گندم و ... جزو استانهای برتر کشور به شمار می رود.

کد خبر: ۲۱۵٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha