۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
امکان مشاهده رایگان و نامحدود عمق مظنه بازار سرمایه

امکان مشاهده رایگان و نامحدود عمق مظنه بازار سرمایه

سال گذشته با تصمیم سازمان بورس، امکان مشاهده رایگان و نامحدود عمق مظنه بازار فراهم شد تا ضمن رفع تبعیض بین سرمایه‌گذاران و ایجاد چشم‌انداز دقیق‌تر برای معامله‌گران، باعث شفافیت بیشتر بازار سهام شود.

به گزارش بازاربه نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، تقریبا یک سال است که با تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار، مشاهده نامحدود عمق مظنه بازار برای همه سهامداران به‌صورت رایگان ممکن شده است. عمق مظنه بازار، اما فهرستی است از اطلاعات خرید و فروش پیشنهادی خریداران و فروشندگان که بازارهای جهانی بورس حداکثر چند ردیف از آن را به نمایش عموم می‌گذارد و نمایش ردیف‌های دیگر رایگان نیست.

به عبارت دیگر معامله‌گران باید برای مشاهده این فهرست، پول بپردازند که گویا چندان ارزان هم نیست. هر یک از نمادهای فعال در بازار بورس ایران تا پیش از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، پنج سفارش قیمت خرید و پنج سفارش اول قیمت فروش در قالب پنج ردیف را نشان می‌داد، اما پس از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، این عدد از پنج ردیف به میزان نامحدود افزایش یافت تا ضمن رفع تبعیض بین سرمایه‌گذاران و ایجاد چشم‌انداز دقیق‌تر برای معامله‌گران، باعث شفافیت بیشتر نیز بازار شود.

بر این اساس هرچقدر تعداد ردیف‌های قیمتی نمایش داده شده بیشتر باشد، مظنه‌های خرید و فروش عمق بیشتری دارند و سهامداران اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری خواهند داشت. شناسایی حمایت و مقاومت لحظه‌ای و تشخیص جهت حرکت قیمتی، یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت نمایش عمق مظنه بازار است. افشای عمق مظنه از طرف دیگر باعث محدود شدن رانت اطلاعاتی در بازار سرمایه هم شد. تا پیش از اقدام نامبرده، عمق سفارشات تنها برای افرادی که پشت استیشن‌های حرفه‌ای معاملاتی یا افرادی که از طریق کارگزاری معامله می‌کردند، قابل مشاهده بود و از این ماجرا به عنوان نوعی بی‌عدالتی یا تبعیض یاد می‌شد.

کد خبر: ۲۱۳٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha