۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
پول های سنگین در حال جابه جایی در بین گروه های بورسی
هدف شاخص کل بورس در کوتاه مدت و بلندمدت کجاست؟

پول های سنگین در حال جابه جایی در بین گروه های بورسی

کارشناسان معتقدند بورس در کوتاه مدت تا دو میلیون و پانصد هزار واحد و در بلندمدت تا سه میلیون واحد رشد می کند زیرا ورود نقدینگی جدید به بازار اتفاق افتاده و در حال جابه جایی بین گروه های مختلف است.

بازار؛ گروه بورس: معاملات بازار سرمایه همچنان با حجم بالا دنبال می شود، در حالی که در روزهای اخیر کمی فضای ترس هم وجود داشت و شاهد بازاری متعادل بوده ایم و برخی نمادها وارد معاملات منفی هم شدند اما از آنجایی که تقاضا برای خرید وجود دارد قیمت پایانی مثبت می ماند و برآیند بازار در مجموع مثبت مانده است و پیش بینی ها حکایت از این دارد که شاخص تا حداقل محدوده دو میلیون و پانصد هزار واحد رشد خواهد کرد.

تاکنون مردم از تجربه اصلاح های زیاد نگران بودند به همین دلیل وارد بازار نشدند اما کم کم روند صعودی بازار این اعتماد را به وجود می آورد و نقدینگی های سرگردان جامعه وارد بورس می شود

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر شاخص کل بورس روی مقاومت قبلی کف سازی کرده است، گفت: با توجه به ورود نقدینگی جدید به بازار هیچ توجیهی ندارد که شاخص کل بورس اصلاح قیمتی کند، به همین دلیل حداقل ۱۰ درصد دیگر بازار رشد خواهد داشت.

رضا روحی با بیان اینکه اگر بازار روند کنونی خود را حفظ کند اعتماد مردم به بازار جلب می شود و همین مسئله منجر به ورود نقدینگی خرد می شود، تصریح کرد: تاکنون مردم از تجربه اصلاح های زیاد نگران بودند به همین دلیل وارد بازار نشدند اما کم کم روند صعودی بازار این اعتماد را به وجود می آورد.

او با تاکید بر اینکه ورود و خروج پول در روزهای اخیر نشانه جریان پول در داخل بازار است، تصریح کرد: در مقطع کنونی برخی پول های درشت بعد از اینکه از یک گروه سود گرفتند وارد گروه دیگر می شوند، به همین دلیل در گزارش ها خروج یا ورود پول ثبت می شود اما در واقعیت اینگونه نیست و تنها سهام دست به دست می شوند.

شاخص کل بازار به کمتر از دو میلیون واحد نمی رسد، زیرا ارزش دلاری بورس نسبت به سال ۹۹ بسیار کاهش یافته، در حالی که در دو سال اخیر نمادها افزایش سرمایه چند برابری و "پی بر ای" آنها هم کاهش داشته است

روحی با اشاره به اینکه برخی گروه ها همچون خودرویی ها به واسطه اعلام نرخ های جدید آماده جذب نقدینگی و رشد هستند، تصریح کرد: در ادامه سال گروه هایی مانند لاستیکی ها و شوینده ها مجوز افزایش قیمت می گیرند و از وضعیت کنونی که در نتیجه قیمت گذاری دستوری وارد زیان شده اند خارج می شوند.

او با تاکید بر اینکه در هفته اخیر با شکست مقاومت دینامیک و استاتیک بازار وارد مرحله جدیدی شده است، تصریح کرد: شاخص کل بازار به کمتر از دو میلیون واحد نمی رسد، زیرا ارزش دلاری بورس نسبت به سال ۹۹ بسیار کاهش یافته، در حالی که در دو سال اخیر نمادها افزایش سرمایه چند برابری و پی بر آیی آنها هم کاهش داشته است، به همین دلیل به نسبت رشد سودسازی باید قیمت سهام آنها هم بالا برود.

بازار متعادل برای ادامه رشد ضروری است

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که بازار سرمایه در یک مسیر صعودی ممکن است با دست اندازی هایی مواجه شود و چند روز متعادل یا منفی دنبال شود اما این به معنای تغییر روند نیست و حتی به نفع بازار است و مانع از حبابی شدن قیمت سهام می شود.

وقتی بازار به صورت روزانه نوسان داشته باشد عملا مانع از تشکیل صف های خرید و فروش سنگین شده و به سهامداران فرصت ورود و خروج داده می شود و پول های جدید به نمادها وارد و روند صعودی بازار تسهیل خواهد شد

فردین آقابزرگی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در معاملات هفته های اخیر شاهد صف های خرید سنگینی نبوده ایم و این از مزیت های روند صعودی اخیر است، تصریح کرد: وقتی بازار به صورت روزانه نوسان داشته باشد عملا مانع از تشکل صف های خرید و فروش سنگین شده و به سهامداران فرصت ورود و خروج داده می شود.

او با تاکید بر اینکه به نظر می رسد شاخص تا پایان امسال می تواند روی قله سه میلیون واحد بایستد، اظهار کرد: در حال حاضر ورود پول به بورس در راستای سیاست مهار تورم و رشد تولید تعریف شده و از طرف دیگر سیاست های دولت برای تامین مواد اولیه صنایع با قیمت های پایین تر باعث می شود در سال جاری شرکت ها حاشیه سود خوبی کسب کنند و پی بر ایی بازار همچنان رو به بهبود خواهد بود.

براساس نام‌گذاری امسال؛ وقتی تولیدکنندگان بتوانند با هزینه کمتر تولید کنند و حاشیه سود خوبی ثبت کنند سرمایه گذاران هم ترغیب می شوند وارد بورس شوند و این مسأله به تامین مالی بنگاه ها در بورس کمک می کند

آقا بزرگی با تاکید بر اینکه مهار تورم به نوعی حمایت از سرمایه گذاری در بورس است، تصریح کرد: وقتی تولیدکنندگان بتوانند با هزینه کمتر تولید کنند و حاشیه سود خوبی ثبت کنند سرمایه گذاران هم ترغیب می شوند وارد بورس شوند و این مسأله به تامین مالی بنگاه ها در بورس کمک می کند.

او با تاکید بر اینکه حمایت از تولید به معنای رشد صادرات هم خواهد بود، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مهمترین مقوله هایی که می تواند به تولید و صادرات کمک کند ایجاد ثبات اقتصادی است، به عبارت دیگر وقتی هزینه ها ثابت باشند علاوه بر اینکه سرمایه گذاری افزایش می یابد تولید کننده ها هم پروژه های خود را اجرایی می کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بازار سرمایه در آستانه محدوده مقاومتی قرار دارد، به همین دلیل سهامداران بسیار حساس هستند و با افزایش عرضه سریع سهام خود را می فروشند و عده ای سهام را در منفی ها جمع می کنند و بار دیگر قیمت ها را به سمت بالا سوق می دهند. چ و همین موضوع باعث شده سناریو ادامه رشد شاخص بورس بسیار جدی شود و حتی برخی که در چند وقت اخیر وارد بازار دلار شده بودند در حال برگشت به بورس هستند. در مقطع کنونی روند صعودی بورس تجربه خریدهای بدون ارزیابی تازه کارها را زیاد کرده است و ادامه این خریدها در مقاومت ها منجر می شود برخی سود کنند و برخی از بازدهی بالا عقب بمانند.

کد خبر: ۲۱۵٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha