۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
تحلیل کارشناسان از وضعیت بازار مسکن در سال جاری| قیمت ها به اندازه تورم رشد می کند؟
«بازار» گزارش می دهد

تحلیل کارشناسان از وضعیت بازار مسکن در سال جاری| قیمت ها به اندازه تورم رشد می کند؟

بازار مسکن در هفته های پایانی سال گذشته در حالی در واکنش به ریزش نرخ ارز دچار رکود و ثبات قیمت ها شد که این روزها تحلیل برخی کارشناسان نشان می دهد امسال باید در انتظار رشد قیمت به اندازه تورم بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار مسکن شهر تهران در واکنش به ریزش سریالی نرخ ارز در سال گذشته دچار رکود شد و برخی تصور می کردند که قیمت مسکن به واسطه این ریزش می تواند کاهشی شود. اما آگاهان و فعالان بازار این کاهش قیمت را منوط به این دانستند که افت نرخ ارز ادامه دار و مستمر باشد.

به هر صورت بازار مسکن سال پرفراز و نشیبی را در سال ۱۴۰۱ سپری کرد و اگر چه هنوز این بازار خود را با متغیرهای سیاسی و اقتصادی تطبیق نداده است اما به هر سوی به نظر می رسد امسال هم سال پر فراز و نشیبی را پشت سر بگذارد.

فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصاد مسکن معتقد هستند متغیرهایی سیاسی و اقتصادی از اردیبهشت ماه سمت و سوی قیمت و بازار املاک را مشخص می کند و از هم اکنون رفتن به پیشواز پیش بینی و تحلیل بازار مسکن کمی سخت و دشوار است.

تحلیل کارشناسان از وضعیت بازار مسکن در سال جاری| قیمت ها به اندازه تورم رشد می کند؟

بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر برخی عوامل همچون اصلاح نظام یارانه‌ای، نوسانات نرخ ارز، اوضاع سیاسی و بین الملل و در نهایت رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی نوسانات و روند رو به رشد قیمت ها را سپری کرد به طوریکه متوسط قیمت مسکن از ۳۶ میلیون تومان ابتدای سال به بیش از ۵۲ میلیون تومان در پایان سال رسید.

اواخر پارسال قیمت مسکن در تهران با رشد ۶۶ درصد طی یک سال به متری ۵۲ میلیون تومان رسید. این در حالی است که سه ماهه پایانی سال به دلیل انتظارات تورمی، معاملات مسکن رونق گرفت؛ معاملاتی که عمدتا نه از نوع مصرفی بلکه از نوع سرمایه‌گذاری بود.

برخی از املاکی های سطح شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه از اکنون نمی توان در خصوص میزان رشد قیمت مسکن در ماه های بهار و تابستان ارائه کرد می گویند: هنوز مردم در تعطیلات به سر می برند و اگر هم متقاضی خرید و فروش مسکن وجود داشته باشد باید گفت که هنوز قیمت ها به قول املاکی ها در نیامده است.

تحلیل کارشناسان از وضعیت بازار مسکن در سال جاری| قیمت ها به اندازه تورم رشد می کند؟

امیر رضا احمدی یکی از املاکی های میدان ولیعصر می گوید: برخی از مشاوران املاک هنوز در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند و تعداد بنگاههای املاک فعال در سطح شهر بسیار اندک هستند. هر چند اگر متقاضیان مسکن قصد خرید و فروش مسکن داشته باشند با مراجعه به دفاتر املاک این اقدام امکان پذیر و انجام شدنی است اما به هر صورت هنوز قیمت ها تعیین نشده است و اگر بخواهیم با قاطعیت در مورد میزان افزایش قیمت ها صحبت کنیم باید عنوان کنیم که قیمت مسکن به اندازه تورم عمومی رشد خواهد کرد و کاهشی در کار نیست.

او با بیان اینکه بازار مسکن در فروردین ماه سالهاست که کساد است و مربوط به امسال و یا پارسال نمی شود ادامه داد: رشد نرخ ارز در اواخر سال گذشته باعث شد تا قیمت نهاده های ساختمانی به شکل باور نکردنی رشد کند. وقتی انبوه سازان و سازندگان مسکن با این شرایط مواجه شدند قطعا تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده و قیمت نهایی مسکن گذاشت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا تورم عمومی در سال جاری به چه میزان خواهد بود.

این مشاور املاک معتقد است که مسکن اگر به اندازه تورم رشد کند می تواند خوشحال کننده باشد. هر چند ما معتقد هستیم مسکن به اندازه سایر کالاها رشد قیمت نداشته است.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقد هستند که سهم بالای مسکن در سبد خانوار است که باعث می شود تصور شود مسکن نسبت به سایر کالاها رشد بیشتری داشته و بسیار گران شده است.

تحلیل کارشناسان از وضعیت بازار مسکن در سال جاری| قیمت ها به اندازه تورم رشد می کند؟

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: کاهش تولید مسکن به یک سوم باعث شده تا تقاضا از عرضه مسکن به شکل قابل توجهی پیشی بگیرد بنابراین باید اذعان کرد که هنوز مسکن رشد قیمت نداشته است.

او با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی تورم ۴۰ درصدی شده و به نظر می رسد تورم باید فراتر از این عدد باشد تاکید می کند: باید پذیرفت که مسکن هنوز خود را به قیمت دلار ۵۰ هزار تومان نرسانده است. باید تصور بر این شود که چون خرید یک واحد مسکونی در سبد هزینه خانوار بسیار بالا است و سنگین است این موضوع جلب توجه می کند. در حالیکه وقتی با سایر کالاها مقایسه می شود می بینیم که سایر کالاها بیشتر از مسکن گران شده اند و چون خُرد و روزمزه هستند چندان مورد توجه قرار نمی گیرند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه اگر بخواهیم مسکن را با ارزش ارز در نظر بگیریم مسکن هنوز عقب است معتقد است که قیمت مسکن به قدری افزایش یافته است که خریدار واقعی که نیازمند و مصرف کننده است قدرت خرید ندارد. برای میزان افزایش قیمت مسکن در سال جاری باید منتظر ماند اما قطعا این افزایش قیمت به اندازه تورم خواهد بود.

تحلیل کارشناسان از وضعیت بازار مسکن در سال جاری| قیمت ها به اندازه تورم رشد می کند؟

داوود بیگی نژاد نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفتگو با خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن هنوز به اندازه تورم افزایش نداشته می گوید: مسکن در ایران نه یک کالای مصرفی بلکه یک کالای سرمایه ای است. مدت طولانی است که تلاش می کنیم بازار مسکن را در ایران همانند سایر کشورها یک بازار مصرفی معرفی کنیم. در صورتیکه در باور مردم ایران این قسمت از بازار نه تنها مصرفی نیست بلکه سرمایه گذاری است.

وی می افزاید: یکی از بازارهای جا مانده از تورم، مسکن است و این به هیچ وجه جای خوشحالی نه برای مشاوران املاک و نه سازنده ها ندارد. چون واقعیت نکته منفی این موضوع این است که علیرغم اینکه بازار مسکن از رشد قیمت جا مانده است مردم می دانند که این بازار که می خواهد شروع به حرکت کند در سال های قبل مردم خواهان خرید می شدند و علاقمند به سرمایه گذاری می شدند اما امروز مردم مشاهده گر هستند. چرا که قیمت ها به قدری افزایش یافته و قدرت خرید کاهش دارد که مردم توانایی خرید ندارند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه متاسفانه با این اتفاقات اقتصادی رخ داده و با توجه به انباشت تقاضا، در حال حاضر بازار مسکن در رکود تورمی به سر می برد تاکید دارد که بازار مسکن همین الان هم قفل شده است. یعنی اینکه نه خریدار می خرد و نه فروشنده می فروشد.

گزارش‌های میدانی خبرنگار خبرگزاری بازار نشان می دهد که فروشندگان و مالکان هنوز در ورود به بازار مسکن تردید دارند و از اینکه واحد مسکونی خود را به فروش برسانند ترس دارند. اما به گفته فعالان بازار مسکن و برخی املاکی های سطح شهر قیمت مسکن در اغلب نقاط شهر تهران در ماه نخست سال نسبت به اسفندماه تغییری نداشته است.

به نظر می رسد امسال هم باید منتظر رشد قیمت مسکن به دلیل رشد بهای نهاده های تولید مسکن باشیم و اگر مسکن به اندازه تورم عمومی رشد کند باید خوشحال و مسرور بود چرا که سال گذشته افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت ها در هر ماه متقاضیان مسکن را از خرید مسکن دورتر و دورتر ساخت.

کد خبر: ۲۱۳٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha