۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
تحریم‌های پنهان می‌تواند موجب قحطی جهانی شود
روسیه:

تحریم‌های پنهان می‌تواند موجب قحطی جهانی شود

رئیس اتحادیه صادر کنندگان غلات روسیه گفت: تحریم‌های پنهان اعمال شده علیه صادرکنندگان روسی در سال گذشته باعث افزایش قیمت گندم از ۳۰۰ دلار به ۴۵۰ دلار در هر تن شد.

به گزارش بازار، ادوارد زرنین رئیس اتحادیه صادر کنندگان غلات روسیه گفت صادرکنندگان غلات تحت تحریم‌های غیرمستقیم قرار گرفته‌اند و کسب‌وکارهای غربی قادر به ارائه خدمات حیاتی به این صنعت نیستند.

زرنین توضیح داد مواد غذایی از تحریم‌هایی که قدرت‌های غربی اعمال کرده اند مستثنی هستند، ولی شرکت‌های مستقر یا ثبت‌شده در این کشورها به شکل نظام‌مند از همکاری با تامین‌کنندگان روسی خودداری می‌کنند.

زرنین گفت: «مؤسسات بانکی هستند که پرداخت‌ها را نمی‌پذیرند، یا کشتی‌هایی با پرچم برخی کشورها با وجود داشتن همه مجوزهای معتبر، ناگهان ورود به بنادر روسیه را متوقف کردند. ما شاهد موجی از ابتکارات فردی بوده‌ایم که دامنه آن‌ها گسترده بوده است.»

این مقام خاطرنشان کرد روسیه بیش از ۲۰ درصد از محموله‌های غلات جهان را به خود اختصاص داده است و افزود تازه‌ترین تلاش‌ها برای حذف یا لغو محصولات روسیه از بازارهای جهانی شکست خورده است، چون حذف چنین مقدار هنگفتی از ذخایر، باعث ایجاد بحران جهانی غذا می‌شود.

وی هشدار داد: «فشار مستقیم غیرممکن است، اما اگر با افزایش تحریم‌های پنهان دیگری که محموله‌های غلات روسیه را هدف قرار می‌دهند مواجه شویم، بروز قحطی ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد.»

به گفته زرنین، تحریم‌های پنهان اعمال شده علیه صادرکنندگان روسی در سال گذشته، باعث افزایش قیمت گندم از ۳۰۰ دلار به ۴۵۰ دلار در هر تن شد.

وی افزود قیمت‌ها تنها زمانی شروع به کاهش کردند که این محدودیت‌ها کاهش یافت و اتحادیه صادرکنندگان غلات روسیه، نگرانی‌های خود را در سطح بین‌المللی مطرح و سازمان ملل را نسبت به این موضوع آگاه کرد.

زرین گفت: «ما با چالش‌های مرتبط با عملیات بانکی مواجه بوده‌ایم و هنوز هم با این چالش‌ها روبرو هستیم. ما موفق شدیم تقریباً تمام مسائل مربوط به ناوگان را حل کنیم که بخشی از آن ناشی از افزایش تعرفه‌های حمل و نقل است. ما قادر به حل و فصل اختلافات حقوقی در بسترهای تخصصی داوری نیستیم.»

زرنین خاطرنشان کرد اتحادیه صادرکنندگان غلات روسیه مجبور به برقراری تماس مستقیم با وارد کنندگان عمده محصولات کشاورزی برای کاهش تأثیر تحریم‌ها شده است.

او توضیح داد: «ما بازارهای متمرکز خود را مانند کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، بزرگترین مصرف کنندگان غلات در جهان، تعریف کرده‌ایم، با آن‌ها ارتباط مستقیم برقرار کرده‌ایم و راهبردهای جدیدی را برای تجارت با هر کشوری جداگانه ایجاد کردیم.»

به گفته این مقام، صادرکنندگان روسی اکنون یا بر اساس قوانین روسیه کار می‌کنند، یا از الزامات قوانین داخلی شرکا پیروی می‌کنند و از چارچوب قانونی جهانی خارج می‌مانند.

کد خبر: ۲۱۴٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha