۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸
احتمال اجرای افزایش قیمت بلیت هواپیما از پایان فروردین
رییس سازمان هواپیمایی در پاسخ به «بازار» خبر داد

احتمال اجرای افزایش قیمت بلیت هواپیما از پایان فروردین

محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه امید است افزایش قیمت بلیت هواپیما تا پایان فروردین ماه جاری از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود گفت: فقط منتظر نظر ستاد تنظیم بازار هستیم.

بازار؛ گروه راه و مسکن: «محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی در حاشیه مراسم تجلیل از دست اندرکاران عملیات پروازی نوروز ۱۴۰۲‌ که در شهر فرودگاهی امام خمینی برگزار شد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت بلیت هواپیما از اواخر فروردین ماه جاری اعمال می شود؟ و اینکه آیا میزان افزایش آن بیش از ۴۰ درصد است؟ گفت: درباره میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما نمی توان فعلا اظهار نظر کرد اما باید تاکید کنم که تمام مراحل کارشناسی برای تعیین قیمت‌های جدید بلیت هواپیما انجام شده اما تصمیم نهایی را ستاد تنظیم بازار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص زمان افرایش قیمت بلیت هواپیما نیز باید اذعان کنم که توقع داریم تا پایان فروردین اصلاح و افزایش قیمت بلیت هواپیما انجام شود.

محمدی بخش با بیان اینکه فقط منتظر نظر ستاد تنظیم بازار و ابلاغ آن از سوی ستاد تنظیم بازار هستیم گفت: عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما منجر به این خواهد شد که صنعت هوانوردی دچار چالش‌های زیادی شود.

اگر چه امروز یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار اعلام کرده بود که افزایش قیمت بلیت هواپیما قطعی و تعرفه ها نیز مشخص شده است اما در خصوص میزان آن گفته بود که باید منتظر تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار بمانیم.

ایرلاین ها معتقد هستند که ادامه حیات اقتصادی ایرلاین‌ها به نرخ بلیت گره خورده و افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته، هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی را به شدت افزایش داده است

مشکلات و زیانده بودن ایرلاین ها نشان می دهد که چاره ای جزء افزایش هر چه سریعتر نرخ بلیت هواپیما نیست. چرا که ایرلاین ها معتقد هستند که ادامه حیات اقتصادی ایرلاین‌ها به نرخ بلیت گره خورده و افزایش نرخ ارز در ماه‌های گذشته، هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی را به شدت افزایش داده است.

اجرای افزایش قیمت بلیت هواپیما تا پایان فروردین ماه

قیمت بلیت هواپیما در حالی قرار بود تا ۲۰ فروردین ماه جاری بدون تغییر باقی بماند که گزارش ها حاکیست که سازمان حمایت و وزارت راه گزارش خود را به ستاد تنظیم بازار برای تصمیم نهایی ارائه کرده اند.

ایرلاین ها در جلسه ای که به درخواست وزارت راه و شهرسازی و شخص «بذرپاش» قبل از پایان سال ۱۴۰۱ برگزار شد موافقت کردند که قیمت بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی افزایش نیابد. این عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما اگر چه در آن روزهای پر تردد به ضرر ایرلاین ها بود اما آنچه که مشخص بود این بود که قرار است بعد از ۲۰ فروردین ماه ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت بلیت هواپیما را مصوب و ابلاغ کند.

این جلسه در حالی با حضور تمامی ایرلاین ها(دولتی و خصوصی) برگزار و به پایان رسید که مقرر شد شرکتهای هواپیمایی نهایت همکاری را با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی انجام دهند و تا ۲۰ فروردین ماه قیمت ها طبق نرخ های مصوب باشد.

حال با گذشت حدود یک ماه از این جلسه ایرلاین ها روز گذشته در جلسه ای که در وزارت راه و شهرسازی و با حضور مقامات ارشد سازمان هواپیمایی برگزار شد تعرفه های جدید به سازمان حمایت از مصرف کننده پیشنهاد و مقرر شد بعد از چکش کاری و رایزنی میان وزارت راه و شهرسازی با ستاد تنظیم بازار نهایی و قابلیت اجرا پیدا کند.

پیشنهاد قیمت ها و تعرفه های جدید به سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام می شود و اگر سازمان حمایت موافقت کرد وزارت راه و شهرسازی مکاتبات خود را با ستاد تنظیم بازار انجام خواهد داد

یازرلو در خصوص نرخ بلیت هواپیما به خبرنگار خبرگزاری بازار گفته است: پیشنهاد قیمت ها و تعرفه های جدید به سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام می شود و اگر سازمان حمایت موافقت کرد وزارت راه و شهرسازی مکاتبات خود را با ستاد تنظیم بازار انجام خواهد داد. بعد از مصوبه سران قوا که اعلام کردند هر دستگاهی که متولی قیمت گذاری در حوزه خود است تا زمانی که ستاد تنظیم بازار آنرا ابلاغ نکرده است قابل اجرا نیست.

سخنگوی هواپیمایی کشوری خاطر نشان کرد: دیروز این جلسه برگزار شد و بعد از موافقت سازمان حمایت از مصرف کننده و وزارت راه و شهرسازی یک رایزنی ها و نامه نگاریهایی با ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد و بعد از آن اگر ستاد تنظیم بازار قیمت های و تعرفه ها را ابلاغ کرد قابلیت اجرایی پیدا می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رشد قیمت بلیت هواپیما بیشتر از ۳۰ درصد است؟ چرا که به هر حال نرخ ها مربوط به سال ۱۴۰۰ است؟ گفت: تعرفه ها را فعلا اعلام نکنیم چرا که فضای عمومی جامعه ملتهب نشود. شاید اصلا ۲۰ درصد باشد اما نهایتا باید ستاد تنظیم بازار پیشنهاد را تایید و ابلاغ کند تا قابلیت اجرا داشته باشد. چرا که تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما ندهد این رشد تعرفه ممکن نیست.

اگر چه بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر می کند اما سوال این است که چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از آذر ماه ۹۴ تاکنون از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.

کد خبر: ۲۱۵٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha