۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۶
بانکها برای مهار تورم در بخش صادرات سرمایه‌گذاری کنند
کارشناس پولی و بانکی:

بانکها برای مهار تورم در بخش صادرات سرمایه‌گذاری کنند

آریا، کارشناس پولی و بانکی تأکید کرد: سرمایه گذاری بانکها در بخش تولید و صادرات از جمله مواردی است که برای تحقق شعار سال باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش بازار، محمد آریا کارشناس پولی و بانکی درباره نقش سیاست‌های بانکی در مهار تورم و رشد تولید اظهار کرد: سرمایه گذاری بانکها در بخش تولید و صادرات از جمله مواردی است که برای تحقق شعار سال باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: هر نوع تسهیلاتی که توسط بانک پرداخت می‌شود تورم زاست چون به هر شکلی که پول به گردش دربیاید تورم ایجاد می‌شود و دلیلش هم بالا رفتن تقاضاست.

این کارشناس پولی و بانکی در ادامه تأکید کرد: بانک باید پول را در جایی به گردش دربیاورد که اگر تقاضا را برای کالایی بالا می‌برد حدأقل ما به ازای آن، میزان تولید را هم بالا ببرد تا تورم کمتری ایجاد کند اما مشکل اینجاست که بانکها به دلیل کمبود نقدینگی پول اعتباری به جریان می‌اندازند که فاجعه بار است و تورم به مراتب سنگین تری را ایجاد می‌کند.

آریا با تأکید بر اینکه بانکها نباید پولِ نداشته را به جریان بیندازند گفت: بانکها نباید از بانک مرکزی اضافه برداشت کنند چون اضافه برداشت به معنای چاپ پول بی پشتوانه است که در نهایت منجر به افزایش تورم می‌شود.

وی که از مدیران سابق بانک مرکزی است، خلق پول مجازی را نیز تورم زا دانست و افزود: بانک مرکزی شاید به طور ضمنی می‌خواست به بانکها اجازه اعطای اعتبار اسنادی داخلی با قابلیت خرید و فروش بین مردم را بدهد درصورتیکه این کار به معنای چاپ پول است.

کارشناس پولی و بانکی از رویکرد ابزاری به دلار انتقاد و تصریح کرد: ارگان‌های قوی تر از بانکها هستند که بدهی‌های خود را با بالا رفتن نرخ ارز جبران می‌کنند کمااینکه برخی ارگان‌های دولتی نیز کسری بودجه خود را از همین دلار تأمین کردند.

آریا گفت: بانک‌ها با کارهایی مانند اضافه برداشت، نقش تورمی داشته و دارند و این موضوع قابل کنترل و کاهش یافتن است اما فقط هم بانکها نیستند و شاید تنها ۱۰ درصد از پایه پولی با این طریق افزایش پیدا کند و سیاست‌های کلان اشتباه دیگری هم وجود دارد که باید اصلاح شود.

کد خبر: ۲۱۴٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha