۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۶
«میوه شب عید» بازار را تنظیم نکرد| قیمت صیفی‌جات از موز سبقت گرفت
بازار گزارش می‌دهد؛

«میوه شب عید» بازار را تنظیم نکرد| قیمت صیفی‌جات از موز سبقت گرفت

مشهد- درحالی‌که همه‌ساله میوه شب عید باقیمت‌های متعادل سفره مردم را زینت می‌بخشید اما امسال به دلیل گرانی استقبال چندانی از این میوه نشد و لذا این سهمیه در تنظیم بازار چندان مؤثر نبود.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که خانواده‌ها انتظار داشتند باسیاست های اعمال‌شده در قالب تنظیم بازار بتوانند میوه شب عید را به قیمت‌های ارزان و کمتر از کیلویی ۲۰ هزار تومان تهیه کنند اما متأسفانه با رشد دوباره قیمت‌ها دست آن‌ها از بازار میوه و تره‌بار نیز کوتاه ماند.

به گزارش خبرنگار بازار؛ قیمت میوه و تره‌بار در نخستین ماه از سال جدید با رشد مضاعفی همراه شد و حتی بسیاری از خانواده‌ها از خرید میوه شب عید باقیمت‌های تعادلی نیز منصرف شدند.

عرضه پرتقال به ازای هر کیلو با نرخ ۲۵ هزار تومان و سیب‌درختی به ازای هر کیلو به قیمت ۳۰ هزار تومان موجب شد تا بسیاری از شهروندان امسال سبد خرید کوچک‌تری نسبت به گذشته به دست بگیرند.

درحالی‌که انتظار می‌رفت سیب باقیمت‌ متوسط ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و پرتقال باقیمت هر کیلو ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان عرضه شود اما با آغاز تعطیلات سال نو، قیمت هر کیلو سیب متوسط به بالا از قرار هر کیلو ۳۵ هزار تومان و هر کیلو پرتقال به ۲۵ هزار تومان رسید.

«میوه شب عید» بازار را تنظیم نکرد| قیمت صیفی‌جات از موز سبقت گرفت

در طی دو هفته گذشته هم‌چنین خیار و برخی از محصولات مانند فلفل دلمه‌ای رشد ۵۰ درصدی را تجربه کردند و لذا قیمت هر کیلو خیار به ۵۰ هزار تومان و فلفل دلمه‌ای به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرنگار بازار؛ قیمت موز نیز به‌عنوان یکی از میوه‌های پرطرفدار و مشتری‌پسند با نوسان دلار دچار تشنج شد و به کیلویی ۸۰ هزار تومان در بازار رسید. اما بااین‌حال نتوانست باقیمت برخی صیفی‌جات مانند فلفل دلمه‌ای رقابت کند.


گران‌فروشان مزید بر علت شدند

به گزارش خبرنگار بازار؛ اگرچه قیمت میوه برحسب درجه و کیفیت متفاوت بوده و بارهای داخل میدان با نرخ‌های گوناگونی ارائه می‌شود اما بی‌تعارف باید اذعان کرد که برخی از فروشندگان هم به بهانه‌های مختلف سود بیشتری بر روی کالا محاسبه می‌کنند.

به‌طور مثال سیب‌زمینی در حال حاضر در میدان بار از کیلویی ۵ تا ۱۰ هزار تومان هزار تومان عرضه می‌شود اما همین محصول در بسیاری از مغازه‌ها کیلویی ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد یعنی با احتساب ۱۲۰ درصد سود!

سیب‌زمینی در حال حاضر در میدان بار از کیلویی ۵ تا ۱۰ هزار تومان هزار تومان عرضه می‌شود اما همین محصول در بسیاری از مغازه‌ها کیلویی ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد یعنی با احتساب ۱۲۰ درصد سود!

میوه کیوی نیز که در میدان بار از کیلویی ۲۵ تا ۴۵ هزار تومان بسته به کیفیت قابل‌عرضه است در مغازه‌های بالای شهر کیلویی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان در حال فروش است.

این در حالی است که مغازه‌های شهر مجاز هستند تا ۳۵ درصد سود به نرخ میوه برحسب فاکتور خرید عمده‌فروشی اضافه کنند، اما وقتی به سراغ میوه‌فروشی‌های شهر می‌رویم، در برخی مناطق، قیمت میوه از ۵۰ درصد تا ۱۵۰ درصد گران‌تر از میدان بار است.

اغلب مشتریان میوه‌فروشی‌ها معتقدند میوه در بازار قیمت ثابتی ندارد و قیمت آن با توجه به خواست میوه‌فروش و بدون وجود هیچ سازوکار نظارتی معین می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار باوجودآنکه بنا بر گفته مسئولان از ۲۵ اسفند سال گذشته ۸۰۰ تن میوه با مشارکت اتحادیه صنف بارفروشان و سازمان تعاون روستایی تأمین و با نرخ مصوب در بازارهای منتخب سطح شهر توزیع شد اما بنا بر اظهارات مردم میوه‌های تنظیم بازاری، آن‌گونه که انتظار می‌رفت نقشی در تنظیم بازار میوه عید نداشت و میوه‌های باکیفیت‌های متوسط به بالا، همچنان گران و خرید آن از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است.


برخورد با متخلفان

نظارت، کنترل و پایش مستمر زنجیره محصولات بخش کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم یکی از وظایفی است که به سازمان جهاد کشاورزی محول شده است لذا در این راستا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در پاسخ به بازار مبنی بر اینکه برای مهار این تخلفات و گرانی‌های افسارگسیخته چه اقدامی انجام‌شده است به ما می‌گوید: نظارت و بازرسی بر عملکرد مطلوب فروشندگان و تأمین‌کنندگان مواد غذایی رسالت خطیری است که بر عهده جهاد کشاورزی است و نظارت، کنترل و پایش مستمر زنجیره محصولات بخش کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم توسط جهاد کشاورزی مدیریت می‌شود.

«میوه شب عید» بازار را تنظیم نکرد| قیمت صیفی‌جات از موز سبقت گرفت

محمد میری دیسفانی بابیان اینکه از ۱۵اسفند سال ۱۴۰۱ بازرسی و نظارت در این حوزه به‌طور مستمر در دستور کار قرار داشته است اظهار می‌کند: در این راستا تعداد گروه های بازرسی فعال شامل نیروهای اداره نظارت و بازرسی و ۱۰ درصد از نیروهای بخش‌های مختلف سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر همکاران مدیریت جهاد کشاورزی مشهد درمجموع روزانه تعداد ۶۰ نفر در قالب ۳۰ گروه نظارتی در طرح تشدید نظارت بر روند عرضه کالا مشغول فعالیت بودند.

وی ابراز می‌کند: در این راستا اولویت‌های کالایی که طی روزهای اخیر و در مقاطع زمانی و مناسبتی مربوط به ایام نوروز و ماه مبارک رمضان موردتوجه قرار گرفت شامل قند و شکر، روغن نباتی، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج و میوه و تره‌بار و آجیل و خشکبار بود.

میری دیسفانی بیان کرد: اولویت‌بندی کاری و تمرکز نظارت و بازرسی از انبارها و سردخانه‌ها و تأمین‌کنندگان عمده کالاهای اساسی، شرکت‌های بخش پخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های شهرداری و نیز فروش اینترنتی کالاهای سهمیه‌ای در اولویت مستمر بازرسی‌های میدانی قرار داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با شاره به افزون بر ۱۳۲۰ مورد بازدید از واحدهای مختلف صنفی در حوزه محصولات کشاورزی توسط کارشناسان و بازرسان اداره نظارت و بازرسی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان می‌کند: طی بازدید از مراکز صنفی و غیر صنفی در سراسر شهرستان مشهد تعداد ۲۳۵ مورد تخلف که شامل عرضه خارج از شبکه کالا، گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و ۱۰۰ پرونده تخلف عدم درج قیمت، عدم ارائه صورتحساب، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عدم رعایت تکالیف صنفی باارزش ریالی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال تنظیم و پرونده‌های مربوطه در سامانه سیمبا ثبت و به مراجع قضایی ارسال شد.

وی اظهار می کند: جلسات توجیحی و در پی آن بازرسی از کارخانه‌ها تولیدی بخش کشاورزی در مورد درج قیمت که تخلفات تبانی بین تولیدکننده و شبکه توزیع برای درج قیمت غیرواقعی و اجحاف به مصرف‌کنندگان پیگیری می‌شود و جلسات مختلف برای ساماندهی امور نظارت و بازرسی و شبکه گندم آرد و نان انجام‌شده است و با محوریت بررسی گزارش‌ها مردمی تخلفات در حال پیگیری و روزانه قیمت ۸۲ قلم کالای بخش کشاورزی در سطح بازار بررسی می‌شود.


کمبود میوه ریشه گرانی

در همین حال رئیس اتحادیه میوه‌فروشان مشهد از کمبود میوه و افزایش قیمت حمل‌ونقل به عنوان ریشه گرانی محصولات کشاورزی در طی ایام تعطیلات نوروزی خبر داد.

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان مشهد از کمبود میوه و افزایش قیمت حمل‌ونقل به عنوان ریشه گرانی محصولات کشاورزی در طی ایام تعطیلات نوروزی خبر داد

حمید آزادی در این رابطه اذعان کرد: کاهش ارسال میوه از شهرستان‌ها به دلیل تعطیلات به مشهد و در کنار آن هزینه حمل در قیمت تمام‌شده میوه تأثیرگذار است.

وی افزود: نرخ بعضی از میوه‌ها مثل موز که نوسان ارزبر نرخ آن تأثیرگذار است افزایش قیمت چند برابری پیدا می‌کند و میوه‌های مثل کیوی که عرضه آن کم است و خیار که از جنوب کشور تأمین می‌شود افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته است.

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان مشهد گفت: امسال به دلیل هم‌زمانی ماه رمضان و عید نوروز شاهد کاهش تقاضا بودیم و افزایش تقاضا بیشتر در ۵ روز ابتدایی سال نو بوده است.

کد خبر: ۲۱۴٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha