۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
اقامت نوروزی در استان سمنان ۱۴ درصد بیشتر شد | رشد آمار تصادفات
بازار گزارش می‌دهد؛

اقامت نوروزی در استان سمنان ۱۴ درصد بیشتر شد | رشد آمار تصادفات

سمنان- آمارهای واصله از ستاد تسهیل خدمات نوروزی استان سمنان نشان می‌دهد که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ میزان اقامت مسافران در استان نسبت به سال قبل ۱۴ درصد بیشتر شده است.

بازار، گروه استان‌ها: آمارهایی که ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان اعلام کرده نشان می دهد که میزان اقامت مسافران نوروزی در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۴ درصد بیشتر بوده است همچنین آمارها از افزایش میزان بازدید از اماکن گردشگری و تاسیسات نیز خبر می دهد.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که بعد از دو سال کرونایی و محدودیت هایی که مردم حتی سال قبل داشتند، این میزان افزایش طبیعی بلکه هنوز هم ناکافی است و البته دلیل آن هم شرایط اقتصادی مردم می تواند باشد اما مسئولان استان سمنان بر این عقیده هستند که اقدامات صورت داده برای تسهیل گری سفرهای نوروزی و اسکان هم توانسته میزان مسافران را افزایش دهد.

در ۵۹۱ تصادف جاده‌ای در استان سمنان ۲۲ نفر فوت کردند

مشکل اما اینجا است که در سایه افزایش میزان سفرهای نوروزی در سال جاری تصادفات و تلفات جاده ای نیز بیشتر شده است. مسئولان ستاد خدمات سفرهای نوروزی تلاش داشتند تا با ارائه برنامه های نوروزی میزان ماندگاری مسافران را افزایش و در نتیجه سبب کاهش تصادفات شوند اما آمارها نشان می دهد که تمام این اقدامات هر چند مفید اما ریشه کن کننده تصادفات نخواهد بود.

۲۲ نفر جان باختند

رئیس پلیس راه استان سمنان اعلام کرد در ۵۹۱ تصادف جاده‌ای در استان سمنان ۲۲ نفر فوت کردند و ۲۵۶ نفر مصدوم شدند ۱۰ نفر از این افراد در جاده‌های فرعی و روستایی و ۱۲ نفر در جاده‌های اصلی فوت کردند.

سرهنگ موسی بزرگی با بیان اینکه علت بیش از ۶۰ درصد سوانح رانندگی استان سمنان واژگونی خودرو و یا خروج آن از جاده بود گفت: این حوادث ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده یا رعایت نشدن سرعت مطمئنه بوده است.

همانطور که در یکی از گزارش های نوروزی خبرگزاری تحلیل بازار استان سمنان نیز ذکر شد، علت بیشتر تصادفات جاده ای در استان واژگونی خودروها است چرا که ۶۴۰ کیلومتر از یک هزار کیلومتر مسیر بین تهران تا مشهد در استان سمنان قرار داشته و عملاً فاقد جلوه های بصری است. این محورهای کویری همچنین بین شهرها، با فاصله های طولانی واقع شده اند و در نتیجه بسیار خسته کننده هستند.

اقامت نوروزی در استان سمنان ۱۴ درصد بیشتر شد | رشد آمار تصادفات

ایجاد غرفه‌های صنایع دستی

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه برای کاهش تصادفات جاده ای اقدامات خوبی در استان صورت گرفت، گفت: نوروزگاه ها در ورودی شهرهای استان سمنان میزبان خیل عظیم گردشگران بودند تا هم خستگی شان کاهش پیدا کند و هم به لحاظ خرید محصولات تولیدی استان و مسائل اقتصادی، به اقتصاد بومی کمک شود.

ایجاد ۲۱ نوروزگاه برای برگزاری مراسم آیینی نوروزی در استان سمنان

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه استقرار دستگاه های خدمت رسان در ۲۵۰ نقطه از جاده های استان شامل اورژانس، راهداری، پلیس راه و ... از دیگر اقداماتی بود که امسال صورت گرفت، بیان کرد: ۴۰ روستای گردشگری در محور کریدور اصلی نیز برای پذیرایی از مسافران نوروزی، آماده بوده و با تابلوهایی مسافران را به سمت خویش فرا خواندند تا بتوانیم شاهد افزایش ماندگاری مسافران باشیم.

علیرغم تمام مسائلی که استاندار سمنان نیز به آن اشاره داشت امسال هم شاهد افزایش تصادفات و تلفات جاده ای در استان سمنان بودیم. استانی که هشت ساعت طول می کشد تا مسافران نوروزی از ابتدای آن یعنی پاسگاه شریف آباد تا انتهای آن یعنی فرومد میامی، گذر کنند.

۲۱ نوروزگاه ایجاد شد

دبیر ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، از ایجاد ۲۱ نوروزگاه برای برگزاری مراسم آیینی نوروزی خبر داد و گفت: این نوروزگاه ها در ورودی شهرهای استان بازی ها و رقص های محلی، غذاهای محلی و بومی، انواع نان های استان و .... را برای مسافران ارائه می کردند تا در کنار موضوع اقتصادی و فروش صنایع دستی، بتوانیم موضوع خستگی مسافران را نیز پوشش دهیم.

امیر کرم زاده تاکید کرد: ۲۶۵ هزار و ۹۳۶ هزار مسافر نوروزی در ایام نوروز در مراکز اقامتی استان شامل هتل، مهمان‌پذیر، هتل‌آپارتمان، اقامتگاه بوم‌گردی، خانه مسافر، اقامتگاه‌های موقت، تأسیسات اقامتی وابسته به آموزش‌وپرورش، مهمان‌سرای ادارات، سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌های دانشجویی و ... اقامت کردند.

وی از بازدید ۳۸۷ هزار و ۲۱۹ گردشگر از جاذبه‌های استان شامل تاریخی، طبیعی، مذهبی و ... خبر داد و افزود: میزان اقامت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است از سوی دیگر آمارها نشان می دهد که میزان بازدید از اماکن گردشگری استان هم بیشتر از سال قبل بوده است.

اقامت نوروزی در استان سمنان ۱۴ درصد بیشتر شد | رشد آمار تصادفات

۲۲۸ غرفه ایجاد شد

مدیرکل صنایع دستی استان سمنان در ادامه و با بیان اینکه۲۱ برنامه نوروزگاهی با برپایی ۲۲۸ غرفه صنایع‌دستی در استان یکی از اقدامات ما در ایام تعطیلات نوروزی بود، بیان کرد: هدف از برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی معرفی صنایع‌دستی استان و رونق اقتصادی و ماندگاری مسافران است

کرم زاده همچنین با بیان اینکه باهدف خدمت‌رسانی مطلوب به مسافران، موکب‌هایی در استان برای خدمت‌رسانی به مسافران ایجاد شد، تاکید کرد: ۷۳ پایگاه اطلاع‌رسانی توسط میراث فرهنگی، جمعیت هلال‌احمر، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها باهدف راهنمایی مسافران برپا شد.

آمارها نشان می دهد که میزان اقامت مسافران در اماکن گردشگری بخش خصوصی استان سمنان هم رشد داشته اما این رشد آنچنان هم قابل توجه و در خور نبوده است. کارشناسان اقتصادی اما یکی از مهمترین دلایل آن را مسائل اقتصادی و موانع مالی برای مسافرت مردم به ویژه قشر متوسط می دانند.

سفرهای نوروزی دیگر اولویت نیست

یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه آمارهای مسئولان استانی خوب است اما باید در نظر گرفت که بعد از دو، سه سال کرونایی، امسال باید شاهد افزایش ۳۰ درصدی مسافران می بودیم در حالی که آمارها نشان از افزایش ۱۴ درصدی خبر می دهند، گفت: مشکل عمده اینجا است که مدت ها می شود که سفر دیگر اولویت ده گانه خانواده های ایرانی نیز محسوب نمی شود.

پوشاک و خوراک و درمان، حمل و نقل، تحصیل و ده ها مورد دیگر جایگزین سفر در اولویت های خانوار ایرانی به خصوص قشر متوسط شده است

محسن شریفی با بیان اینکه پوشاک و خوراک و درمان، حمل و نقل، تحصیل و ده ها مورد دیگر جایگزین سفر در اولویت های خانوار ایرانی به خصوص قشر متوسط شده است، بیان کرد: مشکل اما اینجا است که ما نتوانسته ایم شرایط سفر را به لحاظ اقتصادی برای خانواده ها مهیا سازیم وگرنه در استانی مانند سمنان که استان معبر است نه مقصد، باید افزایش ۴۰ درصدی مسافران رقم می خورد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های انجام‌شده توسط اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر در خور توجه و شایسته تقدیر است اما موضوع اصلاً سفر نیست موضوع اولویتی است که دیگر وجود ندارد، افزود: بسیاری از خانواده ها علاقمند به سفر هستند اما سفر با خودروی شخصی بدون اسکان حتی در هتل های گران و فقط با اسکان در مراکز نوروزی آموزش و پرورش و بوم گردی ها هم برای یک خانواده چهار نفره کمتر از روزی یک الی یک و نیم میلیون تومان هزینه ندارد که هزینه ای قابل توجه برای قشر متوسطی است که کل حقوق یک ماهشان به هشت میلیون تومان نمی رسد.

کاهش تصادفات و ماندگاری مسافران از اهداف ستاد خدمات سفر است هرچند اولی امسال هم محقق نشد اما بازهم به نسبت به یک دهه قبل، شاهد کاهش تصادفات هستیم چرا که اولاً محورهای استان سمنان همگی یک طرفه شده و در ثانی نقاط حادثه خیز هم به خوبی برطرف شده اند اما سوال اینجا است که آیا همین مقدار تصادفات هم زیاد نیست؟

کد خبر: ۲۱۴٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha