۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
زخم خشکسالی در شالیزارها| عطش ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع مازندران
بازار گزارش می دهد؛

زخم خشکسالی در شالیزارها| عطش ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع مازندران

ساری- کاهش روان آب ها و باران های قطره چکانی، ناقوس خشکسالی را در حدود ۱۰۰ هزار هکتار مزارع و شالیزارهای مازندران به صدا درآورد.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار در مازندران وجود دارد که برنج مورد نیاز ۴۰ درصد جمعیت کشور را تامین می کند اما بارش های اندک و قطره ای، ناقوس خشکی را در مزارع و شالیزارهای استان به صدا درآورده است.

مزارع مازندران هر سال از پدیده خشکسالی زخم می خورد و سطح قابل توجهی از شالیزارها و دیگر محصولات درگیر تنش آبی می شوند و در نهایت بدون کشت باقی می ماند.

کاهش ذخایر و منابع آبی پشت سدها و آب بندان ها، نگرانی شالیکاران و متولیان امر را در سال جاری برای فصل شالیزاری دوچندان کرده است و از کشاورزان خواسته ای برای پیشگیری از تنش آبی به توصیه های کارشناسان توجه اساسی داشته باشند.

خشکسالی نیمی از شالیزارها را تهدید می کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که پدیده خشکسالی همواره کشاورزی مازندران را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: خشکسالی نیمی از مزارع مازندران را به میزان ۱۰۰ هزار هکتار تحت تاثیر قرار داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که خشکسالی در کمین است، نبود منابع پایدار آبی را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: خشکسالی در مزارع شرق استان بیشتر مشهود است و باید تمهیداتی را برای حداقل رساندن عوارض وتبعات خشکسالی در دستور کار قرار دارد.

زخم خشکسالی در شالیزارها| عطش ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع مازندران

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته گفت: بخشی از اقدامات سازه ای است و به عنوان نمونه اگر مسیری نیازمند لوله گذاری دارد نسبت به انتقال آب به آب بندان ها و مزارع اقدام شود.

عباسپور تکمیل کانال های انتقال آب را از دیگر طرح ها برشمرد و گفت: مدیریت آب و خاک سازمان جاد کشاورزی پیگیر این مسئله است و تجهیز چاه های آب نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی درباره اقدامات غیرسازه ای نیز گفت: یکی از روش هایی که برای برنجگاری پیشنهاد دادیم است که کشاورزان شخم وشیار و آب تخت کردن شالیزارها را جلو بیندازند

وی گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارها آماده سازی شد و کشاورزان باید از فرصت بارندگی بهاره برای مزارع استفاده کنند.

وی با عنوان این که عملیات نشاکاری و خزانه گیری نیز در دست اقدام است، به خزانه گیری ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی شالیزاری اشاره کرد و گفت: توزیع سم و کود نیز بین کشاورزان در حال انجام است.

کشت و نشاکاری ۱۵ روز زودتر شروع شد

عباس پور با اظهار این که در سال جاری عملیات کشت و نشاکاری ۱۵ روز نسبت به سال قبل زودتر شروع شده است، کشت ارقام محلی و ارقام زودرس را از دیگر روش ها برای جلوگیری از تنش آبی ذکر کرد و گفت: بذرهای مورد نیاز در مناطق شرق استان نیز در حال توزیع است و از کشت ارقام پرمحصول دیرپا جلوگیری شود.

کشت ارقام محلی و ارقام زودرس از دیگر روش ها برای جلوگیری از تنش آبی است و بذرهای مورد نیاز در مناطق شرق استان نیز در حال توزیع است و از کشت ارقام پرمحصول دیرپا جلوگیری شود

وی رقم محلی طارم را از جمله ارقام دارای دوره رشد کوتاه معرفی کرد و گفت: در آینده نیز دو رقم برنج با دوره رشد کوتاه از سوی موسسه تحقیقات برنج معرفی می شود.

عباسپور کشت ارقام مناسبت نسبت به تنش های آبی را ضروری دانست گفت: متولیان بانک های نشاء ارقامی را به کشاورزان پیشنهاد دهند تا مقابل تنش های آبی مقاومت لازم را داشته باشند.

اجرای طرح خشکه کاری در مزارع

وی خشکه کاری با همکاری موسسه هندی با همکاری اراضی بهشهر و گلوگاه اجرا می شود که ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش آب دارد و یک طرح نیز در دست تحقیقاتی دارد تا با بهره گیری از شیوه های آبیاری مدرن بتوانیم مصرف آب را به حداقل برسانیم.

عباس پور از کشاورزان خواست بیمه محصول کشاورزی را در دستور قرار دهند تا در سالی که با تنش روبرو ستیم بتوانیم مدیریت کنیم.

بارندگی های بهاری سبب شده تا درصد بالایی از برنج زارهای استان شخم وشیار شود و تلاش کشاورزان در فصل جدید زراعی مضاعف شده است. اگرجه آنان سال زراعی قبل از قیمت برنج و حمایت های دولت خیری ندیدند و در نهایت بخشی از محصول روی دستشان باقی ماند.

شخم وشیار ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارها

علی محمد رضمانی مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که درپی بارش های مناسب اخیر ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارها شخم و شیار و ۱۳۰ هزار هکتار آب تخت اولیه شدند، افزود: خوشبختانه آبگیری آب بندان ها خوب و مطلوب بوده است.

وی به کشاورزان توصیه کرد با توجه به شرایط آب و هوایی و کاهش دمای شبانه پوشش نایلونی را برای جلوگیری از خسارت به خزانه ها مدنظر قرار دهند، افزود: همچنین در مناطقی که ذخایر آبی مطمئن نداریم، آبیاری تناوبی را مورد توجه قرار دهند.

زخم خشکسالی در شالیزارها| عطش ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع مازندران

رمضانی یادآور شد: کشاورزان یک هفته قبل از نشاکاری هیچ کودی به خزانه برنج نزنند و برای آبیاری نیز از روش چرخشی استفاده کنند.

وی گفت: ۳۵ درصد آب اصلی مورد نیاز مزارع در گل خرابی است و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد آب تخت اولیه انجام شده است.

کاهش منابع آبی و ذخایر پشت سدهای مازندران بیش از دیگر سال ها زنگ خشکسالی را در مازندران به صدا درآورده است و بزرگترین سد استان به نام شهید رجایی فقط ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد و این به معنای درپیش بودن سال سخت زراعی برای کشاورزان است.

زنگ خطر کشاورزی نواخته شد

حیدر داودیان مدیرعامل آب منطقه ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که شاهد کاهش چشمگیر بارش ها و ذخایر منابع آبی هستیم، آن را زنگ خطری برای کشاورزی استان دانست و گفت: برای مقابله با تنش خشکسالی اقدام به تجهیز و حفر چاه هایی در حوزه تجن کردیم.

وی اثراث خشکسالی را همانند دیگر بلایای طبیعی مهم دانست و تامین اعتبارات برای اجرای طرح های سازگاری با خشکسالی را ضروری برشمرد و گفت: اکنون شاهد کاهش منابع و ذخایر آبی سدها هستیم و به عنوان نمونه در سد شهید رجایی ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی وجود دارد.

داودیان وضعیت دیگر سدهای استان را نیز بحرانی توصیف کرد و خواستار برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت و مدیریت مصرف در منابع آبی شد.

کشاورزی مازندران هرسال دستخوش تنش ها و بحرانی طبیعی و دست ساخت است و خشکسالی، سیل، تغییر اقلیمی و غیره دسترنج کشاورزان را تهدید می کند و به رغم تولید با مشقت فراوان به دلیل چرخه معیوب بازرگانی و فروش، تولیدات آنان یا در انبارها می ماند و یا کام دلالان و واسطه ها را شیرین می کند.

کد خبر: ۲۱۴٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha