۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
اوپک به داد بازار نفت رسید| تولید کم نمی شد قیمت ها به کمتر از ۷۰ دلار می رسید
کاهش داوطلبانه تولید طلای سیاه تا کی ادامه پیدا می کند؟

اوپک به داد بازار نفت رسید| تولید کم نمی شد قیمت ها به کمتر از ۷۰ دلار می رسید

تصمیم به کاهش داوطلبانه تولید ۱.۱۶ میلیون بشکه ای برخی اعضای اوپک، قیمت ها را به کانال ۸۰ دلار رساند. خطیبی کارشناس انرژی مدعی است که این تصمیم ضمانت اجرایی نداشته و باید در کارتل به تصویب برسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: کاهش داوطلبانه تولید نفت برخی از اعضای اوپک پلاس قیمت ها در بازار را صعودی کرد. امروز بهای معاملات آتی نفت برنت با سه دلار و ۹۴ سنت افزایش، به ۸۳ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت آمریکا با سه دلار و ۸۴ سنت افزایش، به ۷۹ دلار و۵۱ سنت در هر بشکه رسید.

اگر اعضای اوپک چنین تصمیمی را نمی گرفتند ممکن بود که قیمت ها به کمتر از ۷۰ دلار برسد چرا که از یک طرف با کاهش تقاضای فصلی و از سوی دیگر با احتمال وقوع رکود اقتصادی در برخی از کشورهای اروپایی مواجه هستیم

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک به بازار می گوید: اگر اعضای اوپک پلاس چنین تصمیمی را نمی گرفتند ممکن بود که قیمت ها به کمتر از ۷۰ دلار برسد چرا که از یک طرف با کاهش تقاضای فصلی و از سوی دیگر با احتمال وقوع رکود اقتصادی در برخی از کشورهای اروپایی مواجه هستیم.

او با اشاره به افزایش دما می گوید: در فصل بهار شرایط جوی به گونه ای است که نه نیازی به سیستم های سرمایشی است و نه سیستم های گرمایشی به همین دلیل کمترین سطح مصرف انرژی را در فصل بهار شاهد هستیم.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه مقدار تقاضا در بازار نفت در فصل بهار افت فصلی زیادی را تجربه می کند، اظهار داشت: در حال حاضر تقاضا با عرضه موجود تناسبی نداشت و همین مساله موجب شده بود که در هفته های گذشته شاهد روند نزولی قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.

او ادامه داد: با اجرایی شدن تصمیم اوپک پلاس تنها یک درصد از عرضه جهانی نفت در ماه مه کاسته می شود، این در حالی است که کاهش تقاضا در بازار جهانی خیلی بیشتر از این حرف هاست.

تصمیمی که ضمانت اجرایی ندارد

اوپک و متحدانش شامل روسیه، با اعلام کاهش تولید حدود ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز در روز یکشنبه، بازارهای جهانی را در شوک فرو بردند. این تصمیم اوپک پلاس همچنین پس‌از آن گرفته شد که آمریکا و فرانسه آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی خود را اعلام کردند. بعد از این اعلام این تصمیم الکساندر نواک معاون نخست‌ وزیر روسیه اعلام کرد این کشور کاهش تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای خود را تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داد.

کاهش داوطلبانه قیمت ها ضمانت اجرایی نداشته و ممکن است که برخی از کشورها چند وقت دیگر حاضر به عمل به آن نباشند. به همین دلیل این تصمیم باید در نشست آتی کارتل به تصویب نهایی برسد

با این وجود نماینده سابق ایران در اوپک مدعی است که کاهش داوطلبانه قیمت ها ضمانت اجرایی نداشته و ممکن است که برخی از کشورها چند وقت دیگر حاضر به عمل به آن نباشد.

او مدعی است که این کاهش تولید باید در نشست آتی اوپک به تصویب رسیده تا به نوعی کشورها خود را متعهد به اجرای آن بدانند و از حالت داوطلبانه بودن خارج شود.

بازار نفت به کدام سو حرکت می کند؟

نفت برنت ماه میلادی گذشته به دلیل نگرانی از این که بحران بانکی جهانی و افزایش نرخ بهره به تقاضا برای سوخت ضربه خواهد زد، به پایین‌ترین قیمت ۱۵ ماه گذشته نزول کرده بود.

به دنبال کاهش تولید برخی از اعضای اوپک پلاس برخی تحلیلگران اعلام کردند که این کاهش تولید قیمت نفت را ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش می‌دهد. بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس هم پیش‌بینی خود از قیمت نفت خام برنت را به‌دنبال اطلاعیه اوپک پلاس را هم بالا برد. به گزارش رویترز تحلیلگران این بانک سرمایه‌گذاری طی یادداشتی اعلام کردند قیمت نفت خام برنت تا پایان سال جاری میلادی ۵ دلار نسبت‌به پیش‌بینی قبلی افزایش یافته و به ۹۵ دلار در هر بشکه می‌رسد و در پایان ۲۰۲۴ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه بالا می‌رود. این رقم ۳ دلار بالاتر از پیش‌بینی قبلی است.

البته خطیبی کارشناس انرژی مدعی است که این رشد قیمتی که امروز در بازار جهانی شاهد بودیم حاصل جو روانی این تصمیم بوده و بعید است در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.

به گفته او، تصمیم اوپک پلاس مانع افت بیشتر قیمت ها شده و آن را متوقف می کند اما با توجه به وضعیت تقاضا در بازار این احتمال که بتواند باعث جهش قیمت ها در فصل بهار و تابستان شود یا آن را به کانال ۹۰ دلار یا بالاتر برساند، خیلی ضعیف است.

کدام کشورها تولیدات خود را کاهش می دهند

بر اساس آنچه اعلام شده این کاهش تولید داوطلبانه از ماه مه آغاز می‌شود و تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت. عراق طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد تولید خود را ۲۱۱ هزار بشکه در روز پایین می‌آورد. امارات ۱۴۴ هزار بشکه در روز، کویت ۱۲۸ هزار بشکه، عمان ۴۰ هزار بشکه، الجزایر ۴۸ هزار بشکه و قزاقستان ۷۸ هزار بشکه در روز از تولید خود را کاهش خواهند داد.

کد خبر: ۲۱۳٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha