۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۴
منابع مالی تجهیز تولید باید از بازار سرمایه تأمین شود
کارشناس مسائل اقتصادی:

منابع مالی تجهیز تولید باید از بازار سرمایه تأمین شود

کارشناس اقتصادی، کوچک سازی دولت و کاهش هزینه‌های جاری را به عنوان راهکار مهار تورم مطرح کرد و گفت: منابع مالی لازم برای تجهیز تولید و صنعت باید از طریق بازار سرمایه تامین شود.

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی کارشناس اقتصادی و پولی و بانکی درباره نقش سیاست‌های بانکی در مهار تورم و رشد تولید اظهار کرد: اعطای تسهیلات بانکی با سود مناسب و سرمایه گذاری بانکها در بخش تولید به عنوان دو رسالت اصلی بازار پول، نقش بسزایی در مهار تورم و رشد تولید دارند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و رکود و تورم بالا به نظر می‌رسد که همسوکردن منابع مالی برای تجهیز تولید و صنعت باید در اولویت قرار گیرد چون اگر منابع مالی ارزان قیمت در اختیار بنگاه‌های تولیدی کشور قرار گیرد، ضمن رشد تولید به مهار تورم نیز کمک خواهیم کرد.

این کارشناس اقتصادی، استقلال و نظارت بانک مرکزی را مبنای پراتکایی برای تجزیه و تحلیل ابتکار عمل مدیران بانکی دانست و اظهار کرد: رسالت نظام بانکی در اختیار قرار دادن تسهیلات بانکی است نه سرمایه گذاری بنابراین هر بانکی که از این مدار خارج شود وظیفه نظارتی و استقلال بانک مرکزی مخدوش خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع لازم برای تولید و صنعت از طریق بازار پولی تأمین می‌شود گفت: اگر بازار پول پاسخگوی این نیاز نباشد نمی‌توان نتیجه مطلوبی گرفت و بنابراین امکان رشد تولید هم وجود ندارد اما اگر بانک مرکزی بازار پول را تجهیز و بر آن نظارت کند نیازهای اولیه اقتصاد کشور به طور سالم و صحیح تأمین خواهد شد.

آقابزرگی، لزوم تقویت استقلال بانک مرکزی برای نظارت واقعی بر بانکها را یادآور شد و افزود: بازار سرمایه تأمین کننده منابع مالی برای تولید و صنعت است و صرفاً محدود به تأمین مالی و کسری نقدینگی دولت نیست اما در حال حاضر تنها استفاده کننده‌ی اوراق بدهی در بازار سرمایه، دولت است و این موجب بی اعتمادی مضاعف مردم به بازار سرمایه می‌شود.

آقابزرگی کوچک سازی دولت و کاهش هزینه‌های جاری دولت را به عنوان یک راهکار برای مهار تورم مطرح کرد و گفت: ظرفیت بازار سرمایه و سود شرکت‌های بورسی، ۸۰۰ همت معادل ۵۰ درصد بودجه عمومی کل کشور است و بنابراین منابع مالی لازم برای تجهیز تولید و صنعت باید از طریق بازار سرمایه و بدون محور قرار گرفتن دولت تأمین شود.

کد خبر: ۲۱۴٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha