۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
واردات بنزین و گازوئیل در مقاطعی از سال ۱۴۰۱
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد

واردات بنزین و گازوئیل در مقاطعی از سال ۱۴۰۱

شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: تراز کلی تولید و مصرف بنزین در سال ۱۴۰۱ مثبت بود، اما در سال ۱۴۰۲، قطعا واردکننده بنزین و گازوئیل می‌شویم.

به گزارش بازار، مالک شریعتی نیاسر، گفت: در خلال بررسی لایحه بودجه، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی مجلس اعلام کرد که طبق پیش بینی دولت، در سال آینده (۱۴۰۲)، ۶۰۰ میلیون دلار واردات بنزین و ۳۰۰ میلیون دلار واردات گازوئیل داشته باشیم.
وی افزود: این موارد، جزو مفروضات تبصره ۱۴ قانون بودجه است که به طور میانگین، حدود یک میلیارد دلار واردات بنزین و گازوئیل خواهیم داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق این مفروضات، درآمد دولت از محل فروش داخلی گازوئیل، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ این در حالی است که معادل ریالی ۳۰۰ میلیون دلار واردات گازوئیل، بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان می شود.

شریعتی نیاسر همچنین گفت: این مدل سیاست ورزی، کاملا نادرست است؛ در این حوزه نیاز به خانه تکانی اساسی داریم. برای اصلاح این مسیر در مجلس اقداماتی انجام شده اما هیچ یک تصویب نشده؛ در دولت هم اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: این مسیر قابل ادامه نیست چون روزی کشور را دچار مشکل می کند. باید حتما ریل گذاری را در حوزه بنزین و گازوئیل تغییر دهیم. تامین نیازهای مردم به شکل یارانه ای باید انجام شود؛ زیرا حذف یارانه و دریافت قیمت تمام شده از مردم کاملا غلط است.

این نماینده مجلس ادامه داد: فرق بنزین و گازوئیل با برق و گاز، در این است که تقریبا در همه جای کشور، مردم از برق و گاز استفاده می کنند و می توان نظام پلکانی تعیین قیمت را بر اساس خوش مصرف و بدمصرف بودن مردم، تعریف کرد اما در مورد بنزین و گازوئیل، چون همه مردم خودرو ندارند، نمی توان نظام تعیین قیمت پلکانی را اعمال کرد.

وی با تاکید بر قاچاق گسترده حامل های انرژی به ویژه گازوئیل، در پاسخ به این سوال که آیا واردات بنزین و گازوئیل آغاز شده است، یا خیر؟، گفت: در مقاطع کوتاهی از سال ۱۴۰۱، نیاز به این مسئله داشتیم و اتفاق افتاد اما تراز کلی تولید و مصرف، مثبت بوده است. چون دولت برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی واردات کرده است، احتمالا در این سال، تراز تولید و مصرف، منفی می شود.

کد خبر: ۲۱۳٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha