۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
بازگشت سوریه به جهان عرب؛ شکوفایی جدید بازارهای خاورمیانه| ایران و عربستان بازیگران قدرتمند منطقه
گفتگوی بازار با تحلیلگر آمریکایی_سوری؛

بازگشت سوریه به جهان عرب؛ شکوفایی جدید بازارهای خاورمیانه| ایران و عربستان بازیگران قدرتمند منطقه

صیونی می گوید: در حال حاضر خاورمیانه جدیدی در حال ظهور است و ایران و عربستان سعودی در صلح و هماهنگی رهبری این منطقه جدید را با رد ترفندهای متقلبانه قدیمی امریکا را بر عهده دارند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: وزیر خارجه عربستان طی هفته‌های آتی به دمشق می‌رود تا به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دعوت‌نامه‌ای را برای حضور در نشست سران که قرار است در ۱۹ مه در ریاض برگزار شود، تقدیم کند. ریاض قصد دارد با حضور همه کشورهای عربی و بایکوت نکردن هیچ کشور عربی در نشست سران عربی، آن را با موفقیت برگزار کند در حالی که ارتباط و تماس ریاض و دمشق از مدتی پیش آغاز شده است. عده ای از تحلیلگران اینگونه استدلال کرده اند که حضور بشار اسد در این نشست سران می‌تواند رسماً به انزوای سوریه پایان دهد.

در همین راستا، خبرنگار بازار گفتگویی با «استیون صیونی»، روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی آمریکایی_سوری در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ترتیب داده که در ادامه می خوانیم.

«استیون صیونی»، روزنامه نگار برنده جایزه های معتبر بین المللی و سردبیر «میدل ایست دیسکورس» Mid East Discourse است. وی همچنین، در راشا تودی، سوریه نیوز و همچنین برنامه های تلویزیونی و رادیویی بین المللی به عنوان کارشناس حضور دارد.

* وزیر خارجه عربستان طی هفته‌های آتی به دمشق می‌رود تا به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دعوت‌نامه‌ای را برای حضور در نشست سران که قرار است در ۱۹ مه در ریاض برگزار شود، تقدیم کند. حضور بشار اسد در این نشست سران می‌تواند رسماً به انزوای سوریه پایان دهد. دیدگاه شما در این خصوص در شرایط بحرانهای کنونی در جهان چیست؟ آیا با توجه به نزدیکی روابط عربستان با امریکا تحریمها از روی سوریه برداشته خواهد شد؟

دعوت عربستان سعودی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب، نقطه عطفی در وضعیت کنونی خاورمیانه است. این موضوع نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، موضع جدیدی در قبال سوریه اتخاذ کرده که با موضع انزوای آمریکا متفاوت است. او مایل به نشان دادن یک رهبری مستقل است.

روزهایی که عربستان صرفاً از آنچه واشنگتن دیکته می کرد و از امریکا پیروی می کرد، گذشته است. تحریم‌ های سوریه در مقطعی برداشته خواهد شد و جهان عرب بر این تصمیم تأثیرگذار خواهد بود، اما احتمالاً این موضوع زمان بر است، زیرا کنگره آمریکا درگیر این مسئله است.

* ریاض قصد دارد با حضور همه کشورهای عربی و بایکوت نکردن هیچ کشور عربی در نشست سران عربی، آن را با موفقیت برگزار کند در حالی که ارتباط و تماس ریاض و دمشق از مدتی پیش آغاز شده است. حضور سوریه در این نشست تا چه اندازه در توسعه مناسبات با عربستان موثر است؟

بازیابی و بازسازی سوریه بدون کمک عربستان سعودی محقق نمی شود. چندین سال است که صحبت از بازگرداندن سوریه به جمع کشورهای عربی مطرح شده و اکنون زمان این موضوع فرا رسیده است، در حالی که البته زمان زیادی در راه است.

اکنون که اکثر کشورهای عربی اخوان المسلمین را به عنوان منبع مرگ، ویرانی و تفرقه به رسمیت شناخته اند، جهان عرب می تواند در صلح و گفتگوی سازنده متحد شود

چندین کشور عربی در حمایت از حمله آمریکا و ناتو به سوریه برای تغییر رژیم مشارکت داشته اند. کویت و قطر در اردوگاه ضد سوریه تنها مانده اند، اما این مسئله تنها نشان دهنده ارتباط آنها با ایدئولوژی اخوان المسلمین و حمایت آمریکا از آغاز سال ۲۰۱۱ است. اکنون که اکثر کشورهای عربی اخوان المسلمین را به عنوان منبع مرگ، ویرانی و تفرقه به رسمیت شناخته اند، جهان عرب می تواند در صلح و گفتگوی سازنده متحد شود.

* عربستان قصد دارد از ایران و ترکیه به عنوان مهمان در نشست سران کشورهای عربی دعوت کند و این اجلاس قرار است که پیش از برگزاری نشست کشورهای عربی و ایران در پکن، برگزار شود. با توجه به توافق اخیر ایران و عربستان با میانجیگری چین، عربستان چه هدفی را از حضور ایران و حل مسائل منطقه دنبال می کند؟

عربستان و ایران هر دو به عنوان نیروگاه های منطقه ای در خاورمیانه در نظر گرفته می شوند؛ در حالی که جغرافیا، تاریخ و اسلام را به اشتراک می گذارند. همچنین، این دو کشور می توانند با همکاری یکدیگر، نیرویی قدرتمند برای صلح و رفاه در منطقه باشند.

ایران و عربستان با حذف نفوذ آمریکا در سیاست در قبال یکدیگر، مستقلاً و به نفع خود پیش قدم شده اند

زمینه همکاری مشترک جدید آنها با میانجیگری چین نیز قابل توجه است؛ در حالی که امریکا به دنبال حفظ هرج و مرج و اختلاف دو کشور بوده است. در همین راستا، رهبران ایران و عربستان هم متوجه شده اند که با همکاری هماهنگ می‌توانند به اهدافی دست یابند که هر دو کشور را امن‌ تر، قوی‌ تر و موفق‌ تر کنند. آنها با حذف نفوذ آمریکا در سیاست در قبال یکدیگر، مستقلاً و به نفع خود پیش قدم شده اند.

* بازگشت سوریه به اتحادیه عرب دارای چه تبعات اقتصادی در روابط با برخی از کشورها من جمله ایران با توجه به اقداماتی که ایران در سوریه در جهت بازسازی انجام داده است ؟

زمانی که سوریه جایگاه خود را در میان اتحادیه عرب از سر بگیرد، شکوفایی جدیدی در بازار خاورمیانه آغاز خواهد شد. سوریه با گشودن بازار صادرات خود به جهان عرب به لحاظ اقتصادی منتفع شده؛ ضمن اینکه قادر خواهد شد محصولات و خدمات را از شرکای خود در اتحادیه عرب وارد کند؛ در حالی که تحریم‌ های آمریکا و اتحادیه اروپا، سوریه را از واردات بسیاری از محصولات ضروری، حتی دارو و قطعات جایگزین تجهیزات پزشکی منع کرده است.

بازسازی در سوریه ممکن است چندین دهه طول بکشد، در حالی که این کشور مطمئناً به مقدار زیادی پول برای تأمین مالی نیاز دارد. سوریه از کمک مالی جهان عرب برای بازسازی و پروژه های جدید در سوریه نیز بهره خواهد برد.

* موضع کشورهای عربی از بازگشت این کشور عضو تاثیرگذار جبهه مقاومت ضدصهیونیستی به اتحادیه عرب و عادی سازی روابط با سوریه چیست؟ چرا دوحه با این بازگشت مخالف و موضعی در رد احیای روابط با دمشق دارد؟

جهان عرب همچنان ضدصهیونیست و هنوز خواهان احیای حقوق فلسطینیان است. افزون بر این، جهان عرب خواهان پایان دادن به سیاست های آپارتاید در اسرائیل نیز هست. برخی از کشورهای عربی یک پیمان عادی سازی با اسرائیل دارند، اما آن را یک پیمان اقتصادی و امنیتی می دانند. در میان کشورهای عربی، قطر، همچنان از ایدئولوژی سیاسی اخوان المسلمین پیروی می کند و این موضوع آنها را از پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب باز داشته است.

اوباما اخوان المسلمین را به جایگاه خود به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی ارتقا داد و به بهار عربی دامن زد در حالی که حمله ایالات متحده و ناتو به کشورهای عربی در جهت تغییر رژیم و تحقق سیاست ایالات متحده در ایجاد خاورمیانه جدید صورت گرفت

اخوان المسلمین، کشورهای لیبی، مصر، سوریه را ویران کرد و باعث هرج و مرج در عربستان سعودی، امارات و روسیه شد. حتی اردن نیز از این ایدئولوژی آسیب دیده است. ترکیه نیز همچنین شروع به دور شدن از افراط گرایان کرده و اکنون قطر باید از پیروی از این گروهها اجتناب کند.

البته ممکن است زمان زیادی بگذرد تا قطر یک راه میانه پیدا کند. با نگاهی به گذشته درمی یابیم که این رئیس جمهور ایالات متحده اوباما بود که اخوان المسلمین را به جایگاه خود به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی ارتقا داد و به بهار عربی دامن زد در حالی که حمله ایالات متحده و ناتو به کشورهای عربی در جهت تغییر رژیم و تحقق سیاست ایالات متحده در ایجاد خاورمیانه جدید صورت گرفت.

در واقع، در حال حاضر خاورمیانه جدیدی در حال ظهور است و ایران و عربستان سعودی در صلح و هماهنگی، رهبری آن را بر عهده دارند، زیرا آنها ترفندهای متقلبانه قدیمی که توسط آمریکا برای تفرقه و تسخیر استفاده می شود، را رد می کنند.

کد خبر: ۲۱۴٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha