۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۹
سوریه در اتحادیه عرب؛ تضعیف تحریم سزار| تشکیل بلوک اقتصادی جهان عرب، ایران و ترکیه
گفتگو با کارشناس مسائل بین الملل؛

سوریه در اتحادیه عرب؛ تضعیف تحریم سزار| تشکیل بلوک اقتصادی جهان عرب، ایران و ترکیه

صدرالحسینی می گوید: با توجه به شکل گیری هندسه قدرت و تغییرات نظم بین الملل، می توان یک بلوک اقتصادی و تجاری قوی را با حضور کشورهای عربی، اسلامی و ایران و ترکیه ایجاد کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: وزیر خارجه عربستان طی هفته‌های آتی به دمشق می‌رود تا به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دعوت‌نامه‌ای را برای حضور در نشست سران که قرار است در ۱۹ مه در ریاض برگزار شود، تقدیم کند. ریاض قصد دارد با حضور همه کشورهای عربی و بایکوت نکردن هیچ کشور عربی در نشست سران عربی، آن را با موفقیت برگزار کند در حالی که ارتباط و تماس ریاض و دمشق از مدتی پیش آغاز شده است. عده ای از تحلیلگران اینگونه استدلال کرده اند که حضور بشار اسد در این نشست سران می‌تواند رسماً به انزوای سوریه پایان دهد.

در همین راستا، «سید رضا صدرالحسینی»، کارشناس روابط بین الملل در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به خبرنگار بازار گفت: بازگشت کشور سوریه به اتحادیه عرب موضوعی است که از دو سال پیش در جلسات مختلف این اتحادیه و میان مقامات سیاسی و رهبران کشورهای عربی مطرح بوده است. در این راستا، اخیرا ریاض عملا وارد کار شده و قرار است که وزیر امور خارجه عربستان وارد دمشق شود و دعوتنامه حضور سوریه به اتحادیه عرب را تقدیم کند.

وی افزود: واقعیت امر این است که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موجب اعتبار این اتحادیه خواهد شد در حالی که نزدیک به ۱۲ سال گذشته که متاسفانه تعدادی از سران کشورهای عربی، سوریه را به دلیل مقابله جدی و واقعی با تروریسمی که مورد حمایت رژیم صهیونیستی و امریکا بود، از اتحادیه عرب اخراج کردند و تلاش کردند که اعلام کنند سوریه دیگر یک کشور عربی نیست، اعتبار اتحادیه عرب بسیار کاهش پیدا کرد و این اتحادیه به یک اتحادیه ای بی خاصیت تبدیل شد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بخشی از وظیفه اتحادیه عرب اتحاد میان کشورهای عربی مقابله با کسانی است که هویت عربی را که مهمترین آن اسلام است را می خواهند خدشه دار کنند؛ در حالی که مهمترین رژیمی که همواره قصد داشته تا بیشترین خدشه را به کشورهای عربی وارد کند، رژیم صهیونیستی است. بنابراین، اخراج سوریه از اتحادیه عرب به مفهوم عدم انجام وظیفه واقعی اتحادیه عرب قلمداد شده است.

سید رضا صدرالحسینی بیان کرد: سوریه ای که در طول ۵۰ سال گذشته خط مقدم رژیم صهیونیستی بوده، به منزله اعتباری برای اتحادیه عرب بوده و هست. لذا، اگر این اتفاقی که قرار است بیفتد، رخ نمی داد، اتحادیه عرب که وظیفه ای چون حمایت از ملتها در مقابل رژیم صهیونیستی و دفاع از آرمانهای فلسطین را دارد، به یک اتحادیه بدون ثمر، بی خاصیت و بدون هیچ گونه اقدام عملی معرفی می شد و بهتر بود تعطیل شود.

ممکن است که ایران و ترکیه هم از طرف عربستان به نشست اتحادیه عرب دعوت شوند که حضور این دو کشور می تواند موجب انسجام جهان اسلام در مقابله با تهاجمات فرهنگ غربی شود در حالی که در حوزه مسائل اقتصادی نیز این حضور می تواند پر اهمیت باشد

وی گفت: در این ایام یعنی ۱۲ سال گذشته، اتحادیه عرب هیچ گونه اقدام عملی در حوزه وظایف خود انجام نداده است، به طوری که ما شاهد هیچ بیانیه حمایت کننده ای در خصوص ملت فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی به عنوان تجمیعی در مقابل دشمن مشترک بعد از اخراج سوریه نبودیم و این اتحادیه از هویت خود دور شده بود.

با حضور بشار اسد در اتحادیه عرب، این چشم انداز وجود دارد که تحریم سزار که از سوی امریکا بر سوریه تحمیل شده، بسیار ضعیف شود

صدرالحسینی تصریح کرد: البته ذکر این نکته لازم است که حضور بشار اسد به عنوان نماینده مردم سوریه در اجلاس سران کشورهای عربی یا اتحادیه عرب، در واقع شکست رژیم صیهونیستی و امریکا است؛ در حالی که قصد داشتند سوریه به کشوری منزوی تبدیل شود و تحریمهای اقتصادی بر این کشور تحمیل شود.

وی افزود: در همین راستا، می توان گفت که با حضور بشار اسد در اتحادیه عرب، این چشم انداز وجود دارد که تحریم سزار که از سوی امریکا بر سوریه تحمیل شده، بسیار ضعیف شود. البته ما در حال حاضر نمی توانیم این پیش بینی را ارائه دهیم که تحریم ها به طور کامل بر طرف خواهند شد. البته، تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی ممکن است به تحریم سزار امریکایی ها پایبند باشند، اما قطعا حضور مقامات ارشد سوریه در اتحادیه عرب، موجب شکنندگی و شکست قابل توجه تحریمهای اقتصادی علیه ملت سوریه خواهد شد.

بازگشت سوریه به جهان عرب تا اندازه بسیار زیادی می تواند مناسبات تجاری با عربستان را در وهله اول گسترش داده و در مرحله بعد؛ روابط سوریه را با کشورهای دیگر که تعداد آنها در میان کشورهای اسلامی و عربی کم نیست، افزایش دهد

این کارشناس اضافه کرد: بازگشت سوریه به جهان عرب تا اندازه بسیار زیادی می تواند مناسبات تجاری با عربستان را در وهله اول گسترش داده و در مرحله بعد؛ روابط سوریه را با کشورهای دیگر که تعداد آنها در میان کشورهای اسلامی و عربی کم نیست، افزایش دهد.

صدرالحسینی گفت: ممکن است که ایران و ترکیه هم از طرف عربستان به این نشست دعوت شوند که حضور این کشورها می تواند موجب انسجام جهان اسلام در مقابله با تهاجمات فرهنگ غربی شود در حالی که در حوزه مسائل اقتصادی نیز این حضور می تواند پر اهمیت باشد، زیرا بیشتر کشورهای عربی به ویژه عربستان و ایران جزء کشورهای موثر در تامین انرژی جهانی هستند؛ ضمن اینکه ترکیه هم به دلیل گستردگی و توانمندی تولید و امکان دسترسی کشورهای عربی از طریق این کشور به اروپا، می تواند تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که در نظام بین الملل و هندسه قدرت در حال شکل گیری است، می توان یک بلوک اقتصادی و تجاری قوی را با حضور کشورهای عربی، اسلامی و ایران و ترکیه ایجاد کرد. بنابراین این نشست یک اجلاس مهم مشروط بر حضور ترکیه و ایران است.

کد خبر: ۲۱۴٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha