۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
عقب نشینی دولت به نفع پر مصرف ها؛ آب مشترکین با مصرف بیش از سه برابر الگو، قطع می شود
بازار گزارش می دهد

عقب نشینی دولت به نفع پر مصرف ها؛ آب مشترکین با مصرف بیش از سه برابر الگو، قطع می شود

با وجود خشکسالی شدید، امسال تنها مشترکینی که بیش از ۳ برابر الگوی مجاز یعنی بیش از ۴۲ مترمکعب آب مصرف می کنند، قطع می شود. حال آنکه سال گذشته خط قرمز دولت برای قطعی ها ۲۸ مترمکعب بوده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درست در روزهایی که پایتخت با کمبود شدید منابع آبی دست و پنجه نرم می کند، نرمش دولت با مشترکین پر مصرف بیشتر شده است. بر اساس آنچه در قانون بودجه امسال آمده تنها مشترکینی که ۳ برابر الگوی مجاز آب مصرف می کنند، مشمول قطعی آب خواهند شد. حال آنکه در سال های گذشته مصرف بیش از ۲ برابر الگوی مجاز خط قرمز شرکت آب و فاضلاب کشور بود.

شرکت آب و فاضلاب تنها مجاز است که آب کسانی که بیش از ۴۲ متر مکعب آب در ماه آب مصرف می کنند، را قطع کنند. این در حالی است که در سال گذشته خط قرمز مصرف ۲۸ متر مکعب تعیین شده بود

علی اکبر ملکوتی مدیر بهره برداری از تاسیسات آب شهری آبفای استان تهران در اینباره به بازار می گوید: الگوی مجاز مصرف هم اکنون ۱۴ مترمکعب در ماه است. در واقع با این قانون که در بودجه آمده شرکت آب و فاضلاب تنها مجاز است که آب کسانی که بیش از ۴۲ متر مکعب آب در ماه آب مصرف می کنند، را قطع کنند. این در حالی است که در سال گذشته خط قرمز مصرف ۲۸ متر مکعب تعیین شده بود.

اما در شرایطی فیلتر برخورد با مشترکین پر مصرف امسال بزرگ تر شده که کشور با بحران شدید منابع آبی دست و پنجه نرم می کند. بر اساس آخرین گزارش دریافتی از ابتدای سال آبی تا حالا تنها ۱۶۰.۸ میلی لیتر بارندگی در تهران به ثبت رسیده که نسبت به متوسط بلند مدت حدود ۲۲.۸ درصد کاهش را نشان می دهد؛ ضمن اینکه حدود ۸۱ درصد سدهای پایتخت هم اکنون خالی است.

مصرف ۴۷ هزار لیتر در هر ثانیه

بحران آب در تهران جدی است. بر اساس آماری شرکت آب و فاضلاب تهران اعلام کرده هم اکنون به طور متوسط تنها ۱۹ درصد سدهای تهران پربوده و ۸۱ درصد دیگر خالی است با این وجود اما روند مصرف همچنان افزایشی است. به گفته مدیربهره برداری از تاسیسات آب شهری، روز گذشته تهرانی در مجموع حدود ۳ میلیون مترمکعب آب مصرف کردند. جالب است که بدانید حداکثر مقدار مصرف در روز گذشته به ۴۷ هزار لیتر بر ثانیه هم عبور کرد.

او سرانه مصرف هر تهران در شبانه روز را حدود ۲۲۰ لیتر اعلام کرده و می گوید: مقدار مصرف با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی بسیار بالا و نگران کننده است. ضمن اینکه هم اکنون در سومین سال خشک به سر می بریم و وضعیت و موجودی ذخایر کشور خیلی مناسب نیست.

موجودی سدهای پنجگانه تهران هم اکنون ۳۵۴ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته حدود ۸۴ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد

این مقام مسئول از کاهش ۵۴ درصدی موجودی سدها نسبت به متوسط دراز مدت خبر داد و گفت: موجودی سدهای پنجگانه تهران هم اکنون ۳۵۴ میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته حدود ۸۴ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد.

مدیر بهره برداری از تاسیسات آب شهری آبفای استان تهران بر این باور است که اصلاح مصرف آب در بین مشترکین خانگی دست کم می تواند ۲۰ الی ۳۰ درصد مقدار مصرف را در پایتخت کاهش بدهد.

قطع آب ۴۳ هزار مشترک پر مصرف در سال گذشته

بر اساس آمارهای منتشر شده حدود ۵۹ درصد مشترکان پرمصرف‌اند و مصرف ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب یعنی تا دوبرابر الگوی مجاز دارند. ۴درصد مشترکان نیز اساساً بد مصرف بوده و مصرف آب شرب آن‌ها از ۲۸ مترمکعب در ماه نیز فراتر می رود. بنا بر آمارها، این دسته از مشترکان به‌تنهایی ۱۰ درصد از کل آب شرب بخش خانگی تهران را مصرف می‌کنند.

با وجود اینکه قطعی موقت آب پر مصرف ها موجب شده بود که مشترکین پر مصرف ۳۵ درصد کمتر شوند، در بودجه امسال به نوعی سقف مجاز مصرف افزایش یافته است

طبق گفته های ملکوتی، سال گذشته آب ۴۳ هزار مشترک پر مصرف قطع شده است. امسال هم این طرح ادامه داشته به طوری که از ابتدای سال آبی جدید تا حالا ۱۴۳ مشترک طمع قطعی موقت آب را کشیده اند. اما در شرایطی دولت نسبت به مواضع خود در برخورد با پر مصرف به به نوعی عقب نشینی کرده که که اجرای این طرح توانسته بود تا حدودی مصرف آب را در میان لاکچری نشین های شمال تهران کاهش دهد طوری که طبق گفته های معاون درآمد و امور مشترکان آبفای استان تهران بعد از قطعی ها مشترکین پر مصرف ۳۵ درصد کمتر شدند.

باقری گفته که اجرای طرح ایجاد محدودیت برای مشترکان بد مصرف تهرانی در سال گذشته توانست ۱۰ درصد میانگین مصرف هر خانوار را نسبت به زمان شروع طرح کاهش دهد.

زور دولت به لاکچری نشین ها شمال تهران نرسید

قیمت آب در ایران بسیار ناچیز است. بختیاری معاون شرکت آب و فاضلاب پیشتر به بازار گفته بود که قیمت هر مترمکعب آب در بازار حدود ۸ میلیون تومان است در حالیکه ما هر متر مکعب آب را به قیمت ۲۷۰۰ تومان می فروشیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند همین ارزانی آب است که موجب شده سرانه مصرف در ایران تا این اندازه بالا باشد.

بسیاری معتقدند که قیمت های فعلی آب بازدارندگی لازم را به خصوص در میان لاکچری نشین های شمال تهران را ندارد. چرا حداکثر قبض صادر شده در سال گذشته طبق گفته های بختیاری ۸۰۰ هزار تومان بوده که عملا رقم ناچیزی برای دهک های بالای درآمدی محسوب می شود

البته دو سالی است که دولت سعی دارد تا با تعرفه پلکانی به نوعی مشترکین پر مصرف را جریمه کرده و مصرف را کنترل کند. اما مساله اینجاست که با وجود اجرای این سیاست همچنان قیمت آب در کشور بسیار پایین تر از قیمت واقعی آن است. به خصوص اینکه گزارش های منتشر شده نشان می دهد که عمده مشترکین پر مصرف لاکچری نشین های شمال تهران هستند که قیمت های فعلی بازدارندگی لازم را برای آنها ندارد. گزارش های منتشر شده از سوی شرکت آب و فاضلاب تهران در زمستان پارسال نشان می داد که حدود ۳۰ درصد مشترکین پر مصرف در منطقه یک تهران و ۳۰ درصد دیگر هم در منطقه ۲ و ۳ تهران ساکن هستند. این در حالی است که بالاترین قبض صادر شده در همین کلان شهر تهران در سال گذشته طبق گفته های مدیرعامل آبفای تهران تنها ۸۰۰ هزار تومان بوده است. حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...

کد خبر: ۲۱۵٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha