۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
آغاز کمک به مستاجران؛ وام ۱۰۰ میلیونی، اقساط ۳ میلیونی و سود ۲۳ درصد|
کارشناسان: این کارها مسکّن است
«بازار» گزارش می دهد

آغاز کمک به مستاجران؛ وام ۱۰۰ میلیونی، اقساط ۳ میلیونی و سود ۲۳ درصد| کارشناسان: این کارها مسکّن است

بانک مرکزی در حالی برای کمک به مستاجران، وام ودیعه مسکن را با شرایط جدید و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰ بانک عامل ابلاغ کرد که کارشناسان معتقد هستند این اقدامات مسکّن هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با توجه به اینکه هنوز به فصل نقل و انتقالات فرصت باقیست، دولت و بانک مرکزی از هم اکنون شرایط جدید پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را به بانک های عامل ابلاغ کرده اند.

اگر چه کارشناسان معتقد هستند که وام ودیعه مسکن نمی تواند چاره ساز اساسی حل مشکلات مستاجران باشد اما همین تسهیلات می تواند تا حدودی در رفع مشکل مستاجران کمک کند.

استارت کمک به مستاجران با پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی و اقساط ۳ میلیونی|
کارشناسان: تسهیلات مسکّن هستند

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که بهترین روش برای کمک به مستاجران چیست؟ گفت: دولت راهکارهای زیادی برای کمک به مستاجران می تواند اجرا کند اما اینکه بتواند با برنامه ریزی آنرا اجرا کند باید دید می تواند یا خیر؟

وی افزود: در تمام دنیا و کشورهای توسعه یافته اعلام می کنند که شهرداری ها به دلیل داشتن اختیارات زیاد اجاره داری حرفه ای را اجرایی می کند. در ایران هم دولت می تواند با کمک شهرداری ها ، واحدهای مسکونی کوچک با متراژ پایین را احداث کنند. شهرداری می تواند در اراضی که در اختیار دارد و یا اراضی که دولت در اختیار آنها قرار می دهد واحدهای مسکونی کوچک با مشاعات پایین احداث کنند و آنها را به افرادی که فاقد مسکن هستند اجاره دهند و یا حتی تا ۵۰ درصد آن ملک را به مستاجر واگذار کند. این موضوع می تواند به افراد فاقد مسکن کمک کند. این موضوع بارها پیشنهاد شده است اما شهرداری تهران چند وقت پیش اعلام کرده بود که قصد این را دارد که این موضوع را عملیاتی کند اما هنور تحقق پیدا نکرده است.

وام ودیعه مسکن تنها یک مسکّن است. بنابراین شاید این تسهیلات بتواند در برهه ای به کمک مستاجران بیاید اما نمی تواند به خانه دار شدن آنها کمک کند

محتشم در پاسخ به این پرسش که آیا وام ودیعه می تواند چاره ساز باشد گفت: وام ودیعه مسکن تنها یک مسکّن است. بنابراین شاید این تسهیلات بتواند در برهه ای به کمک مستاجران بیاید اما نمی تواند به خانه دار شدن آنها کمک کند.

بر اساس این گزارش، وام ودیعه مسکن بر اساس آخرین بخشنامه ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف، از ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در شهرهای مختلف پرداخت می‌شود که هر کدام شرایط متفاوت و متمایزی دارد.

مطابق دستورالعمل اجرایی وام ودیعه مسکن که تیر ماه سال گذشته از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شد، تسهیلات مذکور در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن که مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد است به این شکل خواهد بود که بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است قبل از اعطای تسهیلات، نسبت به استعلام سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری مشتری اقدام کند

شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن که مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد است به این شکل خواهد بود که بانک یا مؤسسه اعتباری موظف است قبل از اعطای تسهیلات، نسبت به استعلام سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری مشتری اقدام کند چرا که در این شرایط پرداخت تسهیلات به این دسته از مشتریان ممنوع است.

«در اعطای تسهیلات خرد به مشتری دارای سابقه و امتیاز اعتباری، مؤسسه اعتباری می‌تواند با رعایت تکالیف قانونی و مقررات مرتبط و همچنین شرایط مندرج در این دستورالعمل، متناسب با امتیاز اعتباری مشتری، میزان تسهیلات خرد اعطایی و درجه نقدشوندگی وثایق و تضامین ارایه شده، حداکثر دو مورد از تضامین و وثایق به شرح مصادیق ذیل از تسهیلات‌گیرنده یا ضامن دریافت کند.»

استارت کمک به مستاجران با پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی و اقساط ۳ میلیونی|
کارشناسان: تسهیلات مسکّن هستند

شرایط ضمانت یا توثیق وام‌های خرد بانکی بر اساس بخشنامه بانک مرکزی به این صورت است که اوراق تجاری از قبیل چک یا سفته مشتری، اوراق بدهی اعم از اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه و غیر آن، سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از جمله سهام عدالت، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، چک یا سفته توسط ضامن، اموال عینی با ارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا، حساب‌یارانه اشخاص، گواهی کسر از حقوق توسط مشتری یا ضامن، ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد.

تسهیلات ودیعه مسکن در ۳ مدل تهران، «کلانشهرها و مراکز استان ها» و سایر مناطق شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است

مبالغ تسهیلات ودیعه مسکن در ۳ مدل تهران، «کلانشهرها و مراکز استان ها» و سایر مناطق شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است.

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات در هر ۳ مدل ۳ ساله و نرخ سود نیز طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار ۲۳ درصد است.

رقم اقساط ماهانه نیز برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی ۲ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان و تسهیلات ودیعه مسکن ۴۰ میلیون تومانی یک میلیون و ۵۴۸ هزار تومان است

رقم اقساط ماهانه نیز برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی ۲ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان و تسهیلات ودیعه مسکن ۴۰ میلیون تومانی یک میلیون و ۵۴۸ هزار تومان است.

به نظر می رسد دولت همچنان بر این اعتقاد است که برای کمک به مستاجران در سریعترین زمان ممکن اعطای وام است. دولت در تلاش است تا با سرعت دادن به پروژه مسکن ملی تا حدودی بر بازار مسکن و به خصوص بازار اجاره تاثیر مثبت بگذارد.

هر چند پرداخت وام ودیعه مسکن سال گذشته حواشی زیادی داشت و اکثر بانک ها از اعطای آن خودداری کردند اما باید منتظر ابلاغ تعیین سقف اجاره بها از سوی دولت نیز باشیم. موضوعی که بارها و بارها از سوی کارشناسان و فعالان بازار مسکن رد شده و گفته شده است این اقدام نمی تواند منجر به جلوگیری از تلاطم بازار اجاره بها باشد.

املاکی ها معتقد هستند که تعیین سقف اجاره بها منجر به برخی اقدامات پنهانی می شود و موجب ایجاد برخی مشکلات میان موجر و مستاجر هم می شود.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
      1 1
      چه وعده قشنگی مثل واریز عیدی معلولان که واریز نشد هنوز چشم انتظارند
    • ناشناس IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 0
      من مستاجر هستم من وام نمی خواهم خواهشا یک نظارت درست انجام بدهید چون هیچ نظارتی روش نیست
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      2 0
      کمک ودیعه کمک میکنه تا خرخره تو قسط گیر کنید و ۵سال قسط بده و کرایه و ۵ سال دیگه میشه کرایه یک ماه????????????
    • مستاجر IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      1 0
      مستاجرا دارن له میشن زیر فشار اجاره...آخه چطور بایه حقوق کارمندی میشه اجاره های سرسام آور رو پرداخت کرد؟ چرا نظارتی بر مبالغ عجیب و غریب اجاره بها نمیشه؟ حداقل دولت مثل دوران کرونا شرط حداکثر ۲۰ درصد اجاره بها رو اجرا میکرد... خدایا به دادمون برس