۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
تهران، نگران آب در تابستان
مصرف آب پایتخت به ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار مترمکعب رسید

تهران، نگران آب در تابستان

پایتخت نشین‌ها در هفتم خرداد حدود ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار مترمکعب آب مصرف کرده‌اند در حالیکه میزان مصرف در مدت مشابه پارسال تنها ۳ میلیون مترمکعب بوده است. این افزایش مصرف موجب شده که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران نسبت به تامین آب شرب در تابستان ابراز نگرانی کند.

بازار؛ گروه انرژی: روند روبه رشد مصرف آب در دومین استان فقیر ایران به لحاظ منابع آبی همچنان ادامه دارد. محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران  به بازار می‌گوید: تهرانی‌ها در هفتم خرداد حدود ۳ میلیون و ۴۳۷ هزار مترمکعب  آب مصرف کردند. این در حالی است که میزان مصرف در ششم خرداد ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار مترمکعب بوده و به یکباره ظرف مدت یک روز شاهد افزایش بیش از ۲۰۰ هزار مترمکعبی مصرف بودیم که بخشی از آن مربوط به افزایش دمای هوا بوده و مابقی ناشی از عدم مدیریت مصرف است. این افزایش مصرف در حالی صورت می‌گیرد، تهران بعد سیستان و بلوچستان از کم‌ترین منابع آبی برخوردار است. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که تامین ۳۰ مترمکعب آب برای هر تهرانی حدود ۷۵ هزار تومان برای دولت آب می‌خورد در حالیکه میزان آب بهای دریافتی برای این حجم از مصرف حدود ۲۴ هزار تومان است.

افزایش ۴۳۷ هزار مترمکعبی مصرف آب
 تهرانی در مقایسه با پارسال ۴۳۰ هزار مترمکعب بیشتر آب مصرف کرده اند. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه  میزان مصرف در هفتم خرداد پارسال حدود ۳ میلیون مترمکعب بوده است، ادامه داد: در صورتی که روند روبه به رشد مصرف آب با همین شدت ادامه پیدا کند، در تامین آب در تابستان با مشکل مواجه می‌شویم.

تولید و توزیع هر مترمکعب آب برای دولت تقریبا ۲۵۰۰ تومان تمام می‌شود در حالیکه در تهران بین ۷۰۰  تا ۸۰۰ تومان یعنی یک چهارم آن از مشترکین دریافت می‌شود

بختیاری با اشاره به اینکه تصفیه خانه ششم این میزان اضافه مصرفی را که این روزها شاهد آن هستیم را پوشش خواهد داد، ادامه داد:البته معنای بهره برداری از این طرح این نیست که روند رشد مصرف می‌تواند همچنان ادامه پیدا کند و نیازی به مدیریت مصرف آب نیست.

مشترک کم مصرف نداریم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران به یارانه سنگینی که دولت در بخش آب پرداخت می‌کند، اشاره کرد و ادامه داد: تولید و توزیع هر مترمکعب آب برای دولت تقریبا ۲۵۰۰ تومان تمام می‌شود در حالیکه در تهران بین ۷۰۰  تا ۸۰۰ تومان یعنی یک چهارم آن را از مشترکین دریافت می‌شود.

به گفته او، در تهران سالانه چیزی حدود ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت تهران افزوده می‌شود معمولا دستگاه‌های خدمات رسان عقب تر از رشد جمعیت هستند. به عبارت دیگر با توجه به‌این رشد جمعیت تامین و حفظ کیفیت آب تهران اقدام بزرگی است که در سال‌های گذشته وزارت نیرو به دنبال آن بوده و به خوبی از عهده آن برآمده است.

اگر سرانه مصرف هر تهرانی را در ماه حدود ۳۰ مترمکعب درماه  نظر بگیریم، می‌توان ادعا کرد که تامین این حجم از آب برای دولت دست کم ۷۵ هزار تومان آب می‌خورد این در حالی است که میزان آب بهای پرداختی مردم برای این حجم از مصرف چیزی حدود ۲۴ هزار تومان است

او با بیان اینکه استاندارد مصرف در تهران به ازای هر نفر ۱۸ مترمکعب در ماه است، ادامه داد: به کسانی که کمتر از این مقدار مصرف می‌کنند کم مصرف گفته می‌شود. اما این روزها به دلیل شرایط خاص تقریبا تمامی‌مشترکان بالای ۱۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند.

۵۰ هزار تومان یارانه آبی ماهانه هر تهرانی
در حال حاضر یک بطری یک لیتری آب به قیمت حدود دو هزار تومان در بازار فروخته می‌شود؛ این پول تقریبا معادل بهای ۲۸۰۰ لیتر آب شرب دولتی است. در واقع اگر سرانه مصرف هر تهرانی را در ماه حدود ۳۰ مترمکعب درماه  نظر بگیریم، می‌توان ادعا کرد که تامین این حجم از آب برای دولت دست کم ۷۵ هزار تومان آب می‌خورد، در حالیکه میزان آب بهای پرداختی مردم برای این حجم از مصرف چیزی حدود ۲۴ هزار تومان است. به عبارت دیگر می‌توان ادعا کرد که هر تهرانی به طور متوسط ماهانه چیزی حدود ۵۰ هزار تومان یارانه آب دریافت می‌کند.

کد خبر: ۲۱٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha