۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
این پایان بی مهری است؟ | در آستانه تحویل ۲۰ هزار مسکن مهر در شهرهای جدید
«بازار» گزارش می دهد

این پایان بی مهری است؟ | در آستانه تحویل ۲۰ هزار مسکن مهر در شهرهای جدید

تلاش دولت سیزدهم برای اتمام و بسته شدن پرونده مسکن مهر در سال ۱۴۰۲ وارد مرحله پایانی خود شده و قرار است این پروژه با کمک تسهیلات طرح نهضت ملی بسته شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اگر چه وزارت راه و شهرسازی بارها و بارها در سال گذشته وعده داده بود تا پایان سال ۱۴۰۱ تمامی واحدهای مسکن مهر نیمه‌تمام و در دست اجرا تکمیل و پیگیری‌های لازم جهت تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای تکمیل‌شده و فاقد خدمات نیز صورت می‌پذیرد اما آنطور که مشخص است بسته شدن پرونده این پروژه بزرگ چه بسا بسیار سخت و دشوار باشد.

تکمیل پروژه مسکن مهر نیازمند تامین منابع مالی قابل توجهی است چرا که دولت با توجه به مشخص بودن میزان آورده متقاضیان نمی توانست این پروژه ها را بدون تزریق منابع مالی تکمیل و تحویل دهد.

ثابت بودن قیمت مسکن مهر باعث شده بود تا تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر به دلیل رشد قیمت نهاده های تولید از سوی سازندگان و پیمانکاران مسکن مهر هر روز با تاخیر مواجه شود

ثابت بودن قیمت مسکن مهر باعث شده بود تا تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر به دلیل رشد قیمت نهاده های تولید از سوی سازندگان و پیمانکاران مسکن مهر هر روز با تاخیر مواجه شود به همین دلیل دولت بر آن شد تا برای تکمیل این واحدها بدون اینکه از متقاضیان مسکن مهر درخواست افزایش آورده داشته باشد آنها را تکمیل و تحویل دهد.

به همین دلیل بود که وزیر راه و شهرسازی بر آن شد تا با اعلام اینکه آورده متقاضیان مسکن مهر افزایش نخواهد یافت و امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود خبری خوشحال کننده به متقاضیان مسکن مهر بدهد.

پایان بی مهری به پروژه مسکن مهر| ۲۰ هزار مسکن مهر در شهرهای جدید در انتظار تحویل

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» که پرسید آیا احتمال دارد آورده متقاضیان مسکن مهر باز هم افزایش یابد ؟ گفت: چون مسکن مهر به صورت قیمت ثابت است و ثبت نامی بوده است بنایی بر افزایش قیمت مسکن مهر نیست.

برای کمک به انبوه سازان تلاش خواهیم کرد انبوه سازان بتوانند مابه التفاوت را جبران کنند. چرا که بعضا برخی واحدهای مسکن مهر ۲۰ تا ۳۰ درصد و برخی تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. بنابراین تلاش می کنیم از درصد بالای پیشرفت به تحویل واحدها اقدام کنیم

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید با این حساب برای کمک به انبوه سازان در مسکن مهر چه خواهیدکرد ادامه داد: برای کمک به انبوه سازان تلاش خواهیم کرد انبوه سازان بتوانند مابه التفاوت را جبران کنند. چرا که بعضا برخی واحدهای مسکن مهر ۲۰ تا ۳۰ درصد و برخی تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. بنابراین تلاش می کنیم از درصد بالای پیشرفت به تحویل واحدها اقدام کنیم.

او با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر در قالب نهضت ملی مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان می شود وعده داد تا پرونده مسکن مهر امسال بسته شود.

اما به واقع بسته شدن این پروژه عظیم نیازمند منابع مالی عظیمی است که قطعا می تواند موجب تحمیل هزینه به دولت شود چرا که قرار نیست آورده متقاضیان افزایش یابد.

چون سقف تسهیلات مسکن مهر پاسخگوی اتمام این پروژه‌ها نیست با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی این پروژه‌ها به نهضت ملی مسکن سوق داده شود

آنطور که دولت، وزارت راه و شهرسازی و در کنار آن سیستم بانکی به نتیجه رسیده اند این است که چون سقف تسهیلات مسکن مهر پاسخگوی اتمام این پروژه‌ها نیست با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی این پروژه‌ها به نهضت ملی مسکن سوق داده شود.

این تصمیم بدین شکل خواهد بود که مالکان مسکن مهر مابه‌التفاوت تسهیلات مسکن مهر را با دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت کنند و بدین ترتیب پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر در قالب نهضت ملی مسکن زودتر به سرانجام و تکمیل شود. هر چند این اقدام نیازمند حمایت سیستم بانکی و به خصوص بانک متولی بخش مسکن خواهد بود.

پایان بی مهری به پروژه مسکن مهر| ۲۰ هزار مسکن مهر در شهرهای جدید در انتظار تحویل

«علی عسکری» سرپرست بانک مسکن در خصوص تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر می گوید: با هماهنگی انجام شده با وزارت راه و شهرسازی، اولویت پرداخت تسهیلات برای واحدهای باقیمانده مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی بالا که به طرح نهضت ملی مسکن منتقل شده اختصاص یافته است.

مقرر شد تا مالکان مابه‌التفاوت تسهیلات مسکن مهر را با دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت کنند و بدین ترتیب پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر در قالب نهضت ملی مسکن زودتر به سرانجام برسد و تکمیل شود

سرپرست بانک مسکن ادامه داد: از آنجایی که سقف تسهیلات مسکن مهر پاسخگوی اتمام این پروژه‌ها نیست با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی این پروژه‌ها به نهضت ملی مسکن سوق داده شد. مقرر شد تا مالکان مابه‌التفاوت تسهیلات مسکن مهر را با دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت کنند و بدین ترتیب پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر در قالب نهضت ملی مسکن زودتر به سرانجام برسد و تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده واحدهای مسکونی مهری که پیشرفت بالایی دارند و به نهضت ملی مسکن انتقال یافته‌اند طی سال ۱۴۰۲ تحویل شود. بانک مسکن تعهد دارد تا تامین مالی واحدهای باقیمانده مسکن مهر هرکدام که قراردادهایشان به نهضت ملی مسکن منتقل می‌شود را انجام دهد تا این کار هرچه سریعتر به سرانجام برسد.

اما آنطور که آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد بیشترین تعداد واحدهای مسکن مهر باقی مانده مربوط به شهرهای جدید با ۲۰ هزار واحد مسکونی است.

پایان بی مهری به پروژه مسکن مهر| ۲۰ هزار مسکن مهر در شهرهای جدید در انتظار تحویل

علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چه تعداد مسکن مهر در شهرهای جدید باقی مانده اند که باید تکمیل و واگذار شود گفت: در روزهای پایانی سال گذشته در شهر پرند ۷ هزار واحد مسکونی، در هشتگرد ۲۲۰۰ واحد مسکونی و در شهر جدید گلبهار نیز ۱۲۰۰ واحد مسکونی مهر تکمیل و واگذار شد. بنابراین تنها ۲۰ هزار واحد مسکونی از تعهدات شهرهای جدید باقی می ماند که باید واگذار شوند.

تا آخر تابستان، پرونده مسکن مهر در شهرهای جدید، با تکمیل ۲۰ هزار واحد باقیمانده، بسته می‌شود

او با بیان اینکه تا آخر تابستان، پرونده مسکن مهر در شهرهای جدید، با تکمیل ۲۰ هزار واحد باقیمانده، بسته می‌شود ادامه داد: این واحدهای مسکونی جزء تعهدات دولت است و به عنوان حاکمیت تلاش خواهیم کرد تا در شش ماه امسال واحدهای مسکن مهر را تحویل دهیم.

به نظر می رسد عزم دولت برای تکمیل و بستن پرونده مسکن مهر این بار جدی تر از قبل باشد چرا که وقتی قرار نیست آورده متقاضیان مسکن مهر افزایش یابد بهترین راهکار این است که مالکان مابه‌التفاوت تسهیلات مسکن مهر را با دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت کنند تا پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر در قالب نهضت ملی مسکن زودتر به سرانجام برسد.

کد خبر: ۲۱۳٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      4 0
      ده سال است منتظر تحویل واحد مسکن مهر پرند پروژه هسا هستیم .دیگه بسه
    • وحیدرستار IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      3 0
      واقعا باعث تأسف که بعداز ده سال انتظار هنوز تکلیف ما روشن نیست
    • سعید شیدایی زاده IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      2 0
      ما الان ده ساله منتظر مسکن مهر بهزیستی هستیم و دولت از ما تهعد گرفتن ولی خبری از مسکن ما نیست
    • آرشام IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      2 0
      یعنی چی مالکان مسکن مهر تسهیلات نهضت ملی را پرداخت کنن ۱۲سال آوارگی بس نیست که میخاهید پول ساختو در غالب نهضت ملی بگیرید .شما ۱۲سال کم کاری کردید .ما باید پوله عقب ماندگی پروژه ها رو بدیم
    • مریم IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 0
      اینا به آیه های قرآن عمل نمی کنن پایبندتعهداتشون نیستن الان برعکس بودچی دولت پدرمون ودرمیاورد
    • مهدی عزیزی IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      1 0
      الان 7ساله تو هشتگرد جدید فاز هفت امیر کبیر کوچه رادمهر ثبت نام کردیم هنوز تحویل ندادن تا کی فکر کنم فرماندار نداره هشتگرد جدید اگه داشت رسیدگی میکرد
    • ک IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
      0 0
      ۱۷ ساله چشم انتظار مسکندمهر پروژه‌های هسا هستیم مملکت نداریم که هر کی به هر کیه