۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
افزایش قیمت بلیت هواپیما بزودی| ستاد تنظیم بازار در انتظار گزارش سازمان حمایت و وزارت راه
«بازار» گزارش می دهد

افزایش قیمت بلیت هواپیما بزودی| ستاد تنظیم بازار در انتظار گزارش سازمان حمایت و وزارت راه

قیمت بلیت هواپیما در حالی قرار بود تا ۲۰ فروردین ماه جاری بدون تغییر باقی بماند که گزارش ها حاکیست که سازمان حمایت و وزارت راه گزارش خود را به ستاد تنظیم بازار برای تصمیم نهایی ارائه کرده اند.

اکبر محمودی؛ بازار: ایرلاین ها این روزها در حالی در انتظار مشخص شدن میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند که بررسی و چکش کاری در خصوص میزان افزایش توسط سازمان حمایت و وزارت راه و شهرسازی انجام و این گزارش بزودی در اختیار ستاد تنظیم بازار برای تصمیم گیری نهایی قرار خواهد گرفت.

ایرلاین ها در جلسه ای که به درخواست وزارت راه و شهرسازی و شخص «بذرپاش» قبل از پایان سال ۱۴۰۱ برگزار شد موافقت کردند که قیمت بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی افزایش نیابد. این عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما اگر چه در آن روزهای پر تردد به ضرر ایرلاین ها بود اما آنچه که مشخص بود این بود که قرار است بعد از ۲۰ فروردین ماه ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت بلیت هواپیما را مصوب و ابلاغ کند.

این جلسه در حالی با حضور تمامی ایرلاین ها(دولتی و خصوصی) برگزار و به پایان رسید که مقرر شد شرکتهای هواپیمایی نهایت همکاری را با وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی انجام دهند و تا ۲۰ فروردین ماه قیمت ها طبق نرخ های مصوب باشد.

در جلسه ای که در وزارت راه و شهرسازی و با حضور مقامات ارشد سازمان هواپیمایی برگزار شد تعرفه های جدید به سازمان حمایت از مصرف کننده پیشنهاد و مقرر شد بعد از چکش کاری و رایزنی میان وزارت راه و شهرسازی با ستاد تنظیم بازار نهایی و قابلیت اجرا پیدا کند

حال با گذشت حدود یک ماه از این جلسه ایرلاین ها روز گذشته در جلسه ای که در وزارت راه و شهرسازی و با حضور مقامات ارشد سازمان هواپیمایی برگزار شد تعرفه های جدید به سازمان حمایت از مصرف کننده پیشنهاد و مقرر شد بعد از چکش کاری و رایزنی میان وزارت راه و شهرسازی با ستاد تنظیم بازار نهایی و قابلیت اجرا پیدا کند.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار چندی پیش در پاسخ به این پرسش که انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است که افزایش قیمت بلیت هواپیما چند ماه پیش باید اعمال می شد و این افزایش نیافتن قیمت بلیت آنها را بیش از پیش متضرر خواهد کرد؟ گفته بود که با مدیران ایرلاین ها جلسه مهمی برگزار خواهیم کرد تا کمک هایی که وزارت راه و شهرسازی به آنها خواهد کرد ارائه شود.

حال این اظهارات مقام بلندپایه وزارت راه و شهرسازی سندی محکم بر اصرار ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما حداقل از روزهای پایانی فروردین ماه جاری باشد.

تمام ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی خصوصی و دولتی به اتفاق بر افزایش قیمت بلیت هواپیما اصرار و اعلام کردند که ادامه خدمات دهی با این قیمت ها که مربوط به نرخ نامه سال ۱۴۰۰ است عملا شدنی نیست

جلسه روز گذشته تمام ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی خصوصی و دولتی به اتفاق بر افزایش قیمت بلیت هواپیما اصرار و اعلام کردند که ادامه خدمات دهی با این قیمت ها که مربوط به نرخ نامه سال ۱۴۰۰ است عملا شدنی نیست.

اگر چه برخی آژانس های هواپیمایی با هماهنگی برخی ایرلاین ها قبل از پایان سال ۱۴۰۱ از قیمت های مصوب تبعیت نمی کردند و بلیت را با قیمت های آزاد و شناور به فروش می رساندند اما سازمان هواپیمایی تاکید داشت که قیمت بلیت هواپیما باید در چارچوب دامنه نرخ مصوب فروخته شود.

این ایرلاین ها معتقد بودند که این تصمیم و محول کردن تعیین قیمت بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار( پیشتر توسط شورای عالی هواپیمایی تعیین می شد) به گفته شرکتهای هواپیمایی غیر قانونی است چرا که طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما بزودی| ستاد تنظیم بازار در انتظار گزارش سازمان حمایت و وزارت راه

بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند.

ایرلاین ها در جلسه روز گذشته در وزارت راه و شهرسازی تاکید داشتند که امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی بیشتر از سال قبل افزایش خواهد یافت و پیشنهاد رشد ۴۰ درصدی نرخ بلیت در سال گذشته را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه داده اند و باید در سال ۱۴۰۲ افزایش قیمت بلیت کمتر از ۴۰ درصد نباشد.

این پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی برای سال ۱۴۰۲ در حالی مطرح است که رشد نرخ ۳۰ درصدی در اواخر سال گذشته در حال اجرایی شدن بود.

قطعاً نباید هزینه حمل و نقل هوایی را عامه مردم پرداخت کنند، حمل و نقل هوایی یک درصد مسافران جابجاشده کشور را جابجا می‌کند و نباید هزینه آن را همه مردم پرداخت کنند

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که با وجود قانونی بودن افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت پروازها چرا سازمان حمایت و نهادهای نظارتی و همچنین دادستانی مخالف افزایش قیمت هستند، گفته بود: موارد قانونی به اطلاع آنها رسیده است. قطعاً نباید هزینه حمل و نقل هوایی را عامه مردم پرداخت کنند، حمل و نقل هوایی یک درصد مسافران جابجاشده کشور را جابجا می‌کند و نباید هزینه آن را همه مردم پرداخت کنند. در سال ۹۹ شرکت هما به عنوان یک ایرلاین دولتی ۳۴۰۰ میلیارد تومان بابت همین نرخ‌های تکلیفی زیان داشته است و این زیان از جیب همه مردم پرداخت می‌شود.

در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است،‌ چرا که شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و بیش از ۹۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است

گزارش ها نشان می هد در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است،‌ چرا که شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و بیش از ۹۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیانده است.

افزایش قیمت بلیت هواپیما بزودی| ستاد تنظیم بازار در انتظار گزارش سازمان حمایت و وزارت راه

اگر چه بیشترین هزینه ایرلاین‌ها، ارزی است و نوسانات نرخ ارز آنها را متضرر می کند اما سوال این است که چرا ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از آذر ماه ۹۴ تاکنون از یارانه‌های دولتی از جمله سوخت تقریبا رایگان استفاده می‌کنند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار است و به نظر می رسد دولت و ستاد تنظیم بازار بیشتر از این نمی توانند در مقابل عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما مقاومت کنند و ناگزیر باید حمایت های خود را از ایرلاین ها و شرکتهای هواپیمایی برای ادامه حیات بیشتر کنند.

به نظر می رسد باید منتظر افزایش قیمت بلیت هواپیما از اواخر فروردین ماه بعد از ابلاغ از سوی ستاد تنظیم بازار باشیم. آنطور که به نظر می رسد افزایش نرخ بلیت هواپیما بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد.

کد خبر: ۲۱۴٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha