۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
بدبینی مردم به سرمایه‌گذاری در بخش تولید| دلار و طلا جذاب‌تر است
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار عنوان کرد؛

بدبینی مردم به سرمایه‌گذاری در بخش تولید| دلار و طلا جذاب‌تر است

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از راهکارهای ارتقای تولید، سرازیر شدن سرمایه های مردمی به تولید است، گفت: مردم به سرمایه گذاری های تولیدی خوش بین نیستند.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه یکی از راهکارهای ارتقای تولید، سرازیر کردن نقدینگی به سمت تولید است، بیان کرد: مردم ترجیح می‌دهند که به جای سرمایه‌گذاری در تولید، طلا و دلار بخرند چرا که اولاً وضعیت واحدهای تولیدی را در یک دهه اخیر می بینند ثانیاً وضعیت بازارهای تولید را نیز مشاهده می سازند.

وی با بیان اینکه رفتار دولتی‌ها، فقدان انضباط مالی و همچنین عدم توانمندی دولت در کنترل بازارهای تولیدی سبب شده تا مردم نسبت به سرمایه‌گذاری تولیدی خوش‌بین نباشند، افزود: مردم استان سمنان مشت نمونه خروار مردم کشور، به واسطه همین رفتارها است که به سرمایه گذاری خوش بین نیستند در نتیجه نقدینگی مردم سمت تولید سرازیر نمی شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر انضباط مالی وجود داشت و سیاست های بانکی صورت می گرفت می توانستیم به بهبود شرایط امیدوار باشیم، بیان کرد: مشکل اما اینجا است که سیستم بانکی ما نیز دچار مشکل است چرا که مردم می بینند سپرده های بانکی بدون هیچ ریسکی سودهای کلان می دهند در نتیجه چرا باید نقدینگی مردم سمت تولید سرازیر شود که ریسک دارد؟

طباطبایی با بیان اینکه یکی از مشکلات اقتصادی کشور، نقدینگی است، افزود: دولت تلاش دارد به انحاء مختلف نقدینگی را جمع کند یکبار موضوع خودرو پیش می آید بار دیگر موضوع بورس و ... اما مشکل اینجا است که دولت نمی تواند سیاست های جذب سرمایه و نقدینگی را حفظ کند.

دولت رئیسی هرچه تلاش کرد نتوانست دیگر بورس را به جایگاه دو سال پایانی دولت روحانی بازگرداند

وی با بیان اینکه مثال این امر بورس است، تاکید داشت: اگر دخالت های دولت در بورس نبود، بهترین راهکار برای کاهش نقدینگی و سوق دادن آن به سمت تولید بود اما متاسفانه دولت بازهم یک تصمیم اشتباه گرفت و در همان سال دولت روحانی تیشه به ریشه بورس و اعتماد مردم زد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت رئیسی هرچه تلاش کرد نتوانست دیگر بورس را به جایگاه دو سال پایانی دولت روحانی بازگردد، بیان کرد: بازگرداندن اعتماد مردم برای سرمایه گذاری یکی از دشوارترین کارها است اما اگر دولت بتواند این اقدام را صورت دهد قاعدتاً بهترین خدمت را به اقتصاد کرده است.

طباطبایی با بیان اینکه باید برای ارتقای تولید، بخش خصوصی تقویت شود از سویی دولت اصلاً توان و بودجه این امر را ندارد و از سوی دیگر تولید هم با مشکلات و موانعی روبرو است، ابراز کرد: بهترین حالت این است که بتوانیم نقدینگی و سرمایه های مردم را به سمت تقویت تولید سوق دهیم اما در مقطع کنونی اقبال دلار و طلا و رمز ارز و ... بیش از تولید است.

کد خبر: ۲۱۳٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha